Справляння Україною спеціального мита на весь імпорт автомобілів змусило Митний союз розпочати підготовку до введення відповідних економічних санкцій. Повідомлення щодо цього 9 липня Росія зареєструвала у Раді з торгівлі товарами СОТ. У заяві, копію якого має "КоммерсантЪ-Украина", йдеться про збиток РФ, який оцінено у $ 36,1 млн на рік. Для його компенсації запропоновано підвищити або ввести мита на низку українських товарів, що ввозяться у РФ.
Росія вирахувала свій збиток шляхом множення ставок мит на суму експорту автомобілів в Україну 2012 року ($ 327,6 млн). Компенсувати цей збиток Москва планує за рахунок зупинення поступок на низку товарних позицій у рамках ст. 8.2 угоди про гарантії СОТ. Ставки мит на ввезення з України шоколаду та інших продуктів з вмістом какао-бобів, а також на цукор пропонується підвищити на 0,1 євро/кг. На ввезення термополірованного скла (флоат) вводиться додаткове мито в розмірі 15%, а кам'яного вугілля – 54%. Таке підвищення мит призведе до зростання митних надходжень на $36,2 млн в рік, підрахували в мінекономрозвитку Росії, що адекватно збитку від дій української влади. Одночасно до Росії, яка захищає свій автомобільний ринок, може застосувати санкції ЄС "Не відмовляючись від свого права припинити дію еквівалентних митних привілеїв чи інших зобов'язань, перелічених у ст. 8.2, РФ залишає за собою право призупинити дію привілеїв з дня схвалення рішення Митним союзом (МС)", – наголошується в документі. Виходячи з принципу єдиних ставок для всіх країн-членів МС, після прийняття такого рішення виконавчого органу підвищені ставки на імпорт з України також стягуватимуться Білоруссю і Казахстаном. Крім того, у повідомленні наголошується, що російська сторона залишає за собою право додатково оскаржити запроваджені Україною захисні заходи згідно з угодою про зону вільної торгівлі в рамках СНД.
У ЄЕК не вперше заявляють про незгоду з підвищенням Україною мит, але що раніше не говорили про можливість введення заходів у відповідь. "Ми обговорювали це питання на комітеті з торгівлі. Очевидно, будуть ініційовані процедури з вирішення спору в порядку, передбаченому угодою про зону вільної торгівлі СНД. Це означає суд", – заявив у червні міністр з торгівлі ЄЕК Андрєй Слєпнєв. Вчора в ЄЕК від коментарів відмовилися.
Дії Росії стали несподіванкою для українських чиновників. "Я зараз перебуваю на переговорах у Москві, однак щодо цього рішення з нами ніхто не радився. Будемо розбиратися", – заявив урядовий уповноважений з питань співпраці з РФ, країнами СНД і ЄврАзЕС Валерій Мунтіян.
Стурбованість РФ цілком логічна. "Після введення цього мита вартість нашої продукції в Україні підвищилася в середньому на 12%, що призвело до спаду продажів в 2-2,5 рази", – заявив генеральний директор "УкравтоВАЗ" (імпортер Lada) Ігор Вознюк.
І хоча ставки мит в РФ розрахували виходячи із втрат своїх виробників, для України ускладниться доступ і на ринки Білорусії і Казахстану, які ще не є членами СОТ. За оцінкою експертів, це призведе до скорочення експорту продукції низки галузей економіки України. "Введення додаткового мита – серйозний удар по нашому експорту. Поки важко прогнозувати, але наші поставки в Росію однозначно суттєво скоротяться", – сказав президент асоціації "Укркондпром" Олександр Балдинюк. Обсяг додаткових платежів складе порядку $ 13,5 млн.
Найбільші втрати понесуть шахти. Із загального обсягу санкцій в $ 36,2 млн половину повинні заплатити виробники вугілля – $19,5 млн. Втрати понесуть і виробники флоат-скла ($ 3 млн).
Нагадаємо, раніше про аналогічні плани заявила Туреччина. Країна оцінила збиток від дискримінації свого автопрому в $ 6,2 млн і планувала ввести мита на імпорт волоських горіхів з України.
Як відомо, 13 квітня набули чинності трирічні спецмита на імпорт в Україну легкових автомобілів з двигуном внутрішнього згоряння з іскровим запалюванням (бензиновим) в залежності від робочого об'єму циліндрів двигуна: 1000 – 1500 куб. см у розмірі 6,46%; 1500 2200 куб. см – у розмірі 12,95%.
Прем'єр-міністр Микола Азаров вважає, що Україна, прийнявши рішення про підвищення ввізного мита на імпортні автомобілі, не порушила принципів Світової організації торгівлі.
Читайте також: Мита як геополітика. Чим небезпечний "захист" українського авторинку