За соціологією перемагає опозиція. А за ЦВК?

Політика
11 Жовтня 2012, 11:13

Є ще й інша серйозна проблема: лише 54,2% людей, які збираються прийти на дільниці, за місяць до дня голосування знали, що половину депутатів обиратимуть у мажоритарних округах. 24,4% «щось про це чули», а 21,4% не здогадувалися взагалі. Це засвідчує не лише, що вибір того чи того кандидата в одномандатному окрузі буде зроблений спонтанно й, цілком правдоподібно, в останній момент, а й значну ймовірність усунення виборців від виконання цієї функції. Раніше громадські активісти повідомляли, що у провінції партія влади спускає інструкції в підконтрольні комісії не видавати виборцям бюлетенів із прізвищами мажоритарників, а самим їх заповнювати на її користь. У цьому контексті частка громадян, не обізнаних із мажоритарною складовою виборів, зафіксована під час згаданого соцопитування, дає уявлення про те, що спотворення результатів у одномандатних округах за рахунок заповнення чужих бюлетенів може стати вирішальним, особливо там, де для перемоги достатньо буде 20–25% голосів. Окрім іншого, це вимагає від опозиційних сил невідкладно розпочати інформаційно-просвітницьку кампанію серед людей щодо мажоритарної складової перегонів.

Низький рівень політичної культури та компетентності значної частини громадян України й пасивність опозиції у подоланні цієї проблеми в останні тижні перед виборами супроводжується послідовними зусиллями влади, спрямованими на здобуття цілковитої свободи дій під час підрахунку голосів повністю контрольованими нею виборчими комісіями. Минулого тижня Верховна Рада ухвалила зміни до Закону «Про особливості забезпечення відкритості, прозорості та демократичності виборів народних депутатів 28 жовтня 2012 року», що стосуються відеоспостереження на виборчих дільницях. Останнього не буде на спеціальних (в’язниці, лікарні тощо) та закордонних дільницях, тобто саме там, де найбільше можливостей проголосувати за громадян і роздути явку. Опосередкованим підтвердженням масштабу фальсифікацій на спецдільницях можна буде вважати розходження результатів голосування на них із загальними в країні.

Читайте також: Влада меншості. Режим Януковича готується здобути конституційну більшість у Верховній Раді

Не буде відеоспостереження і в окружних виборчих комісіях та ЦВК, тобто там, де, власне, підбиватимуть підсумки голосування. Отож не буде навіть обмеженого запобіжника для зловживань, яким бодай гіпотетично міг би стати відеозапис. Нагадаємо, що раніше можливості для викривлення результатів волевиявлення було розширено за рахунок забезпечення технічним партіям абсолютної більшості в окружних виборчкомах та поширення аналогічної технології формування на дільничні комісії. Ще один крок у тому самому напрямку – рішення про відеоспостереження в режимі онлайн-трансляції лише під час голосування, коли камери нічого не зафіксують, адже основні фальсифікації можливі уже під час підрахунку бюлетенів, коли система працюватиме в режимі відеозапису, доступ до якого повністю контролює влада. Зрештою, ЦВК заборонила доступ у серверні кімнати окружкомів спостерігачам, представникам та членам комісій від кандидатів і партій, а також відмовилася вивішувати для загального ознайомлення надіслані з ОВК результати голосування. Відтак немає гарантій, що інформацію, яку оновлюватимуть на сайті Центрвиборчкому, не буде спотворено.

Читайте також: Неважливо, як голосують: влада готує сталінську модель виборів

За таких обставин фактично єдиним запобіжником повномасштабному викривленню результатів виборів може стати координація всіма опозиційними силами роботи в комісіях. Ще до оприлюднення офіційних підсумків перегонів вони мають на основі паралельного підрахунку голосів сформувати альтернативний банк даних про результати волевиявлення по країні із доступними для громадськості та зарубіжних спостерігачів зведеннями за округами й дільницями. Доцільно було б уже зараз запропонувати фінансово-організаційну допомогу соціологічним службам для проведення національного екзит-полу в чимбільшій кількості населених пунктів та серед якомога ширшого кола респондентів, аби мінімізувати похибку вибірки. Влада має бути поставлена в умови, коли змушена буде пояснювати можливі розходження в результатах виборів, зафіксовані паралельним підрахунком та Центрвиборчкомом. У такому випадку необхідно буде вимагати від ОВК й ЦВК оприлюднення даних за дільницями й округами, де мали місце основні розбіжності в результатах паралельного підрахунку і голосування, а відтак і проведення перерахунку голосів на відповідних дільницях. Проте необхідною передумовою для цього є досягнення домовленостей між таборами опозиції щодо узгодження кандидатів у мажоритарних округах та об’єднання зусиль у захисті спільного результату як за цими округами, так і за партійними списками. У жодному разі не можна допустити війни екзит-полів або паралельних підрахунків голосів окремих партій, оскільки це девальвує їх значення як аргументу про спотворення офіційних результатів.