Для клієнтів Coup, пункту прокату ролерів, весна починається з неприємної несподіванки. Після зимової перерви популярні електроролери знову стоять майже на кожному розі. Однак надалі користувачам доведеться платити значно більше. Досі перші 30 хвилин користування коштували €3. Однак із 1 квітня Coup змінює свою цінову модель. Відтоді вже перші 10 хвилин коштуватимуть відразу €2,10. За кожну наступну хвилину нараховуватимуть додатково 21 цент. За 30 хвилин клієнти дочірнього підприємства Bosch платитимуть відповідно €6,3 — вражаюче підвищення ціни на 110%.
Тривалий час здавалося, що від прекрасного нового гнучкого світу у виграші будуть усі. Нікому не треба себе зв’язувати: усе — від помешкання чи робочого місця й аж до торбинки — можна винайняти. Постачальники, такі як AirBnB, WeWork чи Amazon, оцінюються у багато мільярдів доларів чи євро. Споживачів теж вважають бенефіціарами: вони можуть обрати пропозицію за найкращою ціною. Згідно з дослідженнями економістів Остана Ґулсбі та Пітера Кленова інфляція в цифровій економіці нижча, ніж в аналоговому світі.
Читайте також: Найбідніша країна Європи
Як і чимало інших змін, перехід від економіки володіння до економіки найму почався у світі підприємництва. Він пов’язаний з американським гігантом роздрібної торгівлі Amazon. Той не лише почав продавати книжки, а й спільно з дочірнім підприємством Amazon Web Services (AWS) налагодив обчислювальні потужності. Якщо ще в 1990-х чи ранніх 2000-х фірми, щоб бути в інтернеті, мали утримувати власні серверні майданчики та брати на роботу техніків, то компанія Джеффа Безоса запропонувала комп’ютерні ресурси, які гнучко пристосовувалися до власних потреб. Завдяки новим послугам оренди підприємства могли зосередитися на своїх продуктах без мороки з ІТ. Airbnb, Uber чи WeWork перенесли цю бізнес-модель у світ споживачів. Для суботньої поїздки в ІКЕА власне авто раптом стало непотрібне. А відколи у великих містах на кожному розі на клієнтів стали чекати велосипеди на прокат, непотрібним став навіть власний ровер.
Однак ситуація з Coup виявляє темні боки цієї нової економічної реальності, яка називає себе «орендономіка». Адже для економіки визначальним завжди є те, хто власник речей. Різні економічні моделі, як-от капіталізм, соціалізм чи кооперація, знали й різних власників та наймачів. А за системи орендування ці владні відносини дуже легко стають нестабільними: орендарі можуть опинитися у програші через зміну ринкових параметрів.
Пропозиції оренди подорожчали
Якщо хтось, приміром, на вихідних хоче поїхати на взятій напрокат автівці в супермаркет будматеріалів, то це можливо лише за наявності вільних автомобілів. Орендарі ж залежать від того, чи не збанкрутує обране ними підприємство. Торік, наприклад, із ринку пішла ціла низка пунктів прокату велосипедів. Як наслідок — велосипеди заполонили тротуари деяких великих міст, а клієнтам довелося шукати нових пропозицій.
Інші орендні пропозиції, як бачиться, суттєво подорожчали. Це підтверджується двома американськими сервісами з перевезень — Lyft та Uber. Упродовж минулих трьох років сумарні збитки Lyft сягнули $2,3 млрд (лише 2018‑го мінус становив $911 млн). Його конкурент Uber із втратою $1,8 млрд зазнав навіть удвічі більших збитків. У довгостроковій перспективі ці постачальники послуг не можуть дозволити собі викидати стільки грошей. Lyft у середньому отримує з поїздки лише $3,75, тобто як деякі прокатні пункти велосипедів чи скутерів. Але витрати значно більші. Тож підвищення цін видається логічним наслідком.
Читайте також: Закон про валюту: революційні зміни та негатив
Бізнес-модель багатьох із цих фірм-орендодавців полягає в тому, щоб приманити споживачів дешевими пропозиціями. Таким чином, вхід в «орендономіку» часто порівняно дешевий. Однак так триває доти, доки на ринку жорстко змагаються конкуренти. Коли врешті залишається лише кілька постачальників послуг, співвідношення сил рідко йде на користь споживача.
Певну концентрацію на ринку оренди можна помітити й у Німеччині. Кілька тижнів тому обидва автогіганти, BMW та Daimler, об’єднали свої каршеринги DriveNow та Car2Go під назвою Share Now. Спершу цей союз для клієнтів мав цілком позитивний ефект: кількість автомобілів у їхньому розпорядженні виразно зросла. Проте водночас збільшився і вплив на ринок із боку Share Now. Після об’єднання двох лідерів ринку вартої уваги конкуренції шукати марно. Той, хто колись вирішив не купувати власної автівки, бо наймати дешевше, після подорожчання прокату машин неприємно здивується.
Подібне явище знають і орендарі житла
Через напружену ситуацію у великих містах подібне здавна відоме й орендарям житла. Багато з тих, хто мав звичку регулярно переїжджати, щоразу пристосовуючи нове житло до своєї життєвої ситуації, тепер тримаються помешкань. Вони — заручники ситуації. Чимало з них шкодують, що не придбали кілька років тому власного житла.
Читайте також: Переконлива економіка проти непевної політики
Тодд Сінаі та Ніколас Сулеліс із американської Школи бізнесу Вортона дослідили, що приховує в собі більший ризик для споживачів — наймати чи купувати. Наймачі залежать від коливань орендної оплати, покупці мають бути готовими до того, що придбана нерухомість втратить у вартості. «Поширеною є думка, що купівля нерухомості дуже ризикована, бо йдеться про великі суми», — пишуть ці дослідники. Однак обоє вчених приходять до контрінтуїтивного результату. Орендарі цілковито залежать від коливань на ринку житла. Зміни ціни оренди неможливо попередньо прорахувати. А оскільки оренда становить значну частку місячних видатків, цей ризик дуже впливає на бюджети домогосподарств. Інакшою, за спостереженням науковців, є ситуація у власників нерухомості. Ті, на їхню думку, купують помешкання за передбачуваною ціною. Ризик зміни вартості на нерухомість настає лише тоді, коли помешкання чи дім мають бути продані наприкінці терміну використання. Переїзд теж не проблема. Якщо власникам доводиться продавати нерухомість за нижчою ціною, то придбати на новому місці вони можуть так само дешево, бо ринки нерухомості зазвичай синхронні. «Наша модель показує, що ризик оренди вищий за ризик власності, — стверджують Сінаі та Сулеліс. — Власність убезпечує від ризиків, які властиві оренді».
В орендономіці цей ризик може призвести до негативних наслідків насамперед для молоді. Бо вона особливо відкрита до відповідних пропозицій. Згідно з датованим 2014 роком опитуванням Товариства з дослідження споживання (GfK) майже дві третини осіб, молодших 29 років, були готові брати в оренду речі через платформи обміну. Серед тих, кому за 60, таких лише 27%. Хоча фінансові можливості молодшого покоління обмеженіші. Однак ті, що беруть кредити, можуть робити й більші інвестиції.