Аліна Пастухова Журналіст Тижня

Зловити українця у мутній воді

Політика
26 Жовтня 2010, 15:37

Чорні технології, які відпрацьовують на місцевих виборах, на повну потужність запрацюють на парламентських.


Нецікава, вкрай нервова і брудна – такою запам’яталася місцева виборча кампанія і політикам, і експертам, і виборцям. Замість креативних ідей – використання брудних технологій, причому переважно тих, які працюють лише завдяки адмінресурсу. Частину цих методів застосовують в Україні вперше. І таке враження, що не востаннє. Бо після генеральної репетиції повинна приходити прем’єра, тобто – парламентські вибори. Відтак варто перерахувати нинішні технології. Аби невдовзі – «згадати все».


Атака клонів


Політичні сили, що мають доступ до адмінресурсу, запропонували технологію, яка ще жодного разу не застосовувалась у виборчих кампаніях – клонування регіональних організацій партій конкурентів.


Технологія працює так: виборчком відмовляє справжній місцевій організації партії у реєстрації, у той же час з’являється політична сила із такою ж назвою, створена конкурентом, яка без проблем реєструється у виборчкомі.


Жертвою цього ноу-хау стала партія «Батьківщина», яка не зможе взяти учать у виборах на Львівщині, де замість її партійних організації були зареєстровані клони. Клонували партію і у Київській області, де у тервиборчкомі зареєстровані представники місцевої парторганізації на чолі з депутатом облради Володимиром Майбоженко, якого ще влітку  виключили з партії.


Клонуванням партій справа не обмежується, схожу технологію застосовують і для кандидатів, що йдуть по мажоритарних округах та на посади мерів. Популярним кандидатам у місті терміново підшукують однофамільців, сподіваючись що виборець помилково проголосує за його дублера.


Від такого варіанту клонування потерпає не тільки опозиція, а й представники партії влади. Так наприклад, опозиційному чинному меру Черкас Сергію Олеговичу Одаричу, який наразі є найбільш популярним кандидатом, доведеться змагатися майже з повним тезкою – Сергієм Олександровичем Одаричем, висунутим партією «Всеукраїнський патріотичний союз». А меру Сіверодонецька регіоналу Валентину Казакову  протистоятиме тимчасово непрацюючий Володимир Казаков, висунутий від партії «Руський блок».


Та двійники з’являються не лише у політиків, а й у партійних ЗМІ, переважно опозиційних. Так, в Одесі конкуренти випустили 250 тисячний тираж клона газети «Вільна Одеса», що підтримує чинного мера Едуарда Гурвіца. Газета-клон критикувала Гурвіца. Як потім розповідали співробітникам видання у типографії, де друкувалася фальшивка, замовлення на її виготовлення надійшло від ПР.


Без права реєстрації


Не менш популярний за клонування й інший метод – відмова реєструвати кандидатів чи партійні осередки, або їх зняття з реєстрації. Про факти відмови у реєстрації неодноразово заявляли зокрема партії «Сильна Україна», «Батьківщина», «Фронт змін», «Українська платформа». Фастівській організації «Української платформи», наприклад, відмовили у реєстрації через граматичну помилку у свідоцтві про реєстрацію, виданому Фастівським міськрайонним відділом юстиції. В Алушті взагалі стався безпрецедентний випадок. Кандидата на посаду міського голови від «Батьківщини» зняли з реєстрації нібито за заявою за його підписом. Заява виявилась фальшивкою, експертиза встановила, що написана вона іншим почерком. Але комісія цей факт до уваги не взяла і зняла кандидати з перегонів.


Завжди номер перший


Засобом для маніпуляцій став і порядок включення партій до виборчих бюлетенів. Місцеві організації партій мають включатися до бюлетенів в порядку черговості подання ними документів для реєстрації. І цим одразу скористалася ПР, яка має вплив на виборчі комісії: убюлетенях на вибори в міські ради обласних центрів Партія регіонів зайняла перший рядок у 19 містах з 24, а також у Севастополі. Першою у списку на виборах у Хмельницкомубуде «Батьківщина», у Кіровограді- комуністи, у Житомирі – Народна партія, у Вінниці – партія «Совість України».


Залякування силовиками


Не оминули і можливості силового тиску на кандидатів. Під виглядом боротьби з корупцією чинився тиск на кандидатів, зокрема й рейтингових, через міліцію, прокуратуру, суди різних інстанцій. Причому випадки викриття корупції ретранслювались через ЗМІ. Мета таких дій – знаття кандидатів з реєстрації або значне пониження їхнього рейтингу. Найпоширенішим цей прийом виявився у Криму.


Під час моніторингу виборчої кампанії міжнародні делегації Національного Демократичного Інституту та Міжнародної Фундації виборчих систем виявили факти заморожування муніципальних банківських рахунків з метою завдати шкоди роботі чинного мера, що переобирається.


Чорні соціологи


Не обійшлося і без фальшивих рейтингів кандидатів. Так наприклад, у Харкові 21 жовтня


біля станцій метрополітену масовим тиражем було розповсюджено буклет «Навстречу выборам 31 октября», в якому від імені Комітету Виборців України були опубліковані спотворені рейтинги та характеристики кандидатів на пост міського голови: регіонала Геннадія Кернера, комуністки Алли Александровської та представника «Батьківщини» Арсена Авакова.  


Вихідних даних друкована продукція не містила; хто є автором фальшивки КВУ поки що з’ясувати не вдалося.Політологи також заявляли про поширення підробних соціологічних даних у Київській області та Криму, причому від імені організацій, яких ніколи не існувало в природі. За словами експертів, цю соціологічну продукцію виготовляли зокрема на замовлення біло-блакитних та партії «Союз», яка є конкурентом ПР у Криму.


Маніпулювання округами


Експерти звертають увагу і на маніпуляції у процесі нарізання округів, які стали можливими через те, що порядок формування округів чітко не визначений у законі про вибори.  По-перше, маніпулюють із територіальним охопленням дільниць для зменшення явки виборців у містах де «потрібний» кандидат має низький рейтинг.


Будинки в однієї дільниці значно віддалені один від одного і виборці в день голосування змушені будуть шукати дільниці, що зменшить явку. По-друге, маніпулюють з кількістю виборців в окрузі, щоб забезпечити перемогу конкретному кандидату. Як стверджують у Громадянській асамблеї України, що займається моніторингом виборчого процесу, така ситуація складається зокрема в Ужгороді, а також у Донецькій області.


Гречка, сер!


Не забули і про традиційні методи підкупу виборців. Так, зокрема, за інформацією Комітету  виборців одна з політичних сил намагалася підкупити мешканців Рівного продуктовими наборами (олією та гречкою). У громадській приймальні цієї партії проводився запис громадян, які є пенсіонерами чи інвалідами. Їх просили надати контактну інформацію та обіцяли надіслати соціальні пакети.


В Одесі ж виборцям пропонували продати голос за гроші. Зокрема кандидат до Одеської міської ради по 41 одномандатному округу Андрій Остреєєв стверджує, що має письмові скарги від мешканців міста, до квартир яких приходили невідомі,  називали себе представниками одного з його конкурентів, та пропонували  укласти угоду: голос в обмін на 100 гривень. Спроби підкупу виборців фіксують і в інших містах.


Війна компроматів


Не зважаючи на те, що на цьогорічних місцевих виборах шаленою популярністю користуються брудні технології з використанням адмінресурсу, кандидати використовують і старий перевірений метод псування репутації конкурентів.


У різних містах України з’являються виборцям роздають листівки, спрямовані на псування репутації кандидатів в мери. Так, наприклад, у Херсоні з’явилися листівки проти кандидатки в мери міста Альони Ротової зі слоганом «хороший херсонець – мертвий херсонець».


У Житомирі конкуренти кандидата в мери від «Фронту змін» Геннадія Зубка вирішили переконати виборців, що у того – нетрадиційна сексуальна орієнтація. Намагаються відвернути виборців від кандидів і в інший спосіб: обклеюють їхніми листівками автомобілі жителів міста.


А після опівночі активісти певної політичної сили починають телефонувати виборцям або ходити до їхніх квартир, представлятися агітаторами конкурента та просити проголосувати за нього на виборах.