Задум планетарного масштабу
Перш ніж заглядати в майбутнє, озирнімося трохи назад. Що ж сталося там, у далекому канадському містечку Бе-Сен-Поль близько 30 років тому, в якому і зародилася нинішня легенда? Як звичайний вуличний артист (ковтач вогню, ходуліст та акордеоніст) став господарем успішної корпорації розваг, яка працює на п'яти континентах, отримав зірку на алеї Слави в Голлівуді і навіть зміг злітати в космос на прогулянку?
Канадський юнак французького походження Гі Лаліберте, на той час (початок 1980-х років) – учасник організованої Жюлем Санкруа невеликої театральної трупи «Артисти на ходулях із Бе-Сент-Поль», марив власним цирком. Спершу його мрія, в яку повірили також друзі хлопця, справдилася у вигляді синьо-жовтого старенького шапіто на 800 місць, що розкинулося на східній околиці Монреаля. Поштовхом до створення унікального Cirque du Soleil, як його знають нині, було те, що 1984 року влада Монреаля довірила його майбутньому засновнику провести шоу з нагоди 450-річчя відкриття Канади, що було покликане допомогти всій провінції Квебек відчути дух свята. Гі Лаліберте впорався з цим завданням на відмінно. Понад п'ять років його новоспечений цирк гастролював рідною країною, після чого почав виступати у США та Європі.
А чи цирк це?
Нині Cirque du Soleil – це найбільший, найвідоміший і найбільш комерційно успішний цирк на планеті. Це компанія з річним обігом приблизно $1 млрд, де працює понад 5000 людей, включаючи 1300 артистів з різних країн світу.
Можливо, секрет успіху Cirque du Soleil у тому, що в нього практично немає конкурентів: попри те, що в назві і є слово «цирк», її не можна порівняти з жодним із цирків, що нині є у світі. Наприклад, у виставах цієї трупи ви не побачите номерів з тваринами: за словами Гі Лаліберте, він воліє годувати не їх, а людей. Та й те, що показують «дюсолеєвці», правильніше буде назвати театралізованим шоу, ніж цирком, адже по суті це вистави зі своєю сюжетною лінією або основною ідеєю, на яку і нанизуються неймовірні акробатичні трюки, номери повітряної гімнастики, а також виступи жонглерів, клоунів та еквілібристів. Причому все дійство завжди супроводжується живою музикою і співом. І жодне шоу не обходиться без хореографічних номерів. «Танець надає емоціям руху», – вважають у компанії.
Cirque du Soleil створив новий жанр, що поєднує театр, хореографію і акробатику. Недарма його шоу 1987 року називалося Le Cirque Réinventé, тобто «Цирк, вигаданий заново».
Творці легендарної трупи виокремлюють вісім ключових характеристик, що визначають її діяльність: акробатичні номери, акторське мистецтво, художні форми з усього світу (автори шоу надихаються іншими культурами), уявні світи, танець, відвага, спритність і грація. Ось що лежить в основі всіх вистав канадського інтернаціонального цирку. Щоб притримуватись цієї концепції, компанія в своєму головному міжнародному офісі облаштувала театральну, танцювальну і три акробатичні навчальні студії, а також спортивний зал.
На підготовку гастрольної вистави, яка йде під своїм куполом, компанія витрачає близько $ 20–25 млн, а створення постійного шоу зазвичай обходиться їй у понад $50 млн. Над однією програмою працюють близько трьох років. Визначившись із концепцією, починають шукати по всьому світу таланти, що спроможні втілити новий задум, – цим займаються фахівці з кастингу.
Застрибнемо на лавицю
Для початку Cirque du Soleil вирішив привезти до України перевірену часом класику – шоу Saltimbanco. Наступного року воно відзначатиме своє 20-річчя: його прем'єра відбулася під власним куполом 23 квітня 1992-го. Щоправда, нам покажуть оновлену версію вистави, адаптованої ще 2007-го для спортивних арен. Отже, насолодитися видовищем всі охочі зможуть з 27 листопада по 4 грудня у київському Палаці спорту.
