«Бюджетом влада підкладає бомбу під своє існування»
Сергій Соболєв, фракція «Батьківщина»
Продуктивність роботи парламенту залежить від того, чи конструктивним буде порядок денний. Якщо він буде виходом, перш за все, з політичної, економічної кризи, то робота буде конструктивна. Натомість якщо він (порядок денний. – Ред.) стосуватиметься того, як і далі красти з бюджету, а отже як ухвалити його в будь-якому вигляді за прискореною процедурою, то ясно, що жодного конструктивну не буде.
Політична і економічна криза – це вже реалії українського життя. Верховна Рада не може працювати в таких умовах і не реагувати на це, як Янукович чи уряд Азарова.
Блокування парламенту залежатиме від переговорів щодо формування порядку денного, які і далі продовжаться.
У випадку виїзного засідання парламенту для ухвалення бюджету на цей рік, без сумніву ми робитимемо все для того, щоб цього не сталося. Водночас зрозуміло, що таким бюджетом влада фактично підкладає не міну уповільненої дії, а реальну бомбу під своє існування. Це буде економічна бомба, яка вибухне буквально найближчим часом. Звісно цього варто уникнути перш за все шляхом слідування Конституції і регламенту Верховної Ради, де чітко виписана процедура ухвалення бюджету.
А щодо проекту бюджету, то його взагалі немає. А цей документ писався під так звану знижку ціни на газ, якої так і не існує, оскільки ця ціна нині складає більше $560 (!). А всі ж чекають, де ж ті знижки від Януковича, про які він домовився, здавши країну.
Бюджет – це збалансовані доходи і видатки, як це є в будь-якій родині. Так от в родині-Україні завдяки пануванню Януковича за ці роки не існує поняття бюджет-держава на 2014 рік. Тому будемо працювати, щоб такий бюджет з’явився.
Вихід з політичної кризи, на мій погляд, – це дострокові вибори президента. Без цього будь-які вибори парламенту в умовах незаконно існуючого конституційного ладу, який був змінений декількома суддями конституційного суду, фактично нічого не міняє, повноваження залишаться ті самі.
Якщо все буде в тому ж режимі, як попередні чотири роки, думаю, що, на жаль, лише 2015 рік буде роком початку виходу з політичної і економічної кризи.
«Позачергові парламентські вибори без виборів президента вигідні лише Віктору Януковичу»
Андрій Мохник, фракція ВО «Свобода»
Конструктивність роботи парламенту в Новому році залежатиме від того, як Партія регіонів поводитиметься в сесійній залі, чи триматиме себе в рамках закону про регламент.
Втім, продуктивність парламенту знижуватися, якщо порівняти навіть з таким самим періодом попереднього року. Тому що в країні є затяжна політична криза і відповідно парламент як частина політичної системи так само – в кризі. Ми бачимо, що в ПР не має бажання дотримуватися законів, виконувати домовленості і власне будувати цивілізовані правила.
Позачергові парламентські вибори (як спосіб виходу з кризи. – Ред.) без виборів президента вигідні лише Віктору Януковичу, тому що після оголошення позачергових виборів єдиною легітимною виборною особою є президент України. А йому це не зіграє на руку, щоб ще більше укріпити свої позиції і зробити чергові кроки до встановлення диктатури.
Водночас ми щоразу наголошуємо на нашій вимозі (для врегулювання ситуації. – Ред.) – будь-які перемовини можливі після виконання трьох умов: притягнення до відповідальності винних у побитті людей, припинення кримінального переслідування учасників акцій протесту і відставка уряду Азарова в повному складі. Тільки після цього ми можемо сідати (за стіл переговорів. – Ред.) і говорити про те, що розв’язати політичну кризу можна черговими парламентськими і президентськими виборами водночас.
Зауважу, що якщо будуть певні перемовини з боку влади, то лише єдиним опозиційним фронтом – «Свобода», УДАР і «Батьківщина» і за тих умов, які я вже назвав.
Стосовно блокування – діятимемо по ситуації.
«Єдина можливість – йти на фактичну паралізацію ВР»
Павло Розенко, фракція УДАР
Продуктивність залежатиме від самої Верховної Ради, чи покаже вона здатність самостійно приймати політичні рішення, які в тому числі будуть відповіддю на ту політичну кризу, яка зараз спостерігається в Україні. На жаль, цього ні особисто в голови ВР, ні в більшості досі не було. Є лише бажання робити вигляд, що в країні нічого не відбувається, само затихне, врегулюється.
Якщо триватиме так і далі, і ВР буде самоусуватися від реакції на болючі питання, які висуває наше суспільство, то, думаю, жодних перспектив у цій ВР немає. І або раніше, або пізніше вона буде саморозпущена чи відповідні рішення прийматиме суспільство.
