Львівський пожежник розповідав мені про безпорадність українських еменесників іще в листопаді – задовго до трагічних подій на харківському Хартроні. Просто накипіло. Найбільше вболівав за висотні будівлі. «В нас нічого немає, нічого, – захлинався від емоцій чоловік. – Ми не можемо рятувати людей. Багатоповерхівки ростуть як гриби після дощу, тоді як автодрабин для висотних будинків немає. У разі пожежі люди приречені. Ми зовсім нічого не зможемо зробити…»
Після харківської пожежі, яка забрала вісім життів, львів’янин відразу пригадав ту розмову, продовживши: «Я розумів, рано чи пізно щось таке станеться. Це було питання часу. І бачимо тільки початок…» Тепер він зневірився ще дужче. «Які там багатоповерхівки!.. Очевидно, що ми безпорадні навіть коли горить четвертий поверх!» – понуро констатує чоловік, удесяте переглядаючи відео з Харкова.
Бо іншої немає
Василь устиг поспілкуватися з колегами зі Сходу. «Вже їдучи на ту пожежу, хлопці усвідомлювали, що в них нічого немає. Що врятувати людей буде майже неможливо, – повторює він. – Вони знають це… А я все передивляюсь момент, коли харківський пожежник стоїть унизу й витягує триколінну драбину. Вона дістає до третього поверху і потрібна для рятування людей саме на такій висоті! Він знає це, але навіть чудово розуміючи, що до четвертого триколінна драбина не дістане, все одно витягує її… Бо іншої в нього немає. Потрібно створювати бодай ілюзію дії, не можна просто стояти, коли люди гинуть…»
Читайте також: Після пожежі на Хартроні: місто без жалоби, підозрюваний у розшуку
Інший момент харківської пожежі, на який звертає увагу львівський рятувальник, – робота автодрабини. «Скільки часу мине, доки її правильно виставлять – так, щоб людина могла врятуватись? Ціла вічність. Причина затримки проста. Автодрабина, с…ка, глючить. І водій нічого не вдіє: він і так робить усе, що може! Тому що драбині цій уже сто років! А ціна – два людські життя».
Утім, навіть така автодрабина буває розкішшю.
Чи доцільно виїжджати?
«Згідно з чинними нормами, автодрабина має дислокуватися в частині не далі ніж за 6 км від місця пожежі», – розповідають рятувальники. Хоч стара. Хоч «глючна». Але все це існує тільки на папері. «У деяких куточках України навіть вона їхатиме до об’єкта 30–40 км. А деінде ЗІЛ із бочкою води рухатиметься туди 30 км зі швидкістю 40 км/год! Чи доцільно взагалі вирушати з такого місця, діставши виклик, – це питання…» – розмірковують пожежники.
Проблеми з оснащенням стосуються в Україні не тільки регіонів. Є вони й у столиці, просто трохи інші. Андрій, заступник начальника однієї з київських пожежних частин, розповідає, що автодрабини, за допомогою яких можна врятувати людей на висоті до дев’ятого поверху, в місті, на щастя, є. Але у випадку пожежі у хмарочосі чи навіть «скромній» 16-поверхівці, котрих у столиці сотні, така техніка нічим не допоможе.
«На цілісінький Київ є дві 60-метрові автодрабини й одна 90-метрова, – пояснює Андрій. – Тобто на все, що вище дев’яти поверхів, три одиниці техніки. В разі чого, самі розумієте, їхати доведеться аж ніяк не 6 км. А якщо автодрабина долатиме більше ніж цю відстань, є великий ризик, що рятувати буде вже нікого».
«Можна сміливо казати, що 60- й 90-метрових автодрабин узагалі немає, бо поки потрібна техніка кудись доїде в межах Києва, виявиться запізно. Вже не треба!» – обурюється рятувальник.
У цивілізованому світі допомогти людям, які перебувають у палаючому будинку, можуть, використовуючи батути: пожежники називають їх кубами життя. Дуже доречні вони були б у Харкові. «Це подушки, на які стрибають, щоб не розбитись, – пояснюють рятувальники. – В нас таких немає… Якщо котрийсь десь і є в якомусь місті в одній із частин, то це байдуже. Бо ж довезти його через усе місто також нереально. Повинен бути в кожній частині!»
Утім, «повинен» тільки на думку звичайних працівників відомства. Коментуючи харківську пожежу, чиновники запевнили: Державна служба України з надзвичайних ситуацій узагалі не має і не зобов’язана мати у своєму розпорядженні «ні брезенту, ні тим більше батутів».
