Хоч офіційно товарооборот з окупованою територією припинився ще навесні, коли РНБО ухвалила рішення призупинити переміщення вантажів через лінію зіткнення на Донбасі, а президент України підтвердив це рішення своїм указом. Тому незаконні, але аж ніяк не поодинокі випадки перетину партій товару через лінію фронту можна повною мірою вважати контрабандою. Але нещодавно головний військовий прокурор України Анатолій Матіос в ефірі одного з телеканалів запевнив, що системної контрабанди на Донбасі вже немає. На його думку, це стало можливим завдяки затвердженню переліку товарів, які офіційно можна перевозити через лінію розмежування. Але згаданий перелік уже більш як півроку призводить до постійних скандалів та сварок на КПВВ і навряд чи допомагає стримувати контрабанду. Радше робить зрозумілішими правила гри, щоб створювати нові схеми перевезення товару.
Читайте також: Доля ветерана. У Слов’янську колишнього бійця АТО позбавили роботи
Найвдалішою операцією з припинення потоків контрабанди 2017 року сміливо можна вважати введення військ у селище міського типу Новолуганське, яке майже два роки було посеред двох блокпостів: перед містом з одного боку стояли ЗСУ, з другого — війська так званої ДНР. А по суті, містечко було перетворене на величезний транзитний центр контрабанди, яку перевозили десятками фур і вантажівок. Майже в кожному дворі чекали на свій час автівки з контрабандним товаром, із якого свій відсоток мали по обидва боки лінії фронту. Коли «Донбас-Україна» увійшов у Новолуганське, місцеві стали репетувати, мовляв, це наражає їх на небезпеку через можливі обстріли. Але всі розуміли, що їх більше турбував кінець бізнесу, на якому багато хто збив чималий капітал. Відтоді цей напрямок справді закрився. Такий висновок можна зробити, навіть якщо проаналізувати різке зменшення кількості людей, які оформилися тут переселенцями та підприємцями, щоб мати можливість їздити до Горлівки, оминаючи КПВВ «Майорськ». Зараз у Новолуганському стоїть «Айдар», на їхню принциповість теж ніхто не нарікає. А буквально кілька днів тому вони затримали ГАЗель, що була заповнена цигарками, які другорядними шляхами везли з Горлівки. Власники втікали в бік блокпоста ворогів, а автівка була залишена в «сірій зоні».
Фото Сергія Фісуна
Але якось ці товари все одно курсують через лінію фронту. І якщо раніше рух був переважно з вільної території на окуповану, то зараз перевезення (переважно наркотиків та цигарок) здійснюються й у зворотний бік. Найпоширенішим шляхом є саме КПВВ, на яких і запроваджено чіткий перелік дозволеного. До речі, цигарок, згідно з переліком, одна людина може перевезти 200 штук (не пачок), але в наближених до лінії зіткнення містах, наприклад Бахмуті чи Костянтинівці, у нелегальному продажу з’являються цигарки не тільки російського виробництва, а й з акцизом «ДНР». Можливо, у масштабній контрабанді дешевих «Беломорів», подібній до тієї, якій запобігли під Новолуганським, задіяні й перевізники, що діють на КПВВ. Активісти намагаються боротися з нелегальною торгівлею, але поліція реагує вельми мляво. А схеми провезення товару за новими правилами налагоджені вже дуже чітко: окрім можливості офіційно закупити товар у логістичному центрі (загалом до 150 кг) майже на всіх КПВВ щодня працюють так звані ішаки. Лінію зіткнення з окупованою територією автобусом перетинають молоді люди спортивної статури, які нікуди більше не їдуть, а чекають, коли з найближчого вільного міста їм привезуть товар. Для цього використовуються навіть сумки одного кольору, щоб його не загубити й не переплутати. Хтось із молодиків заздалегідь займає чергу, а коли товар прибуває, замість одного в черзі з’являється відразу 20–25. Із цими однаковими сумками по 75 кг, які дозволено перевозити одній особі через лінію зіткнення. Вони знову проходять перевірку документів і вантажів, їдуть автобусом до нульового блокпоста, а на окупованій території на них уже чекає фура, у яку й завантажують більш як тонну, наприклад, масла. За одну ходку взимку платили приблизно 200 грн. Зараз, можливо, більше. Чи порушується таким чином закон? Чи бачать ці однакові сумки фіскальні органи, які перевіряють вантаж? Скільки таких вантажівок їде на окуповану територію за день? А за тиждень, місяць? Думаю, не треба пояснювати, що в цих схемах не закладені податки до бюджету держави, а передбачені хабарі та відкати в кишені конкретних осіб.
Читайте також: Леонід Ліщук: Хоч раз не розкрадіть грошей!
Щодо самого переліку, то в ньому багато незрозумілих заборон: наприклад, каву, чай, мед, дитячі суміші до нього внести просто забули, тому щодня цей товар лишається на КПВВ. Згідно із законом фіскали мають складати акт, щоб через суд не тільки конфіскувати товар, а й накласти штраф на порушника. Але зрозуміло, що через пачку кави чи банку меду робити це не хочуть ані службовці, ані порушники. Принцип «що не заборонено, те дозволено» тут не проходить. Нещодавно літня подружня пара, яка гостювала в друзів у Лиманському районі, була змушена викинути в сміттєвий бак кілька кілограмів лісових грибів, які вони назбирали разом із друзями. Тому в чомусь пан Матіос, звичайно, має рацію: контрабандні маслюки чи сироїжки справді вже системно не потрапляють на окуповані території. Хоча навряд чи ці грибники є контрабандистами чи стратегічними порушниками більше, ніж «ішаки» з тоннами продуктів, на яких заробляють підприємливі торгівці під час війни.