Чи стане електрична автівка майбутнім автомобільної індустрії?

Суспільство
11 Жовтня 2012, 17:40

Кожен учасник викладатиме свої аргументи, щоб переконати споживача: саме його дизайн найцікавіший, а технології –  найдосконаліші.

Проте, щоб ощасливити потенційних покупців, самого Салону замало. Загальний клімат у галузі автомобільного виробництва зовсім не радісний. Добре тримається на плаву лише  Volkswagen. Решті великих європейських виробників (Peugeot-Citroën, Fiat, Renault) не вдається виборсатися зі злиднів. У 2012 році куплівля нових автівок у Європі впала на 6 відсотків. Загалом, від початку кризи в 2008, продаж автомобілів на європейському континенті знизився на 20%.

За той самий час продажі в Китаї зросли вдвічі. Минулого року китайці купили 18 мільйонів нових авто. Більше, ніж американці! КНР перетворилася на найбільший автомобільний ринок світу. Віднині центр автомобільної планети міститься в Азії. Виробники, яким не пощастило підписати контракти на берегах Янцзи, можуть швидко вилетіти з великої гри.

Втім, існує одна виграшна карта, яка могла б допомогти відновити втрачені позиції: це – електрична автівка. На паризькому салоні вона буде центром програми. Очікується чимало нових моделей: Zoé від Renault, DS3 Electra від Citroën… Перші електричні машини почали з”являтися кілька років тому. Нині кожен виробник має бодай одну пропозицію. Навіть “Лада” привезе свою останню версію « EL » – вдосконалену “Калину”. То чи здатні електричні машини врятувати галузь від занепаду?

Zoé від Renault

Для водіїв електрична автівка має наочну вигоду: вартість використання. Їздити з електричним двигуном коштує менше, ніж 1 євро за 100 кілометрів. Очевидна економія коштів, бо машини з термічними моторами споживають за ті ж 100 кілометрів у середньому 8 літрів, що обходиться українському споживачеві в 88 гривень.

Водночас, електричні автомобілі не такі вже й дешеві. Вони устатковані різними гаджетами: кондиціонерами, радіо, магнітофонами… Мають рівень комфорту, аналогічний до класичних легкових машин та передбачені на рух з подібною ж швидкістю. Американський концерн Tesla навіть розробив маленький спортивний електричний автомобіль з відкритим верхом, – Roadster. Його вже вподобали кілька голівудських “зірок”, які й думати забули про популярні пару років тому потужні, екологічно брудні джипи.

Але в електричних автівок залишається не вирішена проблема — автономія. Ці машини ще не здатні проїхати більше ніж 150 чи 200 кілометрів без підзарядки, яка може тривати до восьми  годин. Роздрібна ціна у них на 30 відсотків вища ніж у класичного легкового транспорту. Для споживача це — очевидні ускладнення. Недосконалості пояснюють, чому новинок зовсім мало на вулицях навіть великих українських міст.

DS3 Electra від Citroën

Великі партії електричних машин в Європі нині масово закуповують лише ті, хто часто й регулярно їздить на короткі відстані: наприклад, підприємства з постачання продуктів, або технічні служби з догляду за обладнанням, чий графік складається з великим запасом часу.

У 2011 в світі було продано трохи менше 58 000 електричних автівок. 20 000 з них складали  Nissan Leaf, 17.000 – Mitsubishi i-Miev та 10.000 –  Chevrolet Volt, – три найпопулярніші моделі цього виду транспорту. Небагато.

Поза тим, скромні результати не заважають деяким конструкторським бюро прогнозувати швидкий розвиток цього підвиду автомобілів у найближчому майбутньому. Renault, приміром, припускає, що в 2020 кожна десята машина, яку буде продано в Західній Європі, використовуватиме електричну енергію. Їх будуть використовувати, щоб їздити на працю та додому, що становить велику питому частку пересувань. Мовчазні, без жодних забруднюючих наслідків, дешеві у використанні електричні автомобілі відповідатимуть на запит європейського споживача, який воліє зберегти свою автономію та не почуватися винним за забруднення планети.

«Лада EL» 

Але щоб цей новий автомобіль прижився на ринку, треба підготувати відповідну інфраструктуру. Зокрема, розмістити чимало засобів до підзарядки батарей: на парковках, на вулицях, поблизу житлових будинків. Треба також поставити до дії систему розрахунку на відстані для електричних “заправок”. Розробити дорожні вказівники, обладнати автівки пошуковими системами, здатними знаходити найближчу підзарядку та показувати, скільки кілометрів може ще їхати машина з тим, що має в акумуляторі.

Все це трохи змінить водійські звички та навички. А також – дозволить індустрії розвиватися та модернізуватися, сформувати новий, паралельний ринок до класичних термічних автомашин.

Сучасні інженери з подивом відкривають для себе, що електричні автомобілі — такі ж давні, як і термічні. Перші прототипи обох підвидів з”явилися в ХІХ столітті. В 1899 році в Бельгії Камій Женатзі вперше в світі перевищив швидкість 100 кілометрів на годину за кермом електричної автівки, яка називалася “Завжди незадоволена”. Згодом ера дешевої нафти поклала край на розвиткові електричного руху. Сьогодні нинішні високі ціни на бензин, схоже, спонукають до його відродження.