Washington Post: Facebook як інструмент російської пропаганди

Світ
11 Травня 2018, 17:10

Американське видання The Washington Post сьогодні оприлюднило аналітичний матеріал «Архіви реклами Facebook показали справжню складність російської операції із втручання» ( The Facebook ad dump shows the true sophistication of Russia’s influence operation) щодо російського впливу на  президентські вибори у США в 2016 році.

 

В матеріалі зокрема зазначається, що на засіданні комітету Конгресу США з розвідки були показані пропагандистські матеріали, що поширювалися в Сполучених Штатах під час президентських перегонів. Загальна кількість представлених матеріалів становила більше 3,5 тисяч. Йдеться здебільшого про плакати чи графічну рекламу надзвичайно специфічного та агресивного змісту. При чому матеріали були створені з надзвичайною точністю для впливу на конкретні групи та прошарки населення. Автор статті Дерек Говкінс  підкреслює, що це перший випадок отримання такої великої кількості свідчень, які розповсюджувалися спеціально створеною «фермою тролів» – «Агентством дослідження Інтернету», що спонсорувалася Кремлем. Ця реклама фактично перетворила соціальну мережу на інформаційну зброю.

 

Читайте також: Зовнішній вплив як корисний подразник

 

Як зазначив сенатор-демократ Адам Шіф, у такий спосіб росіяни «шукали можливість використати наявне розчарування американців та їхнє незадоволення з приводу чутливих політичних питань, з метою впливу на спосіб мислення, виборчі вподобання та поведінку». Він підкреслив, що єдиним способом захиститися від майбутніх атак, є детальний аналіз цих повідомлень, їхньої тематики та графічного виконання, з тим, щоб зрозуміти як саме «росіяни сіяли розбрат серед американців».

 

Читайте також: #deletefacebook: що загрожує технологічному гіганту?

 

Однією з тактик Кремля є підтримка діаметрально протилежних точок зору на одне і те саме питання. Наводиться приклад аккаунту, який підтримував американських мусульман та критикував ісламофобію,  а за кілька днів навпаки поширював гнівні пости проти тоді кандидатки Гілларі Клінтон за те, що вона позитивно ставиться до мусульман. Не цуралися російські тролі і тематики расизму. Автор статті зауважив, що окремі матеріали, що пропагують так звану «перевагу білої раси» (white supremacy), відправлялися саме афроамериканцям, або наприклад, читачам розділу «Чорні голоси» в одному з мас-медіа. Антимігрантські настрої роздмухувалися навіть через виконання відомою поп-співачкою Beyonce національного гімну США перед грою футбольної лігі. На думку автора, такі факти свідчать про глибоку обізнаність авторів пропаганди щодо суспільно-політичних проблем в Сполучених Штатах.

 

Читайте також: Бан в одні ворота. За що українців блокують у Facebook

 

Крім того, за словами Петера Сінгера, спеціаліста зі стратегічного планування американського аналітичного центру New America, такий тип «гібридних» кібероперацій стає новим стандартом для кампаній, що проводяться на рівні держав з метою втручання у виборчий процес. Під гібридними методами він мав на увазі спільну роботу державних органів та кримінальних елементів, які намагаються зламати інформаційні мережі та мислення користувачів цих мереж. При чому, на його думку, російські пропагандисти не розділяють поняття інформаційного та кібернетичного впливу, розглядаючи їх як частини єдиної операції.

 

Розглянуті на засіданні комітету приклади реклами в соцмережі також мають певний зв'язок з розслідуванням спеціального радника Мюллера. Так, за висновками розслідування, активні зусилля Росії почалися щонайменше в 2014 році, коли три законспірованих російських агенти відвідали 10 штатів, збираючи розвідувальні дані щодо політичної ситуації в США. Зазначається, що, підозрювані також інтенсивно спілкувалися з громадянами Сполучених Штатів в інтернеті,  зробивши їх мимоволі інструментами російських впливу. За оцінками слідства Мюллера, йдеться про команду кількістю близько 80 осіб, фахівців з комп’ютерної графіки, аналізу даних та оптимізації пошукових систем. Крім того, час від часу були і доволі специфічні «творчі» форми – як-от спорудження клітки та зйомки в неї актриси схожої а Гілларі Клінтон у одязі в’язня.