Економіка

  ▪   Андрій Бережанський

У світовому автопромі – криза, в Україні – автомобільний бум

У 2011 році попит підігрівали політики-лобісти, дилери, ЗМІ й навіть НБУ
Матеріал друкованого видання
№ 9 (226)
від 1 березня, 2012

Минулий рік ознаменувався в Україні стрімким збільшенням продажу автомобілів. У 2012-му тренд триває, хоча й менш динамічно. Такого парадоксу мало хто очікував. І учасники ринку, і експерти прогнозували в 2011-му приріст реалізації на 10–15% – це за сприятливого збігу обставин, у разі активного відновлення кредитування. За підсумками 2011-го, як виявилося, в країні було продано понад 216 тис. нових легкових авто – зростання на 33% порівняно з 2010-м (дані AUTO-Consulting). На певні моделі навіть стали формуватися черги (чого не спостерігалося з докризових часів), а дилери, натхненні ринковою ситуацією, почали відкривати нові автосалони і сервісні центри.

Фінансовий бік ситуації, що склалася, вражає: торік, за даними AUTO-Consulting, українці витратили на автомобілі суму, зіставну з місячним бюджетом держави, – €3,6 млрд, що на 35% більше, ніж 2010-го. Третина покупок припала на ціновий діапазон €6,5–10 тис., а частки машин вартістю €10–15 тис. і €15–22 тис. становили приблизно по 20% від загального обсягу продажів. Середня ціна нового авто в 2011-му – €16,3 тис.

Читайте також: Забагато машин, замало покупців

ОЧЕВИДНЕ, ІМОВІРНЕ

Багато експертів і самі учасники автомобільного ринку несподіваний тренд пояснюють традиційно, оперуючи офіційними показниками економічного розвитку, що виявилися помітно райдужнішими за прогнозовані. Мовляв, ВВП збільшився на 5,2%, а не на 4,5%, рівень інфляції становив 4,6% (замість очікуваних 8,9%), а приріст доходів населення в 2011-му оцінюється чи не в 20%. До того ж і курс долара США щодо гривні був, на диво, стабільним. «Активізація продажу авто значною мірою зумовлена підвищенням упевненості споживачів. Зі стадії відновного зростання (переважно за рахунок експорту) економіка перейшла в таку фазу, коли динаміка залежатиме від внутрішнього попиту та інвестицій. Крім того, згадана тенденція значною мірою пов’язана з відродженням кредитування», – пояснює керівник департаменту маркетингових комунікацій корпорації «УкрАВТО» Ірина Михалєва.

А ось у директора аналітичного департаменту PRO-CON­SULTING Олександра Соколова інша думка: «Адекватним стану економіки було б збереження продажів автомобілів на рівні 2010-го». Не переоцінює макроекономічний чинник і президент Українського аналітичного центру Олександр Охрименко. За його словами, реальний (а не офіційно декларований) рівень інфляції в Україні становив 17–18%. Інфляцію, близьку до 20%, називали й інші експерти, зауважуючи, що поліпшення матеріального добробуту українців багато в чому ілюзорне і пов’язане з перерозподілом національного доходу з огляду на посилення фіскального тиску та контролю над бізнесом. Реальні доходи і прибуток малого та середнього бізнесу – платформи для попиту на нові авто – в 2011-му, навпаки, схудли. «Частка малих підприємств у ВВП зменшилася з 14,2% 2010 року до 13%, середніх – з 37% до 35%. Кількість приватних підприємців скоротилася на 4% – до 1,8 млн осіб. Треба також ураховувати, що частина бізнесменів призупинили свою діяльність, але все ще лишаються зареєстрованими в держорганах», – коментує Олександр Соколов.

Роль кредитування в зростанні продажу автомобілів також не варто переоцінювати. За інформацією AUTO-Consulting, частка «кредитних» машин 2010-го – трохи більше ніж 11%, 2011-го – 17%. Це означає, що на позичені гроші в 2010-му купили 17 тис. авто, а в 2011-му – 38 тис. З одного боку, немало, а з іншого – небагато: 2008-го, наприклад, реалізували 250 тис. таких машин. Хай там як, а відкритим залишається питання: звідки 33-відсотковий приріст обсягів продажу 2011-го? Тим більше з урахуванням того, що середній розмір кредиту торік не перевищував €10 тис. (у більшості випадків становив €7–8 тис.), тобто частка позикових коштів в автомобільному «пирогу» – 8–11% (€300–400 млн).

Читайте також: Електрифікація автопрому

ЧИННИКИ ЗРОСТАННЯ

Ключ до розуміння сплеску продажу на авторинку 2011 року – помітне зростання кількості машин, куплених за готівку. Якщо 2010-го таких було 148 тис., то 2011-го – 178 тис. А позаяк 90% усіх автомобілів придбані фізособами, то можна поміркувати над тим, де українці знайшли потрібні суми?

Щоб наскладати на пристойний новий автомобіль, зазвичай потрібно 3-4 роки. У кризовий період мало хто зміг збільшити заощадження. Тому причина, як бачимо, одна: громадяни дістали раніше зроблене й понесли в автосалони. «На квартири грошей багатьом забракло. Інвестувати в золото наші співвітчизники звички не мають. А ось автомобіль традиційно привабливий», – каже Олександр Соколов. Раніше економіст Ерік Найман оцінював готівкові валютні запаси українців, сформовані до початку 2009-го, у $48 млрд – сума, що вчетверо (!) перевищувала депозити у валюті на той час... Таким чином, що латентний і платоспроможний попит на машини в Україні був. Чому він появився саме 2011-го?

Багато в чому ажіотаж пояснюється чутками про подорожчання розмитнення імпортних автомобілів 2011-го (про неминуче підвищення цін на машини багато говорили у Верховній Раді, ще більше повідомляли в ЗМІ). Зокрема, у червні минулого року в інформаційному просторі лунали заклики захистити вітчизняних виробників від іномарок за допомогою збільшення мит. А в липні Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі навіть розпочала спецрозслідування, що загрожувало дилерам уведенням підвищених мит на рівні 34% і 47%, квотуванням постачань, іншими неприємностями. Були навіть політичні заяви про перегляд умов вступу України до СОТ. Усього цього не сталося – торік мита так і не переглянули, збільшили тільки акциз на автомобілі на 9%. Зате різко зріс продаж, що наштовхує на думку про сплановану кампанію, розраховану на його активізацію.

А остаточно ринок вибухнув у вересні – жовтні, коли Нацбанк України зобов’язав фінансові установи здійснювати всі валютообмінні операції лише за наявності в клієнтів-фізосіб документів, що підтверджують особу, а також копіювати їх незалежно від параметрів трансакції. Не зовсім здоровий інтерес регулятора насторожив українців ще й тому, що в сусідній Білорусі конвертацію в обмінниках тоді взагалі заборонили. Імовірність залишитися з «валютними кубушками» була цілком відчутною, нерайдужною. Плюс аналітичні зведення про туманні перспективи валют у зв’язку з їх надмірною емісією. Одне слово, обсяг продажу авто в Україні 2011-го становив, як було зазначено вище, €3,6 млрд. При цьому ціни зросли в середньому на 5–7%.

Чи збережеться тенденція 2012-го? «Ми прогнозуємо обсяг ринку на рівні 250 тис. автомобілів. Чинники – стабілізація економіки, незмінність гривні, розвиток автокредитування, вливання грошових коштів під Євро-2012, вибори», – зазначає Ірина Михалєва. Однак незалежні експерти ринку впевнені, що продаж на рівні 250 тис. – це надто оптимістичне очікування. Погіршення ситуації в економіці, падіння реальних доходів населення, подорожчання автопозик грають проти дилерів. Утім, витягнути ринок цілком може чергова PR-кампанія, спрямована на стимулювання попиту. Стежимо за новинами.

Читайте також:Сезонний розпродаж