«В оповіданнях про Мюнхгаузена героїчне та комічне, високе та шахрайське нероздільні. В них нема фіксованого уявлення про етичні норми, а правдивість ще не ввійшла до переліку необхідних чеснот. Тут усе – як у кіно». Так вважають організатори «Молодості», тому барон-вигадник, котрий, як і український фестиваль, витягував себе з багна самотужки, став символом цьогорічної імпрези. А фільм Террі Гільяма «Пригоди барона Мюнхгаузена» отримав статус особливої події.
ГОРБУНОВ ОЗВУЧИВ ЯНКОВСКОГО
З 18 до 26 жовтня вітчизняні кіномани потраплять у ситуацію, котру можна охарактеризувати в термінах психіатрії. Зокрема, шизофренічне роздвоєння чекає на тих, хто спробують відвідати бодай частину заявлених спеціальних програм і вибиратимуть, що переглянути із 300 стрічок, розриваючись між кінотеатрами «Київ», «Жовтень» та «Кінопанорама». Перший стане базовим притулком для всіх конкурсних і левової частки позаконкурсних показів. У двох інших демонструватимуть окремі картини. Ціни на квитки встановлено відповідно до звичайної тарифної сітки цих закладів. Постановником офіційних церемоній відкриття й закриття «Молодості» знову виступить Владислав Троїцький, який пообіцяв, що за стилем вони суттєво відрізнятимуться від минулорічних видовищ. Через проблеми з російськими дистриб’юторами зірвалася довгоочікувана зустріч із «Вікі Крістіна Барселона» Вуді Аллена. Замість романтичної комедії під час церемонії відкриття дивитимемося психологічну драму про київських дисидентів 1980-х – фільм Романа Балаяна «Райські птахи». Стрічка вже отримала «Золоте яблуко» на фестивалі «Кіно-Ялта-2008» за кращу режисуру та нагороду за найкращу чоловічу роль у втіленні Сергія Романюка від балтійського «Кіношоку». Режисер підготував українську авторську версію фільму, де Олєґа Янковского озвучив Олексій Горбунов. Закриватиметься фестиваль у ритмі африкансько-кубинського танцю. Свою останню роботу «Румба» лауреати «Молодості-2005» Фіона Гордон і Домінік Абель, знайомі українцям за гротескною комедією «Айсберг», представлять особисто.
КАДРИ ВИРІШУЮТЬ УСЕ
Чи, швидше, сукупність кадрів кожної конкурсної стрічки, яка вирішуватиме долю режисерів у трьох категоріях конкурсної програми. Найактивнішими цього року будуть студенти з Аргентини, Бразилії, Великої Британії, Індії, Німеччини, Росії з 30-ма фільмами. «Дощ» Марини Вроди та «Отроцтво» Дмитра Сухолиткого-Собчука – картини вітчизняного виробництва, котрі змагатимуться в цій номінації.
А «Закон» Віталія Потруха делегований від України до категорії короткого метра – за першість у цій номінації поборються 19 стрічок. Створений за оповіданням Юрія Липи, «Закон» пропонує новий погляд на громадянську війну та по-іншому трактує дитячу зраду на кшталт вчинку Павліка Морозова. У повнометражному конкурсі українці вболіватимуть за стрічку «Маленьке життя» – режисерький дебют письменника Олександра Жовни. Серед учасників також міг опинитися фільм «Меніни» Ігора Подольчака, якби його вчасно переписали з цифри на плівку. Загалом тут домінуватимуть європейці, але не без винятків. Американське незалежне кіно репрезентоване феміністичною драмою «Гітара» Емі Редфорд. Ще один «жіночий погляд» – фільм іранської режисерки Хани Махмальбаф «Будда вибухнув від сорому» про шестирічну афганську дівчинку, яка долає небезпечний шлях, ідучи до звичайнісінької школи. Деякі конкурсні стрічки уже оцінили на інших міжнародних імпрезах. Кримінальна драма про життя кишенькового злодія «Шультес» Бакура Бакурадзе здобула головну нагороду цьогорічного «Кінотавра». Екранізацію роману Гюстава Флобера «Просте серце» від французької актриси та режисерки Маріон Лейн відзначили спеціальним призом на ХХХ Московському кінофестивалі та Гран-прі на пітерському «Фестивалі фестивалів». Журі «Молодості» очолить американський актор Арман Ассанте, відомий у нас за фільмами «Одіссей», «Звичка одружуватись», «Стриптиз». Також до складу арбітрів зараховані угорський режисер Андраш Фесош, російська актриса Алла Дємідова і український художник та постановник Сергій Якутович.
