Висновок Ради Європи щодо України(повний текст)

Політика
23 Червня 2014, 22:23

Рада Європейського Союзу

Висновок Ради щодо України

Засідання Ради міністрів закордонних справ

Люксембург, 23 червня 2014 року

Рада прийняла наступні висновки:

  1. Європейський Союз вітає Петра Порошенка – нового Президента України. ЄС підтримує мирний план як найбільший шанс для деескалації і схвалює рішучі дії Президента, спрямовані на досягнення миру і стабільності в Україні після його інавгурації на фоні наростання бойових дій з боку проросійських сепаратистів на сході України і щоденних втрат особового складу, зокрема, недавньої загибелі 49 військовослужбовців – екіпажу і пасажирів збитого неподалік Луганська літака ВПС України. Це відбувається всупереч обнадійливим перемовинам за участі представників Російської Федерації і нинішнього голови ОБСЄ, розпочатим з ініціативи Президента Порошенка, а також зустрічам на високому рівні між представниками урядів України і Росії. Тим важливіше, щоб ці перемовини принесли швидкі і відчутні результати.

ЄС закликає усі сторони негайно погодитися на припинення вогню заради стабілізації безпеки, досягнення справжньої деескалації і створення