Foreign Affairs: Поки Китай інвестує в шахти в Латинській Америці, Захід повинен інвестувати в уми її жителів

Світ
24 Січня 2023, 17:45

Китайський слід у Латинській Америці вже є великим і продовжує зростати. Це другий за величиною торговельний партнер регіону після США і найбільший суверенний кредитор латиноамериканських урядів. Дійсно, як кредитор, Китай випереджає давні багатосторонні фінансові установи, такі як Світовий банк і Міжамериканський банк розвитку в регіоні. Ці дві організації надали лише трохи більше, аніж $131 млрд, які видав Китай у вигляді кредиту в Латинській Америці між 2008 і 2019 роками. Усі ознаки свідчать про те, що незабаром Китай стане найбільшим власником боргу в регіоні.

Це має непокоїти політиків як Латинської Америки, так і США. Пандемія COVID-19, падіння цін на такі товари, як мідь і соєві боби, вищі дорожчі кредити та стагнація світової економіки означають, що Латинська Америка вступає в період низького економічного зростання. Китайським інвестиціям у цьому середовищі буде важко протистояти. Але ці гроші приходять із ниточками. Китай використовує свою економічну міць, щоб просувати власну зовнішньополітичну програму, зокрема переконуючи країни припинити визнання суверенітету Тайваню. І умови, на яких Пекін надає кредити, часто підривають демократичні норми. Це особливо небезпечно в частині світу, де інституції та демократичні практики часто є крихкими.

Найкращий спосіб для західних урядів боротися зі зростаючим впливом Китаю – інвестувати в людський капітал Латинської Америки. Зокрема, Сполучені Штати та європейські країни повинні надавати більше стипендій латиноамериканцям для навчання та досліджень за кордоном та використовувати цифрові технології, такі як онлайн-класи, щоб охопити молодих лідерів у всьому регіоні. Конкурувати з Китаєм насамперед у тому, хто вливає більше грошей у Латинську Америку, є програшною битвою. По-перше, Захід не може конкурувати з фінансовими важелями Китаю. Крім того, припущення про те, що економічне зростання веде до демократії, є помилковим. Зрештою, міцна демократія ґрунтується на цінностях та ідеях – площині, на якій Китай перебуває в невигідному становищі. Поки Китай інвестує в шахти, Захід повинен інвестувати в уми.

Читайте також: Прихована сила китайської пропаганди (дослідження)

Деякі аналітики припускають, що китайські інвестиції можуть зменшитися в наступні роки, оскільки темпи економічного зростання падають. Насправді, ймовірно, вірно зворотне. Китай нещодавно почав ребалансувати свою економіку, щоб підвищити продуктивність, переходячи від виробництва до таких послуг, як телекомунікації, розподіл електроенергії та банківська справа. Ці зусилля сприяють розширенню прямих китайських інвестицій за кордон, особливо в Латинській Америці, регіоні зі значними проблемами в галузі приватних і державних послуг. Зміну у фокусі Китаю підтверджують економічні дані. З 2005 по 2015 рік лише десять відсотків загальних китайських інвестицій було спрямовано на послуги. Після 2016 року цей показник підскочив до 64%.

Є ще одна причина очікувати більш активної присутності Китаю в Латинській Америці в найближчі роки: регіон прямує до економічної кризи, якою Китай готовий скористатися. Вперше за 20 років економіка Латинської Америки, заснована на природних ресурсах, більше не матиме переваг від сприятливих зовнішніх умов, таких як дуже високі ціни на сировину, низькі відсоткові ставки та активний глобальний попит. Це особливо тривожно, враховуючи, що близько трьох чвертей ВВП Латинської Америки залежить від цих факторів. Що ще гірше, пандемія спустошила економіку латиноамериканських країн. З поправкою на рівень народжуваності прогнози Міжнародного валютного фонду щодо регіонального зростання ВВП на душу населення знизилися до 1,5% у 2022 році та до нуля у 2023 році.

Урядам Латинської Америки знадобляться гроші, до того ж швидко. Китай добре підходить для задоволення цієї дедалі зростаючої потреби: його уряд уміє укладати кредитні контракти, фінансувати великі проєкти державної інфраструктури та розподіляти прямі інвестиції. Прийняття інституційних рішень у Китаї може обходити демократичні процеси, що означає, що угоди часто укладаються в короткі терміни. Крім того, на відміну від усталеної практики Світового банку та Міжнародного банку розвитку, схвалення китайського проекту підриває економічні основи, платоспроможність позичальника та ігнорує екологічні міркування.

