НОВИНИ

Іранські військові три дні приховували правду про збиття Boeing 737 – NYT

Військові керівники створили секретний слідчий комітет, який 8 січня дійшов висновку, що лайнер був збитий через людську помилку.

Іранські військові три дні приховували від президента Ірану Хасана Рухані факт збиття українського літака Boeing 737 МАУ 8 січня.  Про це у неділю, 26 січня, повідомляє видання The New York Times, яке відновило хронологію подій після аварії.

 

Як зазначається, командувач аерокосмічних сил Корпусу ісламської революційної гвардії Амір Алі Хаджізаде звертався до Тегерана з проханням закрити повітряний простір Ірану, але безрезультатно. Чиновники боялися, що закриття аеропорту спричинить масову паніку, що війна країни зі США неминуча.

 

Вони також сподівалися, що присутність пасажирських літаків може слугувати стримуючим фактором проти американського нападу на аеропорт або на військову базу, що знаходиться поблизу, фактично перетворюючи літаки «у людський щит».

 

Як наголошується, Хаджізаде став першим високопоставленим військовим, який дізнався про атаку. Він зателефонував до чиновників і сказав їм, що, цілком можливо, іранці влучили у їхній власний літак. На момент прибуття до Тегерана він повідомив низку високопоставлених військових: генерала-майора Абдолрахіма Мусаві, начальника штабу збройних сил Мохаммада Багері та головнокомандувача Корпусу ісламської революційної гвардії Хоссейна Саламі.

 

Хаджізаде порадив не повідомляти рядовим, боячись, що це може перешкодити їхній здатності швидко реагувати при нападі США. Військові керівники створили секретний слідчий комітет. До ночі середи, 8 січня,  комітет дійшов висновку, що літак був збитий через людську помилку.

 

Був повідомлений верховний лідер Ірану аятола Алі Хаменеї, але не президент, інші чиновники та громадськість.

 

Як повідомляється, старші командири обговорили збереження таємниці до тих пір, поки «чорні скриньки» не були вивчені. Вони запевняли, що цей процес може зайняти кілька місяців, і це дозволить виграти час для подолання внутрішніх та міжнародних наслідків, коли випливе правда. Влада побоювалася, що визнання збиття пасажирського літака спонукає до нової хвилі антиурядових протестів, і тому що вважала: країна не може витримати більше кризи.

 

Після того, як заяви про збиття літака пролунали від високопосадовців Заходу, у приватному порядку держчиновники Ірану насторожилися і запитували, чи є правда у претензіях Заходу.

 

Рухані кілька разів намагався зателефонувати до військових командирів, але вони не відхилили його дзвінки. Члени уряду зв’язалися за своїми контактами в армії і ті відповіли, що звинувачення неправдиві.

 

«Четвер був шаленим», - заявив представник уряду Алі Рабей пізніше на прес-конференції. «Уряд здійснював телефонні дзвінки і зв'язувався із збройними силами, запитуючи, що сталося. Відповідь на всі запитання була у тому, що жодна ракета не була випущена».

 

У суботу вранці було оприлюднено заяву, що літак був збитий.

 

Нагадаємо, літак Boeing 737 МАУ розбився незабаром після вильоту з аеропорту Імама Хомейні в Тегерані 8 січня. Лайнер виконував рейс Тегеран-Київ (PS 752). Загинули всі 167 пасажирів та 9 членів екіпажу. На борту перебували громадяни України (11 осіб, включно з дев’ятьма членами екіпажу), Ірану, Канади, Швеції, Афганістану, Німеччини та Великої Британії. МАУ оприлюднила імена загиблих членів екіпажу та список пасажирів.

 

МАУ призупинила рейси до Тегерана на невизначений термін. Уряд ухвалив рішення з 9 січня припинити роботу українських авіакомпаній у повітряному просторі Ірану.

 

Як свідчив звіт іранської сторони, літак зайнявся перед катастрофою і намагався повернутися в аеропорт. На загоряння перед катастрофою вказують повідомлення очевидців, а траєкторія польоту свідчить про те, що лайнер збирався повернутися в аеропорт вильоту. Водночас, екіпаж літака не повідомляв про незвичайні обставини під час польоту. Після зіткнення з землею стався вибух.

 

Своєю чергою, у МАУ заявили, що літак був справний, і не припускали помилку екіпажу. 9 січня американський високопосадовець повідомив журналістам, що американські супутники виявили в Ірані запуск двох ракет незадовго до падіння літака. У міжнародній групі журналістів-розслідувачів Bellingcat заявили, що літак могли збити ракетою із секретної іранської військової бази IRSG. Прем'єр-міністри Канади та Великої Британії Джастін Трюдо і Борис Джонсон заявили, що літак був збитий іранською ракетою, можливо, ненавмисно. Згодом Іран визнав, що літак «ненавмисно збила» іранська ракета. 

   

В Ірані спалахнули протести з вимогою відставки верховного лідера Ірану аятоли Алі Хаменеї після визнання Тегераном збиття літака. За підозрою в організації акцій протестів було затримано посла Великої Британії в Ірані Роберта Макера.

 

Головне слідче управління Служби безпеки України розпочало досудове розслідування за трьома статтями ККУ: порушення правил безпеки руху або експлуатації повітряного транспорту; умисне вбивство; умисне знищення або пошкодження майна.

 

Після розмови з іранським президентом Хасаном Рухані Україна офіційно направила Ірану дипломатичну ноту.

 

14 січня Іран заявив про арешт кількох осіб у справі щодо збиття літака. Рухані закликав створити спеціальний суд для розслідування авіакатастрофи.

 

Того ж дня Верховна Рада ухвалила офіційну заяву щодо літака, у якій повністю покладає відповідальність за катастрофу на Тегеран та вимагає забезпечити проведення прозорого розслідування. 

 

16 січня міністри закордонних справ України, Канади, Швеції, Афганістану та Великої Британії, громадяни яких загинули в авіакатастрофі, зробили спільну заяву. Зокрема, владу Ірану закликали безперешкодно допускати повірених службовців в Іран і надавати їм консульські послуги.

 

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.