«Громадяни, які цікавляться політикою, безумовно, розрізняють замовлені матеріали від звичайних. Однак, далекі від політики українці, які не в усьому бачать політичний підтекст, звичайно не можуть це розрізнити. Якщо «заказуха» сильно нав’язується, як це було за часів Кучми, коли працювали «темники», то безперечно це має зворотній ефект. Нині ж немає централізованої «заказухи», а спонтанна – від різних політиків. Хоча постійне нав’язування замовних матеріалів безперечно може справити негативний ефект», – зазначає експерт.
На думку політолога, на українців найбільш «впливає життєва позиція і реальні історії успіхів політиків».
«Якщо політик своїм життям і прикладом доводить те, що він говорить, то це справляє набагато більший ефект, ніж «заказушні» матеріали і пряма реклама. А тому ключове питання полягає в тому, щоб зуміти достукатись до сердець українців саме цими засобами. Замовні матеріали, певною мірою, деморалізують суспільство на рівні еліт. Зокрема, якщо свобода слова як одна із їхніх головних цінностей купляється і продається, то це є корупцією для громадянського суспільства, для експертів і політичних еліт, в першу чергу. Потім вона розповсюджується й на громадян», – зауважує Таран.
Політолог вважає, що українським політикам насамперед треба переконати так званий тонкий і вразливий прошарок громадського суспільства.
«Нова політична сила, якій повірить тонкий і вразливий прошарок громадського суспільства, що формують представники моральних, інтелектуальних лідерів
експерти тощо, котрі переважно розчаровані багатьма політиками, якщо не всіма, виграє не тільки вибори, а політику на багато років вперед. «Захопити» цих людей, які формують думку суспільства, надзвичайно складно, і їх точно не можна купити «джинсою», а скоріше довірою і моральною позицією. Свого часу таким кандидатом був Ющенко – до «помаранчевої революції», адже він відрізнявся від політиків, які були при Кучмі, потім – Яценюк, втім, і йому не вдалося заручитися повною довірою суспільства», – додав експерт.
Нагадаємо, неодноразово у розміщенні замовних матеріалів у ЗМІ звинувачували Наталю Королівську.
Журналістський рух «Стоп цензурі!» поширив заяву у вівторок, 20 березня, в якій вимагає від представників політичних сил припинити практику замовлення подачі інформації про свою діяльність поза політичною рекламою.