І, відповідно, не має. У Львові, приміром, куб життя один. «Він зберігається у навчальному закладі МНС – Львівському державному Університеті безпеки життєдіяльності. Їм поляки для тренувань подарували, – пояснює Василь. – Але вони на пожежі не їздять! А в підрозділах, у пожежних частинах, куби життя нікому й не снились. Брезентів, які діють за тим самим принципом, що й цей куб, теж немає. Вони дешевші. І зараз – після харківських подій – у Львові вже заворушились, начебто хочуть закупити брезенти. Але скільки закуповуватимуть, коли це зроблять, наразі невідомо. Поки все на словах».
«Фінансування структур, що рятують людей, смішне. Але порівняйте фінансування МНС та МВС – і ви побачите, як влада дбає про людей. Міліції фінансування все збільшують. Певно, треба кийки закупити нові, бо ці погано мітингувальникам голови розбивають, – розмірковує Василь. – Як уже дістала ця тотальна корупція, котра потім виливається в людські втрати… Чиїсь рідні розбились… А грошей на техніку для розгону демонстрацій вистачає. Он під Євро закуповували водомети. А мотузки, рукави пожежні – все старе, нікчемне».
Стара й нікчемна сама система. «В нас подейкують, що «закриють» за пожежу на Хартроні двох осіб: по-перше, інспектора, який нібито недбало проводив перевірки на підприємстві, – розповідає Тижню харківський пожежник Олександр. – По-друге, начальника варти пожежної частини. Молодого хлопця, що виїхав гасити. Він лише торік закінчив виш, з його боку справді були деякі прорахунки… Але влада спише на помилки, на «людський фактор» абсолютно все. Ані слова не скажуть про те, що в нас техніки немає. А та, що є, стара, ідіотська. Людей зливатимуть…»
Vox populi
Реакція інтернет-користувачів на трагедію в Харкові
8 січня на території заводу «Хартрон» сталась пожежа у п’ятиповерховій виробничій будівлі, яку орендує на його території ТОВ «Харківська ювелірна фабрика». Унаслідок лиха загинули вісім людей. За повідомленням прес-служби ДСНС України, 22 осіб пощастило врятувати. Пожежу було локалізовано о 12:40, ліквідовано о 14:10.
Олевський Юрій: Так само гасять пожежі і в інших містах. Цього літа в моєму будинку пожежу в квартирі на останньому поверсі почали гасити після 1,5 години після приїзду пожежних машин: шланги діряві, драбини короткі, води майже нема. В результаті зайнявся дах і повністю вигорів. Почали горіти й балкони. Міг вигоріти весь будинок. Тож виклали з бюджету міста 800 тисяч грн для відновлення даху.
Liudmyla Sharapova: Страшне «кіно»… Жаль людей. Кожен може опинитися у такій ситуації. Це не просто «нещасний випадок на виробництві». Це система… Чому з 3 пожежних машин ОДНА лила воду? Так треба??? Чому люди просто падали на землю?!!! ЖАХ!!! Градоначальник! Обязан уйти! Харьковчане, уйдите его! А лучше – под следствие. За что – найдется. Скамеечки вспомните. А когда будет сидеть на зоне (с пальцем в любимом месте), ему надо с утра до вечера это «кино» крутить. Может, очистится, может, с ума сойдет. Оба варианта устроят.
ss-07007: Самый главный подозреваемый – это Гепа и Допа.
naghtigal: Проте у мусорів все є… Бл*во! Узяти всім і скинутися по одній гривні, придбати брезенти і передати в кожну пожежну частину. Оце була би реклама Азиріву і К°.
druik: Не нада гнать на мою бувшу контору – МЧС. Міністерства уже немає, тепер це лише державна служба. З усіма деталями реорганізації – урізання і т. д.
frankensstein: Там подогнали грузовик с мешками какими-то, спасли несколько людей. Но грузовик был только один. А большинство людей в ступоре, конечно. Нужно это понимать. Они ведь не подготовленные специалисты для действия в чрезвычайных ситуациях.
verba7: А у пожарных тента нет, что ли? Стояли глазели, как падают люди…
lola_ferrari: Ну хоть бы беркутов позвали, а!!!!!!!!!!! Они ж как кузнечики скачут по высоткам, когда никчемных террористов выкуривают! И реагируют побыстрее пожарников. Где все?
staryiklen: Страшно. И пожар, и неподготовленность пожарных… Даже на запоздавшей лестнице оператор работает, как в первый раз… (( Людей очень жалко…
carrot911: Допа уже объявил, что виноваты майдановцы-западенцы?
kmayboroda: По неподтверждённым данным, люди не смогли выбраться из-за сломавшейся системы безопасности, которая не открыла бронированные двери (ювелирная фабрика, все дела). Вчера я также слышал, что двери не открыли специально, чтобы никто не наворовал себе этого золота и прочих металлов и изделий. Получается, что если это правда, то «люди гибнут за металл» приобретает новый, куда более страшный, по современным меркам, оттенок.