Бійці смугастих жезлів запрошували водіїв до себе на співбесіди, вимагали підписувати протоколи, надати машини для огляду тощо. Мотивація таких «запрошень» була досить шаблонною – водії нібито масово не зупинялися на вимогу ДАІшників. Правозахисники, та й самі активісти, почали говорити про переслідування та спроби залякування.
Гості у формі
Інформація про досить нетрадиційну роботу інспекторів Державтоінспекції почала з’являтися на четвертий день після автопробігу до президентської резиденції. Так, 2 січня ударівець Сергій Аверченко повідомив, що ДАІ відстежує водіїв, які активно підтримують протестувальників з Євромайдану. Того ж дня про візити інспекторів повідомили і самі активісти. Так, Андрій Радіч у соцмережі Facebook написав, що до нього додому приходили ДАІшники і намагалися «щось вручити», а згодом, оскільки його не було на місці, зателефонували на мобільний. З’ясувалося, що причиною візиту стало нібито порушення правил активістом, а саме відмова зупинитися на вимогу працівника ДАІ 29 грудня на одному з перехресть. Андрій наголошував – в авто перебувало чотири людини, тож не помітити інспектора було б досить складно.
«Поки що попросив передати мені запрошення у встановленому законом порядку», – зазначив активіст.
Активістка Анна Бадрак також повідомила про подібний візит.
«Телефонують у домофон, представляються інспектором ДАІ і просять вийти з документами для перевірки. Відколи це документи перевіряти додому приходять? Виходимо, кажуть про те, що водій начебто не спинився на вимогу ДАІ. Це при тому, що він зупинявся на всіх 13-ти постах на вулиці Богатирській, чому є відеопідтвердження. Просили підписати пояснювальну записку…», – пише Бадрак.
Для Андрія все поки що обмежилося одним візитом.
«Повторно інспектори не приходили, але чекаю на продовження. Під час того телефонного дзвінка мені пропонували прийти «сьогодні». Я порадився зі знайомим адвокатом, він сказав, щоб я вимагав повідомити мені про цей «візит» у встановленому законом порядку. Я саме так і відповів, чоловік з тієї сторони залишився задоволений відповіддю», – розповів активіст під час розмови з Тиждень.ua.
«Після того, як я опублікував своє повідомлення на Facebook, – отримав на особисту скриньку кілька пропозицій про юридичну допомогу. Однак скористатися нею поки що не було необхідності», – додає він.
Дивіться також: Автомайдан. Карта пікетувань маєтків можновладців
Утім, активіст зауважує: якщо отримає повідомлення – планує за допомогою адвоката зустрітися з працівниками ДАІ, щоб не перебувати у «підвішеному стані».
«Та все одно перед тим остаточно проконсультуюся, чи буде це правильним кроком», – наголошує він.
Дмитро Булатов, ще один активіст Автомайдану, зауважує: після акції автомобілістів під Межигір’ям уже нарахували більше 300 подібних випадків. І щодня кількість їх збільшується.
«До людей приходять і з Державтоінспекції, і з місцевих райвідділків. Не раз активістів просили надати автомобілі для обшуку. У поясненнях фігурували дати 28 і 29 грудня (акції Автомайдану біля будинку міністра внутрішніх справ Віталія Захарченка, протест під Межигір’ям) та 1 січня, коли ми приїхали під Лук’янівське СІЗО підтримати наших затриманих. Хочу наголосити: реально ДАІшники не зупиняли жодного автомайданівця під час цих акцій. Натомість вони знімали нас на відео і переписували номери», – зазначає Дмитро.
Він наголошує: майже всі автомобілі обладнано відеореєстраторами, тож автомайданівці мають реальні докази своєї невинуватості.
Причини ж дій інспекторів, на думку Дмитра, досить прозаїчні – залякати протестувальників.
«Міліціонери намагаються залякати людей. Максимальне покарання за порушення, про яке вони говорять, – позбавлення прав на шість місяців. Вони намагалися зробити так, щоб підняли шум про те, що всіх масово позбавлять водійських прав. Та поки що нічого не вийшло», – зауважує активіст.
Повістки силою, арешти авто, стеження і погрози
У реакції на протест влада виявилася винахідливою. Окрім банальних візитів «на дом», інспектори ДАІ влаштовували ледь не голлівудські вручення повісток автомобілістам-протестувальникам. Так, 6 січня інспектори Державтоінспекції затримали під Києвом Сергія Пояркова нібито через рух одночасно двома смугами. Згодом ДАІшники намагалися відібрати у нього водійські права та підписати протокол, аналогічний до пропонованих іншим автомайданівцям, – відмова від зупинки на вимогу інспектора 29 грудня. Врешті, активіста відпустили, виписавши йому повістку до суду на 10 січня.
