Справа розглядалася АМКУ з травня минулого року. Серед великих мереж вказані "Сільпо" і "Фора" (обидві входять до Fozzy Group), "АТБ-маркет", Auchan, "Фуршет" і Metro C&C, повідомляє "КоммерсантЪ -Украина".
Всього на частку 18 компаній припадає 80% роздрібного ринку Києва (дані на вересень 2011 року). Коментар АМКУ наразі отримати не вдалося.
Комітет звинувачує рітейлерів в тому, що правила, встановлені ними для роботи з постачальниками, призвели до зростання цін на продукти. У повідомленні говориться, що, згідно з даними Держстату, протягом 2010-2011 років індекс споживчих цін виріс лише на 13,5%. Тоді як в роздрібних мережах Києва зростання цін на основні продукти харчування становив 22-38%, а на деякі продукти на 50-70%.
У відомстві впевнені, що подорожчання спровоковане вимаганням рітейлерів від постачальників оплати різних додаткових послуг (реклама, бонуси та інше), які складають 5-10% від вартості поставленого товару. Крім того, компанії вимагали від постачальників оплати товару з відстрочкою, яка могла досягати до 120 днів.
"Це фактично є безвідсотковим кредитуванням мереж за рахунок постачальників", – наголошується в документі.
Рітейлери спростовують звинувачення на свою адресу.
"Наша торгова мережа, як, думаю, і багато інших торгових мереж, не підвищувала торгові націнки. Всі зміни цін, які відбувалися, були викликані змінами закупівельних цін у постачальників", – стверджує начальник відділу зі зв'язків з громадськістю корпорації АТБ (мережа "АТБ -маркет ") Ганна Лічман.
Партнер юридичної фірми Integrites Олександр Алексєєнко, знайомиц з позицією одного з рітейлерів, зазначених у документах АМКУ, говорить, що претензії комітету вельми спірні.
"У узгодженості дій можна підозрювати компанії з практично будь-якої галузі. Багато послуг у різних компаній коштують приблизно однаково, а отже їх потенційно можна звинувачувати в змові", – відзначає він.
Офіційно постачальники спростовують існування подібних вимог від мереж.
"Ніколи не стикалися з діями рітейлерів, про які говорить АМКУ. Наша компанія працює з топ-10 великими мережами і з кожною з них у нас абсолютно різні умови", – говорить директор по роботі з ключовими клієнтами компанії Carlsberg Ukraine Валерій Числов.
Втім, менеджер одного з виробників продуктів харчування на правах анонімності підтвердив, що подібні вимоги дійсно існують на ринку.
"За цими правилами багато мереж працюють і зараз. Наприклад, в нашій компанії маркетингові відрахування становлять близько 2 млн грн на рік. З них 50% витрат – це наші прямі договори з мережами, ще 50% – це всілякі негласні бонуси за продаваний товар" , – розповів менеджер.
Довести узгодженість дій АМКУ буде складно, зазначають опитані юристи.
"Складність кваліфікації полягає в необхідності довести узгоджений характер таких дій. До того ж відомству необхідно буде спростувати доводи компаній про наявність об'єктивних економічних причин для підняття цін", – відзначає партнер юридичної компанії Arzinger Лана Сінічкіна.
За її словами, скоріше за все АМКУ обмежиться рекомендаціями та зобов'язаннями з боку компаній щодо здійснення певних дій для усунення (недопущення в майбутньому) порушень.
Нагадаємо, у вересні минулого року Антимонопольний комітет вже заявляв про необґрунтованість підвищення цін на продукти у київських супермаркетах на 25-60%.