Завтра без бензину

ut.net.ua
22 Жовтня 2010, 00:00

Тема екології – економічність автомобілів та зниження шкідливих викидів у атмосферу – стала головною на більшості світових автошоу за останні п’ять років. Експозиції, оформлені в зелених, білих чи блакитних тонах (останній символізує чисте небо), уже давно стали звичними для журналістів і навіть встигли трохи набриднути. Однак раніше багато автовиробників лише вдавали, що наслідують модний тренд, – наліплювали на машину вивіску «гібрид» чи «100% екологічно чистий». Перевірити в дії  таке авто чи хоча б подивитися на конструкцію передового силового агрегату було неможливо – авто стояли замкненими та з максимально тонованими вік­нами. Так компанії звітували, що вони у тренді та працюють над проблемами захисту довкілля. Цьогоріч у Парижі була зовсім інша ситуація: справжні серійні електрокари можна було не тільки роздивитися в усіх деталях, а й протестувати в спеціальному павільйоні виставки (адже вони не викидають шкідливих газів, тому можуть їздити навіть у приміщенні), після чого замовити їх у дилера. Тож девіз автошоу «Майбутнє – вже сьогодні» цілком відповідав представленим експонатам.

Компенсація за електрокар

Зважаючи на експозиції паризького мотор-шоу, можна констатувати, що з-поміж автовиробників намітилися лідери зеленого руху, причому це зовсім не ті концерни, які нині тримають першість за обсягом виробництва автомобілів на рідкому пальному. Оскільки розробка екологічно чистих технологій може окупитися тільки в дуже віддаленій перспективі, провідні автовиробники розробляють їх спільними зусиллями. Так, французький автогігант PSA Peugeot Citroёn разом із японським Mitsubishi Motors Co продемонстрували свою розробку – цілковито електричні серійні авто. За формою та начинням вони майже ідентичні, а різняться лише оформленням передньої частини відповідно до стилістики кожної марки. Автомобілі Mitsubishi iMIEV, Citroёn C-Zero та Peugeot iOn уже можна замовити в дилерських мережах виробників та отримати їх із грудня 2010 року. Виставлені на автошоу моделі з солідним списком додаткового обладнання (шість подушок безпеки, кондиціонер, електросклопідйомники, ABS, ESP) коштують €35 тис. Враховуючи компенсацію, яку надає європейський уряд покупцям електромобілів (€5 тис.), задоволення їздити на міському компактному авто, що не шкодить довкіллю, обійдеться у €30 тис. За такі гроші в Європі можна купити два-три аналогічні за класом авто з двигуном внутрішнього згоряння. Утім, у подальшій експлуатації кілометр пробігу обходитиметься в п’ять–десять разів дешевше, ніж на бензиновому авто аналогічного класу, – близько €1 на 100 км!

Інший франко-японський аль­­­­янс Renault–Nissan також у авангарді електричної автомобільної моди. Перший серійний автомобіль на електротязі Nis­­san, модель Leaf, почнуть продавати в Японії та США наприкінці цього року, а в Європі – наступного. Ціна з урахуванням бонусів, аналогічних попередній трійці, – близько €30 тис. При цьому Leaf дещо більший за розмірами від згадуваних конкурентів: вільно вміщає п’ятьох осіб і має низку іноваційних примочок, приміром, світлодіодні фари, які споживають менше струму, ніж звичайні, або спеціальний комунікатор, що на відстані показує власнику стан зарядки його авто.

За €2 – 160 км

Створення спеціальних моделей електромобілів, які можуть пересуватися виключно на електротязі, – лише один із напрямів еволюції автопрому в Парижі. Деякі виробники йдуть простішим шляхом: перетворюють звичні нам автомобілі з двигуном внутрішнього згоряння на електричні. Наприклад, Renault представив серійну версію моделі Fluence Z.E. – це електромобіль, що виглядає так само, як і звичайний Fluence, знайомий і українцям. Голова концерну Renault–Nissan Карлос Гон оприлюднив сенсаційну вартість цього авто, яке можна буде придбати з сере­дини наступного року, – €21,3 тис., що відповідає ціні аналогічного авто з дизельним двигуном. До того ж, витративши тільки €2 на заряджання акумулятора, влас­­ник Fluence Z.E. може розраховувати на 160 км їзди без дозаправки. Президент Renault–Nis­­san запевнив, що комерційна модель Kangoo Z.E. з електро­­приводом також коштуватиме не набагато більше за дизельну версію. До речі, Renault, на відміну від інших виробників електрокарів, вирішив значно зберегти час власника на заправці акумуля­­торів. Окрім звичних довгого (6–9 год) та швидкого (0,5–1 год) циклів дозарядки компанія розробила систему швидкої заміни батарей. Для цього на спеціальних станціях обміну заряджаються батареї, які підходять будь-якому електро-Renault, тобто маніпулятор замінює виснажений акумулятор автівки на новий, заряджений. Ця процедура займає лише дві-три хвилини.

Mercedes-Benz спільно з американською компанією Tesla, яка спеціалізується на електричних спорткарах, показали серійний варіант Mercedes-Benz А-класу на батарейках під назвою Е-cell. Починаючи з наступного року він буде доступний європейським покупцям. Однак у цілковиту власність його не продають. Машина доступна тільки в лізинг терміном на 4 роки. А ось ін­­шому електрокару від Merce­­des підзаряжатися від розетки не потрібно. В автомобілі Mer­­cedes F-cell, що зовні не відрізняється від звичного мерседесівського В-класу, електроенергію виробляють паливні соти, які переробляють водень. Машину заряджають стисненим воднем, а на виході вона видає чистий пар. Утім, цей проект не можна назвати цілком серійним – наразі випускається лише експериментальна партія з кількох сотень машин, які випробовуються в реальних умовах експлуатації.

Гібриди серед нас

Незважаючи на поголовне захоплення електрокарами, масового переходу на ці авто в найближчі роки не передбачають навіть найзатятіші оптимісти. Головне, що стоїть на заваді швидко-­­
му розповсюдженню електрокарів, – акумулятори. Нині на серійні авто ставлять батареї, подібні до тих, якими обладнані мобільні телефони, – літій-іонні. І хоча вони значно ліпші за своїх попередників, але мають цілу низку вад, зокрема не працюють за низьких температур і за два-три роки цілком втрачають здатність перезаряджатися. Тому деякі автовиробники працюють над компромісними варіантами зниження негативного впливу автомобілів на атмосферу – гібридами. Серійних авто, у конструкції яких одразу два види двигунів – бензиновий та електричні (останніх може бути кілька), по світу їздить уже досить багато. Так, лідер серед виробників гібридів концерн Toyota відзвітував про продаж 2,8 млн авто з гібридною технологією в усьому світі! За словами директора Європейського відділення Toyota Motors Дідьє Лероя, кількість прихильників гібридів збільшується. За вісім місяців 2010 року продажі автомобілів-гібридів Toyota та Lexus зросли на 65% – до 480 тис. Окрім лідера в цьому сегменті Toyota Prius японці в Париж привезли гібридний Auris. Також на виставці представили Prius Plug-in – гібрид, який може заряджати акумуляторні батареї як від двигуна внутрішнього згоряння, так і від розетки. Prius Plug-in здатний проїхати без використання ДВЗ, на чистій електротязі 20 км, після чого доведеться використовувати бензиновий двигун. Однак завдяки цій технології середня витрата пального автомобіля становить лише 2,6 літра на 100 кілометрів.

Серед усіх нових автомобілів, які купують у Старому світі, 60–70% – дизельні, тому місцеві виробники розвивають ди­­зель-гібридні технології. Наприклад, уже цього року крос­овер Peugeot 3008 Hybrid4 отримає електромотор.

Мінімум об’єму, максимум потужності

Традиційні двигуни внутрішнього згоряння також стають дедалі економічнішими та менше шкодять довкіллю. Цьому сприяє спеціальна програма Євросоюзу зі зниження викидів СО2. В автомобілях почали впроваджувати цілий комплекс заходів, спрямованих на зменшення витрат пального та викидів вуглекислого газу. Зокрема, система «Старт-Стоп» вимикає двигун на світлофорах, генератор заряджає акумуляторні батареї під час гальмування, підсилювачі керма замість гідравлічних тепер є електричними, навіть шини ста­­ли екологічнішими та допомагають економити пальне. На Mon­­dial De L`Auto­­mobile-2010, напевне, не бу­­ло жодного виробника, який не демонстрував би цих технологій на своїх дружніх довкіллю моделях.

Сучасні двигуни, які почали встановлювати на свої авто найбільші виробники, значно зменшили масу та робочий об’єм. При цьому завдяки використанню новітніх технологій – прямій подачі палива в циліндри та одному чи двом турбонагнітачам – видають характеристики, які ще кілька років тому були під силу лише моторам з великим об’є­­мом. Так, 1,4-літровий двигун TSI з подвійним надувом від концерну Volkswagen розвиває до 170 к.с., що раніше вважалося нормальним для 2,2–2,4-літрових. Такі двигуни вже розповсюджуються в Європі: наприклад, на базовій версії Skoda Suberb стоїть саме такий двигун (1,4 л), а Skoda Octavia віднедавна доступна з мотором об’ємом усього 1,2 л. Що казати, якщо навіть Mercedes-Benz S-кла­­су оснащується двигуном об’ємом лише 2,1 літра!
Утім, більшість згаданих технологій, які світові виробники з гордістю представляли в Парижі, ще довго будуть недоступні українським споживачам. Адже сучасні двигуни з високим ККД дуже чутливі до якості пального, гібриди та екологічні технології значно збільшують ціну авто, а місцевий клімат може згубити акумулятор електрокара вже за першу зиму. [2158]

90% концептуальних авто, що були представлені на виставці, за силову установку мають електродвигуни, як цей Renault Dezir

Щоб показати принцип роботи електричних чи гібридних автомобілів, виробники демонструють макети з наочними схемами роботи

Peugeot iOn (як і його близнюки Mitsubishi  та iMIEV Citroёn C-Zero) заряджається від звичайної розетки 220 В за шість – вісім годин (залежно від сили струму), а від спеціального роз’єму для електромобілів, що видають струм 125 А при 400 В та потужності 50 кВ, – усього за 30 хвилин

Окрім Toyota Prius, який доступний споживачам лише як гібрид, відтепер два двигуни – бензиновий та електричний – ставитимуть і на Toyota Auris

Перші десять із 250 таких Volvo C30 DRIVe Electric уже їздять вулицями шведського Гетеборга. Повного заряду батареї вистачає на 150 км