Ця історія почалася не вчора, але гучних конфліктних інтонацій вона набула цими днями, в першій половині вересня. Міністри внутрішніх справ Франції та Великої Британії спочатку обмінялись роздратованими репліками в соцмережах, а потім — посперечалися вживу, на зустрічі G7 у Лондоні. Предмет незгоди — відповідальність за появу нелегалів на британських землях, які прибувають на човнах з Франції.
За перші 8 місяців цього року прикордонні служби Великої Британії нарахували понад 14 тис небажаних гостей, за повний минулий рік їх прибуло 8 тис. «Раніше нелегали ховалися у вантажівках, що перетинали тунель під Ла-Маншем, – розповідає сюжет на BFM TV. – Але в останні чотири роки цей шлях вдалося перекрити. Отже, провідники знаходять інші можливості: возять людей човнами. 2017-го протоку вперше перетнули 12 нелегальних човнів, у 2018 — їх уже нарахували 71, у 2019 – кілька сотень, минулого року – тисячі. Ритм роботи переправи регулярно пришвидшується»”
Згідно з угодою, яку Ніколя Саркозі в 2003 році в статусі міністра внутрішніх справ підписав з Великою Британією, Франція зобов’язалася зупиняти нелегальних мігрантів, які шукають, як потрапити з материка на Британські острови. “Дуже погана угода, – робить висновок кореспондент BFM TV, – оскільки відтоді кордон між двома державами опинився на території Франції, яка здійснює контроль на землі та на морі, за що Лондон переказує французам гроші.” Зокрема, лише у липні 2020 Британія перерахувала Франції 60 млн євро на покращення контролю за нелегалами. Нині ж британський міністр внтурішніх справ Бріті Патель заявила, що гроші не відпрацьовуються, й цілком можливо, проплати невдовзі буде суттєво зменшено.
«Франція не погодиться на жодний фінансовий шантаж та жодні дії, що суперечать морському законодавству!» – відгукнувся в Twitter французький міністр внутрішніх справ Жеральд Дарманен. Бріті Патель озвалась реплікою, в якій припустила, що Британія могла б ініціювати перегляд морського права в тій частині, що стосується захисту її територій. “Припинити появу нових човнів — наш абсолютний пріоритет”, – наголосила вона. Прем’єр-міністр Великої Британії Борис Джонсон не лише схвалив заявлені цінності, але й вже дав добро на спеціальні навчання, що дозволять британським прикордонникам вправно відганяти човни з нелегалами в напрямку Франції.
Читайте також: Чи зможе ЄС здолати міграційну кризу, яку провокує Білорусь
“Подібна тактика може недобре вплинути на наші взаємини, – попередив Париж у офіційному листі. – Порятунок людських життів є пріоритетом, вищим за національні інтереси, статус особи та вимоги міграційної політики.” Французька преса обурено посилається на вимоги Женевської конвенції ООН стосовно права на запит по притулок у будь-якій країні світу. Телеканал нагадує, що пані міністерка — індійського походження: «Її батьки втекли з Індії від бідності й у пошуках долі спочатку оселилися в Африці. Потім їм довелось тікати від переслідувань з Уганди, й в результаті вони опинилися в Англії. Нині ж ця донька біженців відстоює британську політику, що полягає в недоброзичливому ставленні до приїзду нових біженців.»
За етичними аспектами проглядають фінансові. «Лондон готовий більше платити французам, якщо вони дійсно зупинятимуть човни з мігрантами, які намагаються потрапити до Великої Британії, – повідомляє сайт EURACTIV.com . – Але оскільки нині більшість кораблів, що вирушають з узберіжжя Ла-Маншу, дістаються запланованого пункту призначення, Бріті Патель попереджає про можливий штраф, на суму аж до 54,2 млн фунтів стерлінгів.»
Лондон хоче, щоб французи зупиняли хоча б 75% нелегальних човнів. Французи кажуть, що зупиняють приблизно половину мігрантів, це приблизно 10 тисосіб на рік. “Збільшення кількості мігрантів, які допливають до Англії, пов’язане не з браком пильності французьких прикордонних служб, а через те, що контрабандисти використовують місткіші човни, – уточнює радіо Canada. – Кораблі з біженцями відчалюють від берегів Ла Маншу щодня. Навчання британських прикордонників уже почалися. Борис Джонсон пообіцяв, що нова тактика застосовуватиметься лише до великих плавучих засобів, і тільки тоді, коли море буде спокійним та безпечним. Контрабандисти також використовують човни-приманки, що відволікають увагу прикордонників, яким важко працювати ще тому, що в протоці рух кораблів дуже активний”.
Читайте також: Die Welt: міграційне питання, уроки Путіна для Ердогана та збірна Німеччини на ЧС
Британська The Telegraph повідомляє про рекорд — день у серпні, коли на британський берег висадилися 828 нелегалів. Французька ж преса поширює репортажі з приморських селищ, де місцеві мешканці розповідають, як змінюється ситуація з шукачами кращого життя в Британії впродовж останніх років. “Люди висаджуються з гумових човнів та тікають так швидко, як тільки можуть, – цитує одного з мешканців британського пляжного містечка Данджес французький щоденний часопис Ouest France. – Вони розбігаються на різні боки від човна, мабуть, не уявляючи, куди прямують. Трохи лячно за всім цим спостерігати”.
Правничі стандарти та фінансові розрахунки, етичні декларації та політичні тактики… За всім цим —монолітом міцніє велика безпорадність Заходу. «Зайві люди» щодня нагадують про себе відчайдушними спробами перетнути Ла Манш, нескінченно доводять: відповіді на проблему первинної нерівності нема та в найближчому майбутньому не передбачено.