Назва Saltimbanco перегукується з італійським saltare in banco, що в дослівному перекладі означає «застрибнути на лавицю». «Вся ця історія пов'язана з ринковими площами у старовинній Італії. Режисер початкової версії вистави Франко Драгоне – італієць за походженням. І шоу, разом з назвою, відсилає глядачів до комедії дель арте і нагадує про площі і пішохідні вулиці великих уявних міст», – розповіла творчий директор Saltimbanco Кармен Рюстов в одному інтерв'ю.
Шоу досліджує життя сучасного мегаполіса з усіма його суперечностями і контрастами. Персонажі постановки представляють різні соціальні групи – інтелектуалів, естетів і простих людей, які приїхали в місто з сільської місцевості. Культурне різноманіття мегаполісів чудово увиразнюють слова пісень, написані сумішшю різних мов, і еклектична та космополітична музика композитора Рене Допере.
Є у цієї постановки і глибокий філософський зміст: вона розповідає про те, що людині не варто боятися змінювати себе і йти до своєї мрії.
О!
Найвідоміше шоу цирку «О» можна побачити виключно в готелі Bellagio в Лас-Вегасі, якщо, звісно, заздалегідь придбати квиток. І це при тому, що нещодавно відбулася ювілейна шеститисячна (!) вистава. Це унікальна програма: артисти – акробати, плавці, пірнальники, майстри синхронного плавання – виступають над водою, під водою і на її поверхні.
У Corteo глядачі спостерігають за світом мрій клоуна Мауро: йому сниться, що він помирає, і перехід його душі з матеріального світу до небесного супроводжується карнавальною процесією. Шоу OVO – незабутня екскурсія у світ комах, де вони їдять, працюють, літають, граються, шукають своє кохання, б'ються. Творців IRIS надихнула історія кінематографа, а Varekai присвячено кочовому життю і традиційному цирковому мистецтву.
Не обходять своєю увагою «дюсолеєвці» і творчість легендарних музикантів. Спочатку вони видали на-гора постановку Love за мотивами The Beatles, відтак – шоу Viva Elvis, присвячене Елвісу Преслі, а всього місяць тому відбулася прем'єра вистави Michael Jackson THE IMMORTAL World Tour.
Створюючи свої постановки, Cirque du Soleil розраховує насамперед на дорослих, але часто його програми підходять для сімейного перегляду.
Еммерсон Соуза-Невес,учасник номера «Банши» шоу Saltimbanco:
«Я працюю в Cirque du Soleil вже п’ять років. Я був дайвером і поїхав до Франції замінити колегу, який від’їжджав працювати в цей цирк. І саме він порадив мені зробити відео і відправити його в канадську компанію – ось так все і почалося.
Працювати в міжнародній трупі не завжди легко – ми стикаємося з усіма тими культурними розбіжностями і проблемами, які виникали чи виникають в будь-якій країні, тобто забобони люди привозять з собою. Є і мовна проблема: хтось знає мову краще, хтось гірше, а мова, взаєморозуміння – це ж перше, що необхідно для роботи.
Чим номер «Банши» вражає глядачів? У номері є три елементи, які зводять публіку з розуму. Перший – коли ми зриваємося вниз головою з трапеції і після піруетів і переворотів, ловимо трапецію однією ногою. Другий – коли ми пірнаємо вниз один за одним і повертаємося на трапецію. І останній – коли ми, розгойдавшись на трапеції, злітаємо з неї один за одним, розлітаємося, крутимось і закінчуємо в один і той самий час, сидячи знову на трапеції. Коли я виконую цей номер, то відчуваю, як моє тіло ширяє в повітрі без усяких перешкод і обмежень.
За останні п’ять років з шоу Saltimbanco я побував і у США, і в Канаді, і в низці європейських країн, а також у Китаї, Південній Африці і Росії. Моє ставлення до кочового життя неоднозначне. З одного боку, воно дає мені можливість побувати в багатьох місцях, про які я мріяв, а з іншого – це самотнє життя, і з того часу, як я в турі, у мене не було серйозних стосунків, зокрема, й тому, що працювати, подорожувати і жити разом, як на мене, неправильно».