Єдине, що безумовно зараз законодавчі можливості для такого рішення практично обмежені. Повторити процедуру 2006 року – обнулення списків за нинішнім законом – неможливо. Тому єдина можливість – йти на фактичну паралізацію ВР і застосування будь-яких засобів.
Думаю, будемо приймати рішення залежно від того, наскільки в найближчі дні ВР продемонструє готовність реагувати на політичну ситуацію. Заходити у парламент і голосувати постанови про відзначення 150-річчя чогось чи форсування Десни – цього ми не дозволимо.
У ВР є зараз шанс знайти вихід з політичної кризи. Або вона це зробить, або вона буде розпущена в тому числі через механізм блокування.
«Вихід з політичної кризи парламентськими засобами поки що не передбачається»
Олесь Доній, позафракційний
Поки непомітно, щоб влада пішла на поступки опозиційним силам в період політичної кризи. Натомість хоче, щоб Верховна Рада працювала в звичайному режимі, буцімто немає Майдану, немає кризи. І в цьому плані цілком можливо, що якщо не здійснилися побажання Януковича, щоб був проголосований бюджет до 16 грудня, то цілком очевидно, що він буде проголосований, наприклад в четвер (16 січня. – Ред.). А потім влада закриє сесію і піде на канікули. Чи можна це назвати нормальною законодавчою роботою? Звичайно, ні.
Парламент повинен відповідати на виклики, які стоять перед державою. А вихід з політичної кризи, на жаль, парламентськими засобами поки що не передбачається. Для цього повинні бути політичні механізми і політичні поступки з боку влади, готовності до яких вона наразі не демонструє. А отже, завдання суспільства – тиснути на владу, щоб вона пішла на політичні поступки.
У парламенті можуть бути різні засоби до боротьби. За 6 років я не брав участі у жодному блокуванні (ВР – Ред.) навіть під час харківських угод. Я був прихильником більш активних дій з боку Майдану, які необхідно було впроваджувати одразу після побиття 30 листопада. Наразі ми втягнулися в довготривалу опозиційну боротьбу, яка має свої закони…
Щодо голосування за бюджет, то з одного боку, він має ухил до посилення фіскальних органів тиску силових структур, державного апарату… І можливості уповільнити цю ситуацію опозицією практично немає.
«Самостійно вступати в бійку ми не будемо»
Володимир Олійник, фракція Партії регіонів
Хотілося б, щоб робота в парламенті була продуктивною. На жаль, опозиція й далі продовжуватиме свою лінію – чим гірше, тим краще… Тому, на мій погляд, блокуватимуть. Я вважаю, що це дикунство, тому що європейський стандарт – так, ви критикуєте, не погоджуєтесь, але не заважайте працювати іншим.
Можу зі свого боку сказати, що всяка спроба завадити роботі Верховної Ради – безперспективна. Якщо є достатня кількість голосів – Верховна Рада працюватиме. Приймемо рішення в іншому місці.
Самостійно йти і вступати в бійку ми не будемо. Битися ми більш не будемо. Лише конструктивний шлях. Нині є ряд законів, які ще можуть потерпіти, як кажуть сім років мак не вродив, то голоду й не було. А є й такі, які потрібно прийняти сьогодні, бо завтра вже пізно.
Процес ухвалення бюджету – складний, тому що кожен хоче потягнути ковдру на себе. Вже сьогодні є цифра – на додаткові «бачення», які висунули депутати, потрібно 700 млрд. гривень. Це практично півтора бюджету. Цього ми ніколи не знайдемо.
Ці майдани – це все дрібниця, бо Майдан з вимогою зарплат і робочих місць – страшний майдан. Він вже не розійдеться, бо нема куди розходитися.
Ми завжди готові (сісти за стіл переговорів. – Ред.). Тільки ультиматум – в сторону. А це коли всі мають перемогу, або всі мають поразку. Однак, ви помітили, якою була тенденція в опозиції – по максимуму: дострокові вибори президента, ВР, Кабміну. Що отримали? Нічого. Тому що були абсолютно завищені, нереальні вимоги, ультиматуми. Тепер потихеньку спускаються і кажуть – хоча би когось (звільнити. – Ред.). Не когось, а особу винну. Потрібен вже факт правової оцінки, а на базі неї і політичної.
Стосовно перевиборів в парламент, то до цього потрібно завжди готуватися, але чи є для цього юридичні підстави. Якби опозиція пропонувала не заміну прізвищ, а системи формування влади. Треба зрозуміти основну причину цієї проблеми. Можливо, вона полягає в широкому форматі недоторканості? Коли палатку можна поставити і на залізничній колії і сказати, що це приймальня (народного депутата. – Ред.). Може скоротити терміни (мандату. – Ред.), щоб швидше відбувалася ротація…