Якщо закон буде ухвалено, видобувальники зможуть сплачувати податки не грошима, як нині, а сировиною. Але хто буде обраховувати ці податки? За яким принципом? Чим забезпечуватиметься контроль за нововведенням? Де, нарешті, зберігатиметься натуральний податок і наскільки прозоро його будуть засвоювати?
Всі ці запитання Тиждень поставив народним депутатам Віталію Хомутинніку (Партія Регіонів,Голова Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики), Миколі Катеринчуку (НУНС, Заступник голови Комітету з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики) та Сергію Соболєву (БЮТ, Голова підкомітету з питань взаємодії з державними органами, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями).
Згідно з поясненнями Миколи Катеринчука, провідна аргументація до ухвалення нового закону базувалася на труднощах сільськогосподарського виробництва. “Цей натуральний податок мав би збалансувати стосунки сільгоспвиробників, – пояснив депутат. – Як він буде розподілятися? Технічна частина буде виглядати таким чином, що більшість податку буде віртуальною. Це буде вексельна схема. Векселями можна буде розраховуватись за урожай.” Пан Катеринчук уточнив, що нафта, газ, вугілля та інші енергоносії “були дописані до проекту буквально в останній момент.” Він не виключає, що йдеться про спроби уникнути податку на додану вартість. “Відносно нафти пропонується єдина ставка, – роз’яснив народний депутат. – А це означає, що "Лівела", – це була одна компанія, а тепер буде цілий нафтової комплекс, – отримає користь, а бюджет недоотримає”.
“Я за цей законопроект голосувати не буду, – пообіцяв Катеринчук. – Я виступав проти нього на комітеті. Документ достатньо непрозорий. Там не прописано, яким чином здійснюватиметься адміністрування податків. У ньому існує дуже багато "дірок" для своїх. Документ вносяться поспіхом, крім профільного комітету його ніхто не бачив.”
Натомість голова профільного комітету Віталій Хомутиннік вважає, що новий законопроект — це “можливість укладати угоди про розподіл продукції між державою та інвестором ”. При цьому, пояснив народний депутат, інвестор дістав би можливість сплачувати податки не лише грошима, як це відбивається нині, але й “за взаємною згодою сторін – у натуральному вигляді. Тобто нафтою або іншими корисними копалинами.”
Попри те, що Комітет негативно оцінив законопроект, парламент його виніс на порядок денний. “Цей документ суперечить філософії податкового та бюджетного законодавства, – пояснив пан Хомутинник. – Бо наша філософія яка? Податки мають сплачуватися тільки в тому вигляді, який може піти до державного бюджету, тобто грошима.” Він висловив припущення, що, імовірно, реакція на це питання з’явиться на рівні Адміністрації президента.
На думку Сергія Соболєва, ключова відповідь на всі питання, поставленіТижнем, була відома уже рік тому. “Тоді нинішній уряд і президент дозволили продавати власний газ, який завжди направлявся для населення і собівартість якого 30 доларів,за світовими цінами на закордонні ринки. Це був безпрецедентний крок, – вважає депутат. – Ось і відповідь на всі запитання. ” На думку політика, немає великої різниці, хто далі продаватиме на закордон сировину: держава чи приватні фірми? “Те, що від цього населення нічого не виграє, то це без сумніву, – переконаний пан Соболєв. – Бо на чому триматися 20 років стабільні ціни на газ? Вони тримались не на російських і туркменських поставках. Вони тримались на нашому власному видобутку. На жаль, уряд відмовився від цієї політики і почав виставляти лоти з газом для продажу на експорт. Це й привело до того, що населення сьогодні має найвищу ціну на газ. ”
22 грудня Верховна Рада внесла зміни до Податкового кодексу України, які передбачають для інвесторів можливість сплачувати податки як в грошовій, так і в натуральній формі. Невдовзі Кабінет Міністрів мусить розробити механізм сплати та зарахування натуральних податків.