Хроніка падіння АероСвіту: від боргів до банкрутства

8 Січня 2013, 18:22

Так, у березні 2012 року українські ЗМІ повідомили, що від травня 2011 року в «АероСвіту» перед аеропортом «Бориспіль» скупчилися «багатомільйонні борги». Відтак, було оголошено про припинення обслуговування 20 рейсів цієї компанії, зокрема до Афін, Москви, Сімферополя тощо. Інформацію про заборгованість перед аеропортом підтвердило джерело в наглядовій раді "АероCвіту". За його словами, борги перед партнерами були обумовлені збитками "АероСвіту" і несприятливою кон'юнктурою на ринку авіаперевезень. Водночас, у компанії запевняли, що причиною затримки став технічний збій. Згідно офіційної версії, оплата була зроблена напередодні.

Однак, через кілька днів – 19 березня, – вже Украерорух повідомив, що через заборгованість припиняє обслуговування окремих рейсів компанії Коломойського, зокрема до Риму та Дубаї. Того ж дня «АероСвіт» оголосив про досягнення домовленості, згідно якої авіарейси не будуть зупинені, а необхідні проплати будуть здійснені найближчим часом.

Згодом в авіакомпанії виникали технічні проблеми з міжнародними рейсами. Так, у травні було скасовано рейс із Нью-Йорку (авіакомпанія згодом повідомила про технічні несправності в літаку), на початку червня скасували рейс зі Стокгольму, у липні виникли проблеми з двома літаками у Тбілісі.

Вже в серпні Генеральна прокуратура України висунула позов «АероСвіту» про стягнення заборгованості перед спеціалізованим фондом Державної авіаційної служби України.

На початку грудня 2012 року в «АероСвіту» виникли нові проблеми. Так, 5 грудня Національний аеропорт "Мінськ" (Білорусь), заявив, що рейси авіакомпанії скасовуються кілька днів поспіль. Водночас, російський аеропорт "Шерємєтьєво" заявив, що з 10 грудня планує призупинити обслуговування рейсів української компанії через заборгованість з оплати послуг аеровокзалу та послуг наземного обслуговування рейсів. Росавіація повідомила, що борг перевізника за аеронавігаційне обслуговування перевищує 1,2 млн доларів.

7 грудня український перевізник заявив, що розрахувався з Росавіацією за аеронавігаційні послуги. Борги перед аеропортами залишилися.

8 грудня "Міжнародний аеропорт Шереметьєво" звернувся в Арбітражний суд Московської області з позовною заявою до приватного акціонерного товариства "Авіаційна компанія "АероСвіт" про стягнення заборгованості на загальну суму близько 92 млн рублів. Українська компанія повідомила, що не отримувала жодних повідомлень від судових органів щодо позову.

10 грудня Росавіація ухвалила рішення про припинення аеронавігаційного обслуговування всіх рейсів української авіакомпанії "АероСвіт". Було підкреслено, що "АероСвіт" не виконала взятих зобов'язань з погашення заборгованості за надане аеронавігаційне обслуговування і не використовувала надану їй можливість повністю розрахуватися з російським провайдером аеронавігаційних послуг.

Вже 13 грудня авіаперевізник рапортував про часткове відновлення польотів до Росії. Зокрема, було відновлено рейси до Санкт-Петербурга, Калініграда та Ростова-на-Дону. Переговори з Шеремєтьєво тривали.

18 грудня в «АероСвіті» оголосили про скорочення штату і витрат через «галузеву кризу». Згідно з повідомленнями прес-служби компанії, працівники отримували попередження про звільнення у зв'язку з реорганізацією, «що відповідає законодавству України».

21 грудня ЗМІ повідомили, що компанія Коломойського віддасть частину своїх авіарейсів «Міжнародним авіалініям України» (МАУ). Прес-секретар МАУ Євгенія Сацька розповіла, що навесні 2013 року МАУ зможе виконувати рейси на 28 нових міжнародних напрямках, які зараз закріплені за її конкурентом. Серед них Копенгаген, Стокгольм, а також рейси з Тель-Авіва в Донецьк, Одесу, Дніпропетровськ, Харків, Львів та Сімферополь та інші міста.

4 січня вже 2013 року стало відомо, що Господарський суд Київської області, розглянувши заяву від ПрАТ «Авіакомпанія «АероСвіт»», почав провадження у справі про її банкрутство. У постанові суду зазначалося, що на 27 грудня 2012 авіакомпанія має заборгованість перед кредиторами в розмірі 4,27 млрд грн, а згідно із даними балансу на 30 вересня 2012 року загальна балансова вартість активів «АероСвіту» становить 1,467 млрд грн.

Того ж дня аеропорт «Бориспіль» знову призупинив обслуговування рейсів авіакомпанії через «порушення фінансової дисципліни».

Крім того, 4 січня у Варшаві (Польша), через борги компанії було затримано літак, що здійснював рейс за маршрутом Київ-Варшава-Київ. 6 січня громадяни України, що перебували на борту, були доставлені на Батьківщину.

5 січня через затримання літака авіакомпанії "АероСвіт" в міжнародному аеропорту міста Стокгольм у скрутній ситуації опинились близько 40 громадян України, яких 5-6 січня  за сприяння посольства України в Швеції вдалося відправити в Україну.

6 січня через «АероСвіт» у в міжнародному аеропорту Тель-Авіву "Бен-Гуріон" застрягли 54 пасажири-українці. Тоді ж через відміну рейсу Київ-Ташкент-Київ 80 пасажирів не змогли вилетіти з Ташкента. Того ж дня у Стокгольмі проблеми виникли в іще однієї групи українських громадян, які мали вилетіти до Києва літаком «АероСвіту».

7 січня В міжнародному аеропорту в’єтнамського міста Хошимін через заборгованість компанії "АероСвіт" перебували майже 200 громадян України.

8 січня аеропорт «Бориспіль» повідомив про скасування 17 рейсів авіакомпанії – як внутрішніх, так і міжнародних. Також 8 січня ЗМІ повідомили, що Німеччина та Великобританія заявили, що не обслуговуватимуть і не надаватимуть аеронавігаційних послуг компанії «АероСвіт».

"Служба контролю за навігаційними оплатами (Central Route Charges Office), яка є структурною одиницею Eurocontrol, поінформувала інституції, які відповідають за управління повітряним рухом в європейських країнах, про борги "АероСвіту". Це призвело до відповідних рішень Німеччини та Великої Британії", – повідомило джерело наближене до Європейської агенції з безпеки аеронавігації. У прес-службі відомства поки не підтвердили, але й не спростували цю інформацію.

Втім, у «АероСвіті» заявляють, що компанія не є банкрутом і готова виконувати свої поточні зобов’язання. А проблеми із затримками рейсів були викликані неправдивими повідомленнями у ЗМІ.

"Рішення аеропортів і хендлінгових компаній було спровоковано спотвореною інформацією в ряді інтернет-видань про нібито визнання" АероСвіту "банкрутом. Контрагенти, згідно їх запитам, побоювалися припинення українським перевізником оперування та розрахунків за надане обслуговування. У цьому зв'язку" АероСвіт "направив всім компаніям- партнерам письмове повідомлення про намір продовжити оперування та виконання своїх поточних зобов'язань ", – йдеться в повідомленні компанії.

В авіакомпанії також зазначили, що звернення до господарського суду Київської області з заявою про порушення справи про банкрутство направлено на запуск процедури санації, відновлення платоспроможності та забезпечення виконання зобов'язань перед кредиторами в повному обсязі. 

Позначки: