Нині Верховна Рада розглядає проект закону № 2431 щодо змін у системі визначення обсягу штрафів за порушення правил конкуренції. Якщо нардепи його таки ухвалять, то лише формально виконають вимогу Євросоюзу. Про це в інтерв’ю Тижню розповіла один із творців антимонопольної політики України в 1990-х роках Зоя Борисенко.
«Нині Верховна Рада розглядає проект закону щодо змін у системі визначення обсягу штрафів за порушення правил конкуренції. Він стоїть на порядку денному поточної сесії під № 2431. Його мають розглянути вже 3 листопада, але раніше голосування постійно переносили. Проголошено, що закон слід ухвалити, аби обмежити свавілля чиновників у питаннях нарахування штрафів і створити можливість оскарження цих дій у судах. Цю вимогу поставлено перед нашою країною у зв’язку з підписанням Угоди про асоціацію з ЄС. Річ у тому, що в чинному законі не наведено бодай у загальних рисах порядок здійснення самої процедури розрахунку санкцій та перелік пом’якшуючих і обтяжуючих обставин, які можуть впливати на обсяг стягнень. Усе віддано на розсуд чиновника», — розповіла вона.
За словами Борисенко, ідея змінити це — хороша, але, щоб задум спрацював, потрібно його внести в закон. Водночас запропоновані зміни полягають лише в посиланні на методику розрахунку суми штрафів, яку розробляє АМКУ.
«Через це закон повернули навіть під час другого читання. Тепер він знову на порядку денному, але цю вимогу вперто не враховують. Без внесення процедури покарання в тіло закону рішення не стане ефективним, а зацікавлені особи (переважно іноземні компанії) насправді не зможуть оскаржувати рішення в судах. Cуди не опираються у своїх рішеннях на методику як підзаконний акт, бо у ст. 92 Конституції встановлено, що виключно законами визначаються правила конкуренції та норми антимонопольного регулювання. Якщо закон таки ухвалять, то формально вимогу ЄС виконають. Проте довести свою правоту в судах буде не реально», — пояснила експерт.
Також, за її словами, ще одна хитрість цього проекту в тому, що методика докорінним чином змінює саму концепцію нарахування штрафів, яку застосовують у світовій практиці і яка була покладена нами на початку 1990-х років в основу розробки українського закону.
«Якщо раніше йшлося про запобіжний характер санкцій, які потенційно мають перевищувати вигоду від порушення, то, як випливає із методики АМКУ, тепер стягнення будуть відносно невеликі, а важливі складові покарання визначатиме на свій розсуд чиновник. Це створює умови для корупції. Отже, ми спостерігаємо тенденцію поступового зменшення покарання за порушення конкурентного законодавства. Це дуже вигідно нашим олігархам, бізнес яких зазвичай є монопольним в Україні», — зазначила Борисенко.
Детальніше читайте в черговому номері журналу «Український тиждень»