Пандемія. Герої та антигерої

  ▪   Ганна Чабарай

Вільні руки

Коли в українські лікарні привезли перших пацієнтів із COVID-19, то виявилося, що далеко не всі лікарі мають засоби інфекційного захисту, на що швидко зреагувало громадянське суспільство.
Матеріал друкованого видання
№ 24 (656)
від 10 червня

Маленькі й великі бізнеси почали об’єднуватися з волонтерами, купувати респіратори, шити костюми, майструвати щитки й розвозити все це медикам. Однією з таких ентузіасток стала Ксенія Єфремова, співзасновниця й керуюча партнерка агенції маркетингових комунікацій SAME & Friends, де вона працює понад 10 років. Але на час карантину ця діяльність призупинилася. Натомість з’явилася інша: ще в березні український бренд одягу Bevza закликав колег об’єднуватися й шити захисні костюми для лікарів. Відгукнулися бренди Frolov, The Coat, Lake Studio, Bobkova, Tago, SAYYA та багато інших, а також команда Ксенії, яка допомогла організувати процес.

 

«Ми, як і багато інших бізнесів, опинилися в ситуації, коли наша основна діяльність зупинилася за один день, натомість з’явилися вільні руки й бажання допомогти. І ми взялися працювати: я й моя команда радо долучилися до волонтерської діяльності. Ми дуже швидко організували закупівлю матеріалів, процеси пошиття, передачі матеріалів на виробництва, отримання готової продукції, її пакування, розподіл, відправлення на склади та в лікарні», — розповідає активістка.

 

Читайте також: «Про свій вибір не шкодую»


За тиждень робота вже кипіла, волонтери зрозуміли, що важливо оформити діяльність організаційно й фінансово. До того ж у компанії, яка працює у сфері корпоративних комунікацій, є клієнти й партнери, які теж хотіли б долучитися до справи. Вирішили створити благодійний фонд. Швидко зібрали групу людей, які виявили бажання стати його співзасновниками, серед них колега Ксенії із SAME & Friends Олександра Карпенко, локальний партнер McKinsey & Company Антон Пятигін, член правління громадської організації «Справжні зміни» Наталія Фіала, координатор мейкерської спільноти, голова правління ГО Мейкер Хаб і директор компанії iLand Юрій Власюк, депутатка Київради й керівниця практики в адвокатському об’єднанні PwC Legal Україна Ольга Балицька. З’явився фонд «Спанбонд» — так називається технологічний матеріал, із якого зокрема шиють медичний одяг.


«Усе це виникло як стихійний рух, до нас приєдналися чудові волонтери. Серед них продюсер гуртів Onuka і The Maneken Лєра Левицька, телеведуча Соломія Вітвіцька, музичний продюсер та DJ Влад Фісун, режисерка Світлана Рихлюк та інші. Зібрався колектив класних креативних людей, які щодня працюють. Кожен робить те, що вміє і може. Допомагає залежно від своїх можливостей, фінансових і професійних», — каже Ксенія.


Основна мета волонтерів — забезпечити засобами індивідуального захисту опорні лікарні. Спочатку по всій країні розсилали тільки халати: для цього створили онлайн-форму і збирали заявки від лікарень. Покрити потреби всіх, хто відгукнувся, не вдалося: першого тижня надійшло понад три тисячі заявок. У пріоритеті були опорні лікарні та працівники «екстренки», а потім інші. Спочатку костюми шили всі, хто міг. До дизайнерів одягу приєдналися невеличкі швейні підприємства, які були змушені зупинитися через карантин і мали вільні руки та приміщення. Коли роботу оформили офіційно, волонтери отримали сертифікацію на медичні халати й тепер шиють їх на конкретних виробництвах, які також відповідають вимогам.