СПЕЦПРИЗНАЧЕННЯ
За давньою доброю традицією «Молодість» підготувала низку спеціальних програм – «Панорама українського кіно», «Сучасне французьке кіно», «Ніч німецького кіно». Ризикну припустити, що ажіотаж викличе «Сонячний зайчик» – програма фільмів на гей-лесбі тематику, сфокусована на українських та пострадянських вправах щодо нетрадиційної сексуальної орієнтації. До останнього чекатимуть Еміра Кустуріцу, чий візит через промотур його фільму «Марадона» країнами Латинської Америки ставить під сумнів появу режисера на відкритті програми «Кіно Сербії».
Блідо порівняно з минулими роками виглядатимуть ретроспективи, зате вибуховим обіцяє бути наш «Фестиваль фестивалів», де зазвичай сепаруються кінематографічні вершки. Серед них опиняться, наприклад, двічі відзначена у Венеції драма «Паперовий солдат» Алєксєя Ґєрмана-молодшого, «Три мавпи» Нурі Більге Сейлана, які подарували своєму авторові нагороду за найкращу режисуру в Каннах-2008, та «Нічна варта» британця Пітера Грінуея – екстравагантний погляд на життя і творчість Рембрандта.
У межах 38-го МКФ «Молодість» уперше проходитиме Molodist Film Boat Meeting – спеціальний конкурс ко-продукцій. Завдяки цій, сподіваюся, приємній несподіванці молоді вітчизняні кіношники матимуть можливість надати свої роботи до уваги європейських продюсерів і фондів, які фінансують виробництво.
[940]
“МОЛОДІСТЬ – 2008”
Спеціальні програми
"КІНО ПРОТИ ТОТАЛІТАРИЗМУ"
Програму склали документальні стрічки, заборонені в деяких країнах. Її основний акцент – Росія. Етапам формування політичної ситуації в сучасній РФ присвячено фільм Жана-Мішеля Карре «Система Путіна». Ще один профільний проект – «Бунт. Справа Литвиненка» Андрєя Нєкрасова: в цій роботі режисер гостро критикує режим Путіна, чекістські традиції, корупцію та інші реалії життя нашого північного сусіда. «Світлана про Світлану» – заснований на ексклюзивних інтерв’ю з дочкою Іосіфа Сталіна режисерський дебют Лани Паршиной. «Лист до Анни» швейцарця Еріка Бергкраута оповідає про журналістку Анну Політковскую.
«SIGNES DE NUIT. СУЧАСНИЙ КІНОЕКСПЕРИМЕНТ»
Тут зібрали зразки експериментального кіно, створеного за допомогою новітніх технологій і нестандартних поглядів на сюжет. «Артеміду» Валері Моріне зроблено з використанням системи інтерактивного монтажу та технології захоплення руху, котрі дозволили виготовити понад 50 варіантів відео. Стрічка «Момент зав’язки» бельгійця Ніколаса Провоста частково знята прихованою камерою. «Неминуче лихо» є візуальним свідченням і звуковою інтерпретацією двох церемоній причастя, що проходили в Римі та Лісабоні 2005 року. Документальна «Рапсодія абсурду» від Клаудії Нунес розповідає про два інциденти в боротьбі за землю в Бразилії.
«СХІДНИЙ ЕКСПРЕС»
У центрі уваги – найкраще кіно Східної та Центральної Європи останніх років. Польща представлена драмою «Все буде добре» Томаша Вішневського та мультижанровим фільмом «Вино з полуниць» Даріуша Яблонського. Серби привезуть «Кохання та інші злочини» Стефана Арсєньєвіча. А чеський проект «Правила брехні» має всі шанси вразити глядача відтворенням життя наркозалежних. Австрійський погляд на Україну – фільм «Імпорт. Експорт» Ульріха Зайдля, де переплетено дві історії, одна з яких закінчується, а друга починається у нас. І, нарешті, німецько-угорська драма «Дельта» змальовує правічний конфлікт соціуму та маргіналів.