Надія Баловсяк Доцент кафедри медіакомунікацій УКУ

Ілон Маск проти Twitter. Як дії ексцентричного техноолігарха шкодять його ж компанії та Україні

Світ
13 Червня 2023, 18:56

Ручне управління, запроваджене Ілоном Маском у Twitter, шкодить не лише українським активістам, а й сервісу загалом. Поки українці не можуть донести до західної аудиторії інформацію про події в Україні, компанія Twitter втрачає доходи від реклами.

Ілон Маск і Twitter проти українського екоциду

Підрив Каховської дамби активізував нові проблеми у Twitter для українських користувачів. Користувачі перевірили, що багато українських акаунтів потрапило в тіньовий бан. Це означає, що їхні дописи приховуються від інших користувачів сервісу, не потрапляють до стрічок новин та недоступні навіть через пошук на головній сторінці сайту.

Тіньовий бан запроваджено для англомовної аудиторії. Це означає, що англомовні користувачі сервісу не можуть знайти профілі українців, на яких поширили обмеження. Для українських користувачів Twitter нічого не змінилося. Детальний аналіз показав, що низка акаунтів отримала спеціальну позначку «sensitive content» (з англ. —  «чутливий контент», що й обмежує показ профілю для основної аудиторії сервісу. Понад те, приміткою щодо чутливого контенту позначили профілі тих користувачів, які багато пишуть про війну в Україні. Серед тих, хто потрапив у тіньовий бан, опинилося багато популярних користувачів, наприклад акаунти співачки Джамали чи Національного центру Олександра Довженка.

Коли припущення одного користувача підтвердили інші й перевірило багато українських та закордонних користувачів, жертви несправедливих обмежень з боку Twitter намагалися звернути увагу на проблему служби підтримки: у своїх дописах вони зверталися до профілю @TwitterSupport, проте марно. Через це такі дії Twitter уже справедливо називають інформаційним спонсором геноциду й екоциду.

Геополітична недолугість Ілона Маска

Обмеження дописів українців, мабуть, могли сприймати по-іншому, якби особиста позиція нового власника сервісу Ілона Маска щодо російської війни була принаймні не такою суперечливою.

Ще минулої осені техномільярдер видав порцію «фахової аналітики від себе», стверджуючи, що в регіонах, де найбільше проголосували за Партію регіонів у 2012-му, насправді давно прагнуть у Росію. Карта голосування за той рік супроводжувала «мирний план» для України, який передбачав, окрім власне референдуму в цих регіонах, передавання Криму Росії та потребу в нейтральному статусі для України.

Читайте також: Чи існував колись «південний схід України» як культурна спільність

Згодом Маск вирішив провести серед користувачів Twitter голосування щодо необхідності референдуму для жителів окупованих територій. На ці дописи відреагували Володимир Зеленський та Сергій Притула. Перший провів голосування, який Маск нам потрібен: друг України чи поплічник російської пропаганди. Другий зажадав подарувати власнику Twitter підручник з історії.

А зовсім нещодавно Маск розмістив у своєму акаунті посилання на перший випуск відео колишнього ведучого Fox News Такера Карлсона. У відео одіозний ведучий звинувачує Україну в підриві Каховської ГЕС, а це посилання сам Маск супроводив коментарем: «Було б чудово бачити всі частини політичного спектра на цій платформі!».

Як бажання Twitter бути платформою без модерації стало проблемою

Купівля Ілоном Маском сервісу Twitter супроводжувалася серйозними змінами в роботі платформи. Зокрема, його реформи полягали у звільненні персоналу. Серед звільнених були не лише інженери, а й співробітники відділів, які відповідають за модерацію контенту. Це призвело до розквіту ботоферм і поширення пропаганди, із якою адміністрація нічого не може вдіяти.

На додаток ідеї самого Ілона Маска нашкодили сервісу. Його бажання бути «платформою для всіх», як він заявив, цитуючи пропагандиста Такера Карлсона, втілились у відмові додавати спеціальні позначки для державних медіа. Ще в перші тижні війни проти України соціальні сервіси запровадили позначку «state-controlled media» («state-affilated media») (з англ. — «контрольовані державою ЗМІ»; «державні ЗМІ»), яку додавали до пропагандистських медіа. Переважно йшлося про російські й китайські державні ЗМІ. Завдяки цьому ті, хто відкривав профіль «Телеканала Звезда» або «Russia Today», бачили, що перед ними приклад пропаганди. Адміністрація Twitter спочатку відкликала всі ці позначки, а потім почала хаотично додавати їх до всіх акаунтів ЗМІ. Зокрема, до акаунтів BBC та національного громадського радіо NPR.

Читайте також: Індустрія цифрового шпигунства. Що таке spyware та як країни намагаються врегулювати галузь

Окрім того, пропагандистські профілі перебували в тіньовому бані на Twitter — такому ж, де нині опинилися українські акаунти. Вони не були доступні в рекомендаціях і при пошуку сервіс не пропонував їх, навіть якщо ввести повну назву. Платформа відмовилася від цього підходу. Зрештою, акаунти Дмітрія Мєдвєдєва, який любить розповідати у Twitter про ницість України, «РИА Новости», «URA.Ru» та інше російське пропагандистське сміття стали легітимними користувачами платформи.

До того ж експерти зафіксували активне збільшення кількості підписників пропагандистських каналів.

Проблеми з контентом та український контекст

Проте не лише російська пропаганда заполонила платформу. Спостерігають і збільшення дискримінаційного контенту на платформі — антисемітських твітів, дописів із мовою ворожнечі та іншим суперечливим вмістом. Аналітики підрахували, що якщо восени 2022 року кількість повідомлень з антисемітськими висловлюваннями в період з 1 червня по 27 жовтня складала понад 6,2 тис. на тиждень, то вже в лютому 2023 року цей показник збільшився майже вдвічі — до понад 12,7 тис. щотижня.

Окрім скорочення кількості модераторів, причиною стало й те, що Twitter відновив багато раніше заблокованих профілів. Цих користувачів обмежили у використанні соцмережі саме через суперечливий контент та фейки. Не вдається платформі побороти й таку проблему, як зображення сексуального насилля над дітьми.

Що стосується України та нашої війни, адміністрація Twitter не приховує, що воєнний контент небажаний на платформі. Нещодавно платформа оприлюднила рекомендаційний алгоритм, у коді якого знайшли сліди песимізації контенту (заниження видачі в пошукових запитах, — Ред.). Що стосується війни в Україні, охоплення таких дописів на платформі штучно зменшують, через що дописи бачить менша кількість користувачів, ніж могла б, якби ці методи не застосували.

Псевдоверифікація, або Як Twitter став платформою для поширення фейків

Додатковою проблемою сервісу став продаж платних верифікаційних позначок. Верифікаційна галочка — це позначка про те, що акаунт належить реальній людині. До Twitter сервіси ніколи не продавали позначок, а навпаки, ретельно перевіряли власників профілів, перед тим як віддати значок. Намагання соціальної платформи заробити на цій функції спростило не тільки поширення фейків, а й накручування окремих наративів. Наприклад, після атак дронами Кремля профілі з верифікацією активно поширювати дописи про неминучий ядерний удар по Україні.

Користувачі вже не раз зіштовхувалися зі схемою, коли верифіковані акаунти поширювали потрібні пропагандистам наративи. Оскільки алгоритми Twitter віддають перевагу верифікованим профілям, то завдання просування потрібного контенту стало набагато простішим. Крім того, виявилося, що сервіс не має змоги видалити суперечливий контент, зокрема дописи з мовою ненависті, якщо ті розміщені у верифікованих акаунтах.

Соціальна (не) бізнес платформа

Загальні проблеми з контентом у Twitter стали позначатися на бізнес-показниках діяльності компанії. Лише за квітень продажі реклами на цій платформі зменшилися до $88 млн, а загалом за рік — на 59 %

На додаток до звільнень звичайних працівників, сервіс почали залишати топменеджери. Наприклад, у червні відразу два керівники підрозділів, що відповідають за безпеку, звільнилися з Twitter. У цьому ряду можна пригадати спроби Ілона Маска в ручному режимі управляти рекомендаційним алгоритмом сервісу й вимоги його змінити так, щоб твіти самого Маска були популярніші за інші.

Питання про те, навіщо ж Ілон Маск купив Twitter, через рік після першої інформації про можливу угоду стають актуальними знову. З одного боку, Маск розуміє деструктивність власного впливу й призначає нового директора компанії, з іншого — його власна поведінка стосовно Twitter здається витівкою одіозного техноолігарха, який малозрозуміло чому за величезні гроші купив собі забавку.

Читайте також: Ілон Маск і спокуса лібертаріанства

Його спроби в ручному режимі управляти платформою якщо не повністю зазнали краху, то, очевидно, не пішли на користь Twitter. Видається, що колись поважна соціальна платформа, яка мала свою аудиторію та власне унікальне місце поруч із відео- й фотопроєктами Цукерберга та Китаю, поступово зникне з ринку або принаймні припинить бути платформою, до якої варто дослухатися.

Додатковим цвяхом у труну Twitter можуть стати плани Meta запустити власний аналог сервісу. У компанії Цукерберга чудово знаються на потребах аудиторії та вміють пропонувати їй продукти, які напевне високо оцінять. Саме таким став Instagram Reels, який на тлі шаленого зростання популярності TikTok не лише зберіг, а й активізував інтерес до фотосервісу.

Що стосується Twitter, якщо нове керівництво компанії не зупинить негативних наслідків впливу власника, то вже скоро про Twitter ітиметься в минулому часі: як про платформу, яка колись була популярною.