Чи скаже S.T.A.L.K.E.R «game over»?

Суспільство
27 Грудня 2011, 13:31

Провідний вітчизняний виробник комп’ютерних ігор – компанія GSC Game World, що відома такими культовими іграми, як «Козаки» і S.T.A.L.K.E.R, припиняє свою діяльність. Про це 9 грудня повідомив журналістам один із працівників компанії. За його словами, про це заявив на робочому засіданні її засновник і власник Сергій Григорович. Тоді він, не вдаючись до подробиць, сказав, що змушений зробити це з особистих причин.

Водночас працівники GSC висунули дві ймовірні причини такого розвитку подій: невдоволення Григоровича процесом розробки гри S.T.A.L.K.E.R і інтересом до компанії з боку однієї із силових структур. Більшість знавців ігрової індустрії відкидають версію, пов’язану з силовиками, і схиляються до думки, що Григорович вирішив закрити свій виплід внаслідок проблем із фінансуванням нового проекту. Експерти припускають, що звістки про припинення діяльності є PR-ходом з боку компанії. Тиждень звернувся до GSC з проханням прокоментувати ситуацію, однак там повідомили, що вони наразі неготові офіційно підтвердити чи спростувати інформацію про закриття компанії та планують її оприлюднити найближчим часом.

Тож, чи матимуть тисячі фанів змогу знову поринути у моторошний світ Чорнобильської зони у S.T.A.L.K.E.R 2, наразі невідомо. Можливо, частина команди GSC Game World продовжить працювати над грою після закриття компанії, або ж Григорович вирішить продати бренд S.T.A.L.K.E.R іншому розробникові. У будь-якому разі шкода, що під час шаленого розквіту світової комп’ютерної ігрової індустрії з українського ринку йде такий потужний гравець.

Хто залишився?

Окрім GSC Game World, в Україні є ще кілька вартих уваги компаній-розробників. Наприклад, 4A Games, котра торік випустила постапокаліптичний шутер Metro 2033 і наразі готує його сиквел Metro: Last Light. Не дивно, що ця гра за своєю моторошною стилістикою нагадує S.T.A.L.K.E.R, адже 4A Games заснували колишні працівники GSC Game World. Також варто згадати про українсько-французько-ірландську незалежну студію-розробника Frogwares, найбільш відому своєю серією ігор «Пригоди Шерлока Холмса», й про Action Forms з грою «Анабиоз: Сон разума» від 2008 року, що свого часу отримала схвальні відгуки критиків.

Сусіди

Достойній ігровий продукт також є у наших найближчих сусідів, наприклад, Польщі та Росії. Зокрема, польському розробнику CD Projekt RED вдалося успішно оживити в ігровій реальності відьмака Геральта – головного героя серії романів відомого фентезійного письменника Анджея Сапковського. Ця рольова гра мала неабиякий інтерес у світі, а її другу частину The Witcher 2: Assassins of Kings прем’єр Польщі Дональд Туск подарував президенту США Бараку Обамі як культурну візитівку своєї країни.

Росія штурмує ігровий олімп низькоякісним продуктом. Щоправда, серед цієї невиразної купи непорозумінь також народжуються справжні шедеври. Наприклад, студії Katauri Interactive вдалося створити неперевершену фентезійну серію ігор King’s Bounty.

Ice-Pick Lodge приємно здивували шанувальників своїм нестандартним творінням «Тургор». Але від часу виходу цих унікальних з погляду задуму і втілення продуктів минуло щонайменше два роки – на заваді подальшого розвитку стала фінансова криза. Наразі гучних проектів на теренах нашого північно-східного сусіда не очікується.

Світова ігрова індустрія

Світова ігрова індустрія стрімко розвивається і вже почала конкурувати за своїми касовими зборами з кіно. Приміром, цьогорічний хіт SKYRIM від Bethesda Softworks за місяць з часу виходу зібрав $650 млн, тоді як прибуток однієї з найбільш комерційно вдалих картин року «Сутінки. Сага. Світанок: Частина 1» сягнув $644 тис. Відеогра Call of Duty: Modern Warfare 3 взагалі встановила абсолютний світовий рекорд продажів у галузі розваг – першого ж дня було продано 6,5 млн копій на $400 млн, а за перші 16 днів вона принесла своїм творцям $1 млрд. Для порівняння: касовий збір фантастичного блокбастеру «Трансформери: Другий бік Місяця» за півроку сягнув $1,123 млрд. Загалом, за даними The Economist, глобальний ринок відеоігор станом на 2010 рік оцінювався у $56 млрд, а 2015-го ця цифра має зрости до $82 млрд.

Через зростання попиту на відеоігри і збільшення вартості їхньої розробки, яка деколи дорівнює зйомкам голлівудського блокбастеру, створенням такої продукції почали займатися великі розробники, у яких працюють тисячі людей з усього світу. Насамперед таким перебігом подій незадоволені олдові геймери, які вважають більшість сучасних ігор бездушними та спрощеними і звинувачують провідні гейм-студії у потуранні масам. Але у сучасному світі суцільної глобалізації злиттів та поглинань іншого годі було й чекати, адже невеличкі студії натхненних аматорів вже не витримували конкуренції і зникали, або почали створювати менш витратні ігри іншого типу. Наприклад, ігри для мобільних платформ – телефонів, планшетів та КПК, або браузерні – це нескладні ігри, що використовують браузерний інтерфейс і не потребують установки додаткових програм на комп’ютер. До речі, саме зараз попит на таку продукцію суттєво зріс. У першу чергу, це сталося за рахунок того, що, окрім дітей, ними зацікавилися люди старшого віку. Саме завдяки цим нескладним і коротким flesh-іграм відкрили для себе світ електронних розваг ті, кому за 40–50.

Гра як мистецтво

Наразі комп’ютерні ігри органічно вплітаються в культурний простір і набувають рис як елітарного мистецтва, так і масового. За мотивами відеоігор знімаються фільми, наприклад Лара Крофт 1,2, Silent Hill, і пишуться книжки – після виходу першого S.T.A.L.K.E.R. вийшли друком понад 60 різноманітних художніх творів на цю постапокаліптичну тему. Також доволі поширена і зворотна тенденція, коли ігри створюються за фільмами – так була розроблена гра Batman: Arkham City. Сьогодні навіть заговорили про те, що відеоіграм офіційно треба надати статус мистецтва. Саме у цій якості комп’ютерні ігри будуть представлені навесні наступного року в Smithsonian American Art Museum у Вашингтоні.