Копти, які становлять 10% з 80-мільйоного населення Єгипту, є наочним прикладом того, що може зробити насильницька ісламізація з колись християнською країною. Мирна демонстрація єгипетських християн-коптів проти руйнування і підпалу двох невеликих недобудованих церков радикальними ісламістами у провінції Асуан обернулася кривавими заворушеннями в центрі Каїра, що поширилися й на інші міста країни.
Нащадки давніх єгиптян
Копти, котрі є нащадками древніх єгиптян часів фараонів, прийняли християнство ще на початку І століття і мають одну із найдревніших християнських традицій.Слово Copt походить з арабської, де Gypt буквально означає «єгиптянин». Воно було запозичнене з грецької мови, але грецьке слово «Αἰγύπτιος», у свою чергу, походить від староєгипетського слова Хет-Ка-Пта, назви храмового комплекса бога Пта біля Мемфіса, першої столиці Давнього Єгипту. В сучасному використанні термін «копти» стосується тільки єгипетських християн.
Однак із VІІ століття почався процес ісламізації, який триває досі. Особливо стрімко чисельність коптів скорочувалася у ХХ столітті. Наприкінці Другої світової війни вони становили 25% населення і були найбільше сконцентровані в Середньому і Верхньому Єгипті. Але вже в 1947 році їхні церкви були розграбовані та спалені «Братами-мусульманами», цілі села були зруйновані, коптів лінчували чи ґвалтували, їхнє майно розграбовували.
Сьогодні в Єгипті дуже мало коптських церков і дуже багато мечетей, про якусь пропорційність між чисельністю головних релігійних груп і кількістю їхніх храмів навіть не йдеться. Держава контролює фізичні символи, які відображають релігійну самобутність, і лише від її волі залежить, чи дозволити коптам будувати й підтримувати у належному стані церкви, надавши таким чином християнам можливість конкурувати з мусульманами. Можна сказати, що єгипетська держава виступає на боці однієї релігійної групи на користь іншої, а її правоохоронні органи не завжди виявляють бажання запобігати актам насильства.
Учні святого Марка
1992 року в Єгипті жили понад 9 млн коптів (тоді населення країни становило 57 млн), сьогодні ж чисельність коптів складає 8 млн (при загальному населенні 80 млн). Ще 1,2 млн коптів-іммігрантів у Сполучених Штатах, Канаді, Австралії, Великій Британії, Франції, Німеччині, Австрії, Голландії, Бразилії та багатьох країнах Африки та Азії. У Єгипті копти проживають у кожній провінції, хоча сьогодні в жодній із них вони не становлять більшості.
Історія Коптської церкви в Єгипті нерозривно пов’язана з історією раннього християнства. Традиційно її ведуть з візиту Святого Сімейства до Єгипту, проте історично церква бере свій початок від святого Марка-євангеліста, який фактично вважається її засновником. Святий Марк був учнем апостола Петра.
Вижити як спільноті зі своїми традиціями коптам вдалося лише завдяки сповідуванню християнської релігії. Не розчинитися за багато століть у мусульманському середовищі коптам допомогла глибока віра і згуртованість. Ще до XI століття більше половини корінного населення Єгипту складали копти, які розмовляли по-коптськи і сповідували християнство.
Життя у вірі
Мусульмани переслідували за прихильність до християнства. Століттями копти змушені були платити за своє «іновірство» спеціальний податок – «джиз». У такому разі їм дозволялося проживати в Єгипті. Інакше їх могли вигнати з країни, посадити до в'язниці або вбити. Не рідкістю були погроми, тому для самозахисту копти змушені були жити громадами. До цього часу в Єгипті є декілька містечок, де переважна частина жителів є коптами.
Намагаючись хоч якось пристосуватися до ісламської окупації, копти вимушені були далеко від міст займалися сільським господарством і скотарством. Копти, які проживали у містах, до державної служби не допускалися, тому вони або займалися торгівлею, або були чорноробами.
Релігія пронизує повсякденне життя коптів. Вони не визнають цивільний шлюб і розлучення, вважають дійсними лише церковне вінчання і рішення Ради священиків. У церкві чоловіки моляться окремо від жінок.
Копти дуже бережливо ставляться до своїх традицій. Їхнє дивовижне мистецтво цінується у всьому світі. Воно на диво радісне, сонячне і світле — особливо це помітно по коптських іконах. Вони немов би намальовані дітьми, привітні і ніби відображають усю палітру кольорів веселки.
Мертва жива мова
Єгипетські християни намагаються зберігати свою мову, адже коптська мова – це останній відгомін давньоєгипетської культури. Сьогодні вона використовується в основному тільки під час літургії у коптській церкві. Розмовною древня коптська мова залишилася в Єгипті лише у кількох родинах. Сумно думати, що мова коптів може стати мертвою у найближчі 50 чи 100 років. Адже вже і тепер у більшості енциклопедій її класифікують як мертву.
В період насильницької арабізації й ісламізації багато хто з коптів прийняв іслам, і серед них широко поширилася арабська мова — навіть серед тих, хто зберіг вірність християнству. Це, зокрема, було викликане й тим, що коптські лідери вирішили використовувати арабську мову в якості основної розмовної мови, щоб показати арабським правителям, що вони не вступали у змову з європейськими хрестоносцями.
Деякі вчені роблять припущення, що у ряді віддалених селах в районі дельти Нілу або на півдні Єгипту ще можуть говорити коптською мовою. Оскільки ще багато єгиптян живуть у невеликих селах далеко від урядового контролю та активного дослідження антропологів, то вони припускають, що коптська мова здатна зберігатися ширше, незважаючи на офіційну статистику.
Сьогодні копти відчувають себе дуже вразливими до атак ісламістських екстремістів. Також вони побоюються того, що в перспективі в демократичному Єгипті вільні і справедливі вибори здатні призвести до відверто ісламістського правління. Після репресивної стабільності режиму Хосні Мубарака можуть відбутися більш радикальні зміни, які здатні привести ісламістів до влади, а це означатиме, що коптам доведеться або масово тікати з рідної країни, або приймати іслам.