Утім, лише повістками представники правоохоронних органів не обмежуються. Так, автомобіль одного з активістів, Сергія Коби, заарештували з невідомих причин. Про це він дізнався 4 січня, коли їхав з акції у Переяслав-Хмельницькому. За словами активіста, на одному з контрольних пунктів його зупинили ДАІшники і повідомили, що машину заарештовано. Коба наголошує, що жодних попередніх повідомлень від виконавчої служби Вишгородського району (а саме там прописаний активіст) не отримував.
«За останні три місяці жодного порушення, жодного протоколу на мене не складали. Виконавча служба, якщо вона арештовувала моє майно, спочатку мала б попередити мене про несплачені штрафи абощо. Але цього не відбулося! Я не переховуюся, у мене є адреса, за якою я проживаю, всі знають, де мене шукати вдень, де вночі. Із цим би у виконавчої служби не мало бути складнощів», – обурюється активіст.
«Коли ми їхали з Києва до Переяслава, машину Коби зупинили перший раз нібито через відсутність його номерів у базі. Коли ж навколо інспекторів з’явилися автомайданівці, ДАІшники визнали: так, номери зареєстровано. Однак тут же змінили версію – тепер Сергія вже зупинили начебто за спецсигнали на даху (на автомобілі активіста встановлено помаранчеві світлові прилади). Але ми їм показали норму, згідно з якою такі прилади не заборонено законом. Вони потім ще кілька причин називали, але врешті перед нами вибачилися і відпустили», – розповідає Дмитро Булатов.
Читайте також: Євромайдан на виїзді: рейд у Межигір’я та інші маєтки можновладців
Утім, попри вибачення, автомайданівця знову зупинили дорогою з Переяслав-Хмельницького, де відбувалося народне віче за участю активістів. Коли ж колона автомобілів рушила до Києва, Сергія зупинили на одному з контрольних пунктів ДАІ. Офіційна причина – арешт автомобіля.
«ДАІ заявило, що машину Коби заарештовано. Після цього біля КП «зламалося» кілька наших авто. Люди почали ходити через пішохідний перехід, постійно цікавилися в інспекторів ситуацією, вимагали пояснень. Інспектори говорили, що пояснення має давати виконавча служба. Виконавча служба заявляла, що вони лише констатують факт. Одним словом – переганяли стрілки одне на одного», – додає активіст.
«ДАІшники показували мені копію факсу про арешт. Але у мене немає жодних підстав вірити, що це рішення було законним. Врешті ми більш-менш цивілізовано вирішили ситуацію. Я письмово зобов’язався впродовж семи робочих днів звернутися до виконавчої служби за місцем проживання і вирішити це питання. Нас відпустили. А того ж дня, близько опівночі, мене знову зупинили. Вже у Києві. З тієї ж причини. Я попросив автомайданівців про допомогу, приїхало з десять машин. Ми їм пояснювали, що подібна ситуація вже була поблизу Переяслава, інспектори телефонували до своїх колег, щось з’ясовували. Врешті теж відпустили», – скаржиться Коба.
Олександра Матвійчук, один з координаторів Євромайдану, вбачає у таких діях автоінспекції мотив переслідування активістів за їхню діяльність.
«Цікаво, що в день віча, у суботу, о 15:20 Вишгородське ДАІ телеграмою (!) пересилає ухвалу про арешт. Виявляється, у нас таке добросовісне ДАІ, що навіть у суботу в другій половині дня вони переслали цей документ», – зазначає Матвійчук.
Вона додає: коли восени 2013 року Коба виїжджав на власному авто за кордон – претензій до нього не було.
«Якби у Сергія були несплачені штрафи, загалом якісь проблеми – його машину просто не випустили б з України. Але він вільно перетнув кордон!» – наголошує координатор.
Крім того, Олександра розповіла, що окремі автомайданівці виявляють за собою стеження.
«Так, одна з активісток Автомайдану повідомила нам, що біля її дому два дні стоїть одна й та сама машина, з якої до неї підходили двоє чоловіків і представлялися працівниками правоохоронних органів. Зрозуміло, жодних посвідчень вони не показували. «Радили» не брати участі в акціях. Натомість активістка сфотографувала цю машину і після завершення свят збирається писати до міліції скаргу на незаконне стеження», – розповіла Олександра.
Активісти наголошують: їм не раз намагалися погрожувати невідомі. Для такого залякування користуються і соціальними мережами, і особистими зв’язками активістів.
«Були телефонні дзвінки з попередженнями, щоб я не брав участі в акціях, бо згодом вилізе боком. Хоча більшість таких «попереджень» передають через знайомих. Зазвичай погрожують усілякими проблемами – навіть до підпалювання машини. Щоправда, встановити першоджерело цих «порад» через друзів не вдається – інформацію передають через надто велику кількість людей», – розповідає Сергій Коба.
«У мене навіть були «раптові» зустрічі на вулицях. Намагаються залякати за допомогою повідомлень через соцмережі, електронну пошту, смс, – додає Дмитро Булатов. – Доводиться вдаватися до додаткових заходів безпеки. Втім, з вашого дозволу, їх я не називатиму».
Захист
Фахівці-юристи з організації ЄвромайданSOS наголошують: візити інспекторів ДАІ до активістів додому незаконні. Оскільки це не прописано у нормах і правилах автоінспекції. Тож за жодних умов не потрібно погоджуватися підписувати будь-які документи, давати пояснення, а тим паче віддавати інспекторам у руки водійські права.
«Інспектори ДАІ мають регулювати дорожній рух. Їм не виписували функцій, у яких вони мають приходити до людей додому. Зараз вони роблять такі візити не тому, що раптом почали якісно працювати, виконувати функції, які раніше не виконували. Вони почали виконувати невластиві їм функції. А це порушення службових інструкцій, яке призводить до відповідальності», – зазначає юрист Дмитро Гузій.
«Щойно ви віддали права – ДАІшник на своїй території починає грати за своїми правилами. Коли ж водій у машині, вдома – все відбувається інакше. Навіть якщо у вас забиратимуть авто – запросіть максимальну кількість людей, адвокатів і спробуйте вирішити ситуацію. Головна ж порада до активістів – замінити машину, якщо є така можливість. Свою поставити в гараж, а взяти, наприклад, дружини. ДАІшники не бачать людей, вони бачать авто, пам’ятають номери», – зауважує фахівець.
«І потрібно розуміти: ДАІшник у вас на порозі – це як поганий двірник, який прийшов до вас додому позичити грошей, пішов і не прибрав у під’їзді. Їх не треба провокувати, їх треба через гумор, вибачте, «опускати», – переконаний Дмитро.
Юристи наголошують: нині активістам уже можна говорити про «право на напад». Це може бути і написання скарг на інспекторів, які діяли незаконно, і написання запитів до відділків ДАІ. Як приклад, вони наводять ситуацію з вилученням водійських прав: через два дні після такого інциденту варто починати писати запити з вимогою надати відповідь, як просувається справа. Оскільки інспектор ДАІ не може вилучити права, він може лише передати їх до суду, який розглядатиме адмінправопорушення. Після ж двох місяців, якщо документи не передано, права зобов’язані повернути.
«Ці стоси паперу, на які потрібно відповідати, будуть морально тиснути на інспекторів. Ми зараз не говоримо про результат, ми говоримо про дію задля дії, яка може його дати», – переконаний Дмитро.
Що ж до протидії на дорогах, юристи радять звертатися до них по консультації.
«Навіть Лутковська сказала: якщо вас зупиняє ДАІшник, ви можете заявити, що заперечуєте проти складання протоколу без адвоката. І він нічого не зможе зробити. Взагалі, коли ви почнете говорити про правову допомогу – інспектор впадає в анабіоз. Бо він не звик до того, що водій може за допомогою юриста відповідати на запитання», – зауважує Гузій.
«На жаль, у нас існує така собі культура покори перед владою. Ми її занадто сакралізуємо і часто забуваємо, що її працівникам платять зарплати з наших податків. Часом люди просто не виконують елементарних правил для свого убезпечення», – додає Олена Матвійчук.
За її словами, наразі через соцмережі поширюють інструкції щодо дій у разі зустрічі з інспектором ДАІ.
«Ми розмістили кілька інструкцій про те, як поводитися в таких випадках. Взагалі не треба панікувати чи боятися. Оскільки у такому емоційному стані вас дуже легко змусити підписати будь-які документи», – розповідає координатор Євромайдану.
Вона додає: захистом автомайданівців займається кілька десятків юристів, які спеціалізуються на справах, пов’язаних з Державтоінспекцією.
«Юристи, які нам допомагають, – професійні адвокати. Допомога, яку вони надають, абсолютно безплатна. Більшість же людей потребують базового консультування щодо дій під час візиту інспектора. А це п’ять хвилин роботи», – додає Матвійчук.
Самі ж активісти радять морально тиснути на людей у формі, ставити їх у незвичні, стресові умови роботи. За їхніми словами, ДАІ дискредитоване і підстав довіряти інспекторам давно немає. У крайньому разі радять телефонувати до міліції і скаржитися на незаконні дії ДАІшників. І додають: попри певні проблеми з правоохоронними структурами на дорогах акції Автомайдану ставатимуть більшими і креативнішими, оскільки реакція влади на протест доводить – робота автомайданівців більш як дієва.