Читайте також: Дмитро Єфремов: «Китайська стратегія полягає не в тому, щоб зламати наявний світовий порядок, а щоб просто витіснити з нього Сполучені Штати й посісти їхнє місце»

Таким чином, у наступне десятиліття Китай може стати головним полюсом для Латинської Америки, надаючи фінансові стимули, необхідні для пом’якшення наслідків економічних потрясінь. На жаль для Латинської Америки, чим більша її економічна вразливість, тим менше політичних важелів матимуть її політичні лідери, щоб за будь-яку ціну чинити опір утриманню економіки на плаву.

Збільшення китайського сліду в їхніх країнах повинно турбувати латиноамериканців з кількох причин. Окрім комерційної залежності від корисних копалин і продуктів харчування, Китай має чіткі геополітичні інтереси в регіоні, більшість із яких суперечать цінностям ліберальних демократій. Авторитарна наддержава використовує свою економічну міць для просування своєї зовнішньополітичної програми, яка варіюється від пошуку союзників для підтримки своїх політичних позицій у багатосторонніх умовах до підриву демократичних норм, інститутів і верховенства права в Латинській Америці. Хорошим прикладом першого є те, як чотири латиноамериканські країни – Домініканська Республіка, Сальвадор, Нікарагуа та Панама – перенесли дипломатичне визнання з Тайваню на Китай за останні п’ять років, тобто в період, коли присутність Китаю в цих країнах досягла піку.

Більш тривожним прикладом останнього є умови, які Китай накладає на свої кредитні операції. Ці шкідливі положення включають конфіденційні боргові контракти, які в деяких випадках перешкоджають розголошенню транзакції. Також часто ці позики містять вимогу про те, що китайські борги будуть погашені преференційно щодо позик інших кредиторів. Над цими позиками також нависає можливість політичного втручання: а саме, Китай може розірвати дипломатичні відносини та вимагати повного погашення боргу, якщо країна-позичальник проведе політику, що суперечить його інтересам. Ці умови несумісні з національними правилами, міжнародними угодами та демократичною практикою.

Оскільки латиноамериканці піклуються про демократію та національний суверенітет, Китай повинен зіткнутися з серйозними перешкодами у своїх спробах отримати контроль над регіоном. Відповідно, західні уряди повинні працювати над тим, щоб боротьба за Латинську Америку відбувалась більше у площині принципів, ніж економіки. Зрештою, принципи та спільні цінності визначають майбутнє націй. Ключові стовпи сталого людського розвитку – ефективні інститути управління та верховенство права – викувані, перш за все, ідеями.

На жаль, недемократичні ідеї набувають популярності в Латинській Америці, головним чином тому, що обрані уряди дуже погано працюють. Демократичні еліти в регіоні не зуміли провести вкрай необхідні політичні реформи, такі як зміцнення політичних партій і впровадження законів, спрямованих на боротьбу з корупцією у виборчих процесах. Відсутність таких реформ є однією з причин, чому ці уряди не змогли забезпечити сталий розвиток, стримати зростання нерівності та заохочувати права людини. Латиноамериканські лідери, здебільшого, не були хорошими посланцями для повідомлення про те, що демократія, незважаючи на її проблеми, є найкращим доступним варіантом для прогресу. Це робить ще більш важливим для демократів, як у регіоні, так і за його межами, вступити на шлях про громадську кампанію з навчання латиноамериканського електорату. Західні уряди разом із латиноамериканськими демократичними організаціями мають спробувати пояснити небезпеку авторитаризму та зміцнити мережі громадянського суспільства. Усі ці зусилля вимагають інвестицій більше в людей, ніж у фізичну інфраструктуру, і це сфера, де західний світ має явні переваги перед Китаєм.

Читайте також: Війни за воду

Підсумовуючи, нарощування людського капіталу є найкращою стратегією для нейтралізації підходу Китаю до фізичного капіталу. Лідери та громадяни, які розуміють ліберально-демократичні цінності, з більшою ймовірністю приймуть прозорі, підзвітні та вільні від корупції інститути та політику.

Незважаючи на те, що кілька латиноамериканських демократій останніми місяцями відійшли від авторитаризму – до прикладу, Луїса Інасіо Лула да Сілва переміг Жаїра Болсонаро на президентських виборах у Бразилії в листопаді – демократичні перспективи регіону залишаються нестабільними. Диктатори залишаються в силі в Нікарагуа та Венесуелі; Перу потрапило в глибоку конституційну кризу. Популізм і політична фрагментація продовжують кидати довгу тінь на політичні системи регіону.

У 2023 і 2024 роках в 11 країнах Латинської Америки відбудуться президентські вибори. Якщо зростання популізму та авторитаризму триватиме, свобода, права людини, система стримувань і противаг і політична відповідальність будуть не в моді в Латинській Америці.