 

Читайте також: Архітектор з «Острова»


«Наразі ми зосередили свої зусилля на опорних лікарнях Києва й намагаємося ними опікуватися. Бо ми кияни. Нам висловлювали претензії волонтери з регіонів, мовляв, чому ми не надсилаємо допомогу туди. Але ми безоплатно передаємо їм свої лекала й чіткі інструкції з пошиття, тому вони можуть так само, як і ми, організувати виробництво. Адже ми також волонтери і в нас три тисячі заявок. Ми можемо все надати: залучайте швейні виробництва на місцях і шийте. Звісно, там менше грошей, ніж у Києві, але й менша потреба. Якщо київська лікарня налічує 150 осіб медичного персоналу, то в районі їх лише 30», — ділиться Ксенія. Уже близько восьми тисяч комбінезонів від волонтерів роз’їхалися до 65 лікарень країни.


Крім костюмів фонд допомагає із захисними щитками. Його співзасновник Юрій Власюк разом з однодумцями із мейкерського руху друкує такі щитки на 3D-принтері. Учасники цього руху зібрали й опублікували на своєму сайті makerhub.org основні проекти з виготовлення захисних екранів із різних країн, зокрема ті, які легко друкувати і збирати, до того ж вони мають недорого коштувати. Фонд «Спанбонд» купив для цієї ініціативи два принтери: вони друкують екрани для багаторазового використання.


Ще одна ініціатива фонду — онлайн-трекер симптомів COVID-19. Усі охочі можуть заповнити форму із запитаннями та вказати свої симптоми. Сайт визначає геолокацію користувача. Ці дані знеособлені, їх проаналізують волонтери міжнародних консалтингових компаній. Інформація дасть змогу виявляти осередки хвороби, зони високого ризику, швидкість поширення та фактори, які на це впливають. Так можна з’ясувати, де зараз найбільше потрібні тести для виявлення COVID-19 і обладнання для лікування хворих. До того ж що більше людей заповнять анкету, то краще дослідники розумітимуть симптоми хвороби. Схожі ініціативи є також в інших країнах. Наприклад, британська компанія Zoe створила застосунок для смартфонів Covid Symptom Tracker. Користувачі щодня відповідають на кілька запитань про своє самопочуття, а онлайн-карта показує приблизне поширення вірусу там, де перебуває людина. У США Appian створили безплатний застосунок для компаній, через який вони можуть відстежувати самопочуття своїх працівників.

 

Читайте також: Ферма у квартирі


Зараз в українського трекера є понад 1600 анкет з усієї України, зокрема найбільше з Києва та області. Він запитує в користувачів, чи мають вони симптоми (нежить, кашель, високу температуру, біль тощо), чи робили тест на COVID-19, чи контактували з іншими людьми, які мають симптоми або позитивний тест на коронавірусну хворобу, чи вживають якісь ліки або алкоголь і чи курять. Щоб дані працювали, потрібні тисячі людей, які заповнюють анкету щодня, але навіть заповнення один раз на день чи кілька разів на тиждень дослідникам дуже допоможе. Також Фонд «Спанбонд» став організаційним партнером великої косметичної компанії L'Oréal Group, яка безкоштовно передає антисептики власного виробництва українським лікарням, фармацевтам, магазинам, дитячим будинкам, будинкам для літніх людей, науковим установам і жінкам, які постраждали від насильства.


«L'Oréal переформатувала кілька своїх виробництв у Польщі під виготовлення засобів дезінфекції. Нашому фонду передали 38 тис. одиниць антисептичних гелів і ми розподіляємо їх по опорних лікарнях усієї країни. Уже відправили понад 80 пакунків вагою 68 кг кожен. Волонтери пакують це все на складах і везуть на пошту. «Нова пошта» дала нам можливість безплатно відправляти пакунки в лікарні», — розповідає Ксенія. Фонду «Спанбонд» можна допомогти і гривнею, і руками чи автомобілем для збирання й розвезення пакунків у лікарні. Для цього слід знайти їх за назвою в соцмережах Facebook чи Instagram або зайти на сайт sbf.charity.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.