Станом на травень 2019 року стало відомо про цілу низку новинок, які проходять випробування або вже впроваджуються на озброєння армій світу.
Ракети проти електронних систем
Так, ВПС США отримали першу партію з 20 крилатих ракет із приладами CHAMP (Counter-Electronics High Power Microwave Advanced Missile Project), тобто мікрохвильовими блоками, призначеними для знищення електронних систем противника. Розробник — фірма Phantom Works, що входить до складу концерну Boeing. Замовник — Дослідницька лабораторія ВПС США (US Air Force Research Laboratory. Pociski). На думку експертів, ідеться про ефективну зброю першого удару, яка може бути використана під час можливих атак Сполучених Штатів проти об’єктів у Північній Кореї або Ірані.
Читайте також: Офсет для Patriot
Блоки CHAMP монтуються в ракетах із самонаведенням, що мають дальність понад 1000 км і можуть запускатися з бомбардувальників B-52 та інших бойових літаків. Принцип дії такий: ракета, оснащена зазначеним блоком, під час польоту на малій висоті надсилатиме потужні концентровані мікрохвильові імпульси, які знищуватимуть процесори електронних пристроїв, зокрема військові, що можуть міститися всередині будинків.
За даними розробника, CHAMP не мають побічної дії і впливають лише на об’єкти атаки. Тому вони вважаються відносно безпечними для людей. Понад те, ракети малопомітні й важкі для викриття та знищення засобами ППО-ПРО противника. Перші випробування прототипу CHAMP відбулися 2012 року, коли експериментальна ракета пролетіла над двоповерховим будинком, розташованим на полігоні в штаті Юта. При цьому всі комп’ютери, зокрема захищені зовні, а також інші електронні прилади, що містилися всередині будівлі, було виведено з ладу. Зламалися навіть відеокамери, що мали зафіксувати перебіг випробувань.
Утім, попри успіх, через зменшення бюджету Пентагону за часів президентства Обами замовлення серійних зразків не відбулося. Тільки після того, як Адміністрація Трампа розблокувала програму й дала «зелене світло» на серійну продукцію цих ракет, вони почали потрапляти на озброєння ВПС США. Наразі триває процес поставок ракет на американські авіабази, розташовані в різних країнах.
У світі БПЛА
Зафіксовано прогрес у створенні нового російського важкого розвідувально-ударного БПЛА шостого покоління С-70 «Охотник-Б» (розробник — ПАТ «Компания «Сухой» у межах контракту з МО РФ від 14 жовтня 2011-го). Прототип виготовлено на Новосибірському авіаційному заводі імені В. П. Чкалова (філія ПАТ). Прототип нового БПЛА демонструвався на аеродромі дослідницького осередку в місті Ахтубінськ у травні, під час візиту туди президента РФ. Його маса оцінюється від 10 т до 20 т, а максимальна швидкість — до 1000 км/год. Очікується, що невдовзі можуть розпочатися випробування нового БПЛА.
Науковці ізраїльського Університету Бен-Ґуріона створили прототип автономного гібридного робота FSTAR (Flying Sprawl-Tuned Autonomous Robot). Апарат здатний рухатися в повітрі як класичний квадрокоптер, а також суходолом із використанням колісного шасі, розташованого на стійках, що можуть відхилятися на 55 градусів. Щоправда, пересування суходолом можливе з невеликою швидкістю, до 2,6 км/год. При цьому він заощаджує енергію та працює тихіше, ніж у повітрі. Для руху в повітрі й на землі використовуються спільні двигуни. Робот здатен протискуватися через завали й вузькі щілини тощо.
На думку розробників, ця нова робота подвійного призначення матиме велику комерційну перспективу передусім як засіб боротьби з тероризмом, для прихованого спостереження тощо. А з огляду на можливість використання робота як засобу оперативної доставки вантажів він матиме попит і серед комерційних структур.
Роботи в міському бою
На полігоні Texas A&M Rellis Campus у штаті Техас відбулися масштабні комплексні випробування цілої низки наземних роботів, які пропонуються розробниками для потреб армії США. Організатор заходу — Army Futures Command (AFC), нещодавно створене нове командування Сухопутних військ США, завдання якого забезпечити технологічну модернізацію цього виду військ.
Читайте також: Поповнення арсеналу. Яким буде нове озброєння ЗСУ у 2019-му
Одразу шість провідних американських компаній-розробників на території площею 2 тис. акрів демонстрували військовим можливості автономних систем на відкритій та урбанізованій місцевості. Випробування мали на меті полегшити військовим формулювання вимог щодо перспективних наземних безекіпажних систем з огляду на можливості демонстраторів. Кожна машина мала подолати смугу перешкод, симульовані завали, болото тощо. Під час руху відкритою місцевістю машини повинні були набирати швидкість понад 100 км/год, перевозити вантаж до 500 кг і діяти за межами візуального контакту, за будь-яких погодних умов.
Наземні безекіпажні бойові машини є одним із пріоритетів командування армії США. Початок можливого впровадження роботів на озброєння запланований на період до 2024 року.
Технології проти субмарин
Московський завод «Регіон», відомий російський розробник засобів протичовнової боротьби, оприлюднив інформацію про створення нових протичовнових ракето-торпед АПР-3M «Гриф», призначених для боротьби з підводними човнами в акваторіях, де немає можливості використати надводні протичовнові кораблі. Повідомлялося про успішне завершення всіх випробувань і намір фірми запропонувати свій продукт як для потреб ВМФ РФ, так і на експорт.
АПР-3Е здатна знищувати підводні цілі на глибинах до 800 м. Ефективність цієї зброї пояснюється поєднанням ракети-носія і легкої протичовнової торпеди із самонаведенням на ціль, система працює за принципом «вистрілив — забув». Після скидання в заданому районі акваторії моря пошук цілі здійснюється в безшумному режимі. Ракето-торпеда рухається безшумно завдяки силі гравітації спіральною траєкторією. Після локалізації підводної цілі вмикається двигун, який дає можливість наздогнати підводний човен і знищити його. На цьому етапі швидкість ракето-торпеди сягає 70 вузлів (130 км/год), що забезпечується завдяки використанню турбореактивного двигуна, робота якого розрахована на 113 секунд. На думку російських розробників, виріб не має аналогів у світі.
Читайте також: Українські ВМС і НАТО
Надалі розглядається можливість пристосувати російські ракето-торпеди до запуску не лише із стандартних 533-мм торпедних апаратів, а й із стандартних пускових установок системи «Калібр». Повідомляється про можливість використання ракето-торпед також проти надводних цілей. Водночас вважається, що через обмеження оборонного бюджету РФ нова розробка не потрапила до переліку замовлень. Тож керівництво «Регіону» шукає вихід із ситуації в можливості експорту ракето-торпед АПР-3М.
Вертолітний тюнінг
На заводі концерну Sikorsky у Вест-Палм-Біч (Флорида) відбувся перший політ головного зразка бойового рятувального (C-SAR) вертольота типу HH-60W. Наступний має піднятися в повітря наприкінці травня поточного року. Загалом ВПС США замовили 10 машин цього типу. Наступним кроком буде замовлення 113 таких машин вартістю понад $8 млрд. Перші прототипи використають для уточнення конфігурації серійних машин і відпрацювання всіх необхідних приладів і систем. Нові машини створюються в межах програми розробки бойових рятувальних вертольотів CRH (Combat Rescue Helicopter), що ґрунтуються на проекті найсучаснішого бойового вертольота НН-60M/V Black Hawk. Нові машини мають замінити вертольоти HH-60G Paveway Hawk, що активно експлуатуються сьогодні, зокрема, в Афганістані.
Особливістю машин нового проекту HH-60W є збільшена дальність польоту, кращі льотні характеристики, використання нових двигунів із цифровим контролем, цифрова модульна авіоніка, передові бортові системи, зокрема РЕБ і зв’язку (Link16) тощо.
Американська компанія Bell Helicopter завершила черговий етап льотних випробувань конвертиплана V-280 Valor, протягом якого демонструвалися можливості виконувати маневри на малих швидкостях. При цьому з’ясувалося, що керованість V-280 відповідає рівню 1 вимог ВПС США. Тобто апарат не поступається маневреністю, а іноді переважає в цьому сенсі вертольоти, зокрема UH-60 Black Hawk. Водночас зберігаються всі основні характеристики машини, такі як швидкість, вантажопідйомність або дальність польоту, яких вимагають ВПС США для використання авіації в бойових умовах і проведення об’єднаних операцій. Апарат завдяки цифровій системі управління може безпечно використовуватися за будь-яких погодних умов.
Проламувати чужі технології
ЗС США планують ширше використання протирадіолокаційних ракет нового покоління AARGM-ER, які призначені для використання, зокрема, винищувачами нового покоління F-35. Відповідно до нового проекту бюджету Пентагону на 2020-й, ці ракети становитимуть основу нової системи ураження Stand In Attack Weapon, призначеної для ВПС США. За експертними оцінками, розглядається також можливість інтеграції ракет AARGM-ER із системою управління ППО IBCS та включення зазначених ракет і в наземній версії.
AARGM-ER — це програма створення протирадіолокаційної ракети нового покоління, започаткована ще у 2016 фінансовому році ВМС США для розвитку вже наявних аналогів AGM-88E AARGM. Йдеться про модернізацію, що передбачає впровадження нового двигуна та зміну конструкції самої ракети для збільшення майже удвічі дальності польоту, збільшення швидкості та можливості розміщення ракети всередині бомбового відсіку літаків п’ятого покоління. AARGM-ER має використовувати наявні елементи ракети AGM-88E, зокрема систему наведення та бойову частину від ракети HARM. На цей час нова розробка перебуває на етапі дослідницько-випробувальних робіт. Контракт на суму $322 млн було укладено в березні 2019-го, термін реалізації — кінець 2023 року.
За оцінками спостерігачів, ВПС США роблять значний наголос на створенні можливостей для «проламування» районів блокади або утрудненого доступу (A2/AD), що виникли останнім часом у РФ і КНР. Як відомо, такі райони створено в Калінінграді, окупованому Криму, деяких районах АТР тощо, де розгорнуті, зокрема, пускові установки БР, засоби РЕБ і пускові установки протикорабельних ракет. Поєднання літака п’ятого покоління та надзвукової ракети з багатосенсорною системою наведення та новою важкою бойовою частиною має забезпечити ураження ключових цілей, таких як системи постановки перешкод, комплекси ППО-ПРО або пускові установки ракет. При цьому наголошується на важливості забезпечення витривалості як системи доставки, так і самої зброї.
Початок малосерійного виробництва (LRIP) ракет AARGM-ER запланований на 2021 фінансовий рік, попередня готовність системи запланована на кінець 2024 фінансового року.