Авіакатастрофа в Ірані. Суперечка з Тегераном завершиться позовом до Суду ООН – МЗС

6 Липня 2020, 19:10

Суперечка з Тегераном через збитий в Ірані літак МАУ завершиться позовом до Міжнародного суду ООН. Про це заявив журналістам заступник міністра закордонних справ Євгеній Єнін, передає «Європейська правда» у понеділок, 6 липня.

                        

За словами Єніна, про терміни говорити неможливо, попереду проведення багатьох обов’язкових процедур, тому офіційне рішення ще не ухвалене. Однак МЗС бачить, що переговори з Іраном ведуть до подачі позову до міжнародних юрисдикцій.

 

«Чи раніше, чи пізніше нам доведеться піти в Суд ООН щодо збиття літака», – заявив Єнін. Зазначається, що Україна може подати в МС ООН за механізмами, передбаченими Чиказькою конвенцією. Діє також Монреальська конвенція, яка передбачає можливу  відповідальність Ірану за неякісно проведене  розслідування. Втім, офіційний Київ не зможе використати цю норму, оскільки від часів СРСР не визнає юрисдикції МС ООН в рамках Монреальської конвенції. Однак існує теоретична можливість, що цю можливість використають інші країни, громадяни яких загинули.

 

Єнін додав, що Україна буде готова владнати суперечку і в позасудовому порядку.

 

«Щоби було мирне врегулювання, нам потрібно зібрати максимальну доказову базу», – пояснив він, зауваживши, що подача позову буде предметом перемовин з партнерами.

 

Зауважимо: раніше президент Володимир Зеленський заявив, що якщо Іран не виконає своїх обіцянок у зв'язку з авіакатастрофою МАУ, Україна звернеться в міжнародні суди.

 

Нагадаємо, літак Boeing 737 МАУ розбився незабаром після вильоту з аеропорту Імама Хомейні в Тегерані 8 січня. Лайнер виконував рейс Тегеран-Київ (PS 752). Загинули всі 167 пасажирів та 9 членів екіпажу. На борту перебували громадяни України (11 осіб, включно з дев’ятьма членами екіпажу), Ірану, Канади, Швеції, Афганістану, Німеччини та Великої Британії. МАУ оприлюднила імена загиблих членів екіпажу та список пасажирів.

  

Як свідчив звіт іранської сторони, літак зайнявся перед катастрофою і намагався повернутися в аеропорт. На загоряння перед катастрофою вказують повідомлення очевидців, а траєкторія польоту свідчить про те, що лайнер збирався повернутися в аеропорт вильоту. Водночас, екіпаж літака не повідомляв про незвичайні обставини під час польоту. Після зіткнення з землею стався вибух. У МАУ заявили, що літак був справний, і не припускали помилку екіпажу. 

 

Згодом Іран визнав, що літак «ненавмисно збила» іранська ракета. Як з’ясувалося пізніше, іранські військові три дні приховували від президента країни факт збиття літака.

   

В Ірані спалахнули протести з вимогою відставки верховного лідера Ірану аятоли Алі Хаменеї після визнання Тегераном збиття літака. За підозрою в організації акцій протестів було затримано посла Великої Британії в Ірані Роберта Макера.

 

Головне слідче управління Служби безпеки України розпочало досудове розслідування за трьома статтями ККУ: порушення правил безпеки руху або експлуатації повітряного транспорту; умисне вбивство; умисне знищення або пошкодження майна.

 

14 січня Іран заявив про арешт кількох осіб у справі щодо збиття літака. Президент країни Хасан Рухані закликав створити спеціальний суд для розслідування авіакатастрофи.

 

Україна офіційно направила Ірану дипломатичну ноту. Верховна Рада ухвалила офіційну заяву щодо літака, у якій повністю покладає відповідальність за катастрофу на Тегеран та вимагає забезпечити проведення прозорого розслідування. 

 

1 липня Франція запросила Україну долучитися до розшифровки «чорних скриньок» літака. Скриньки повинні прибути до Ліона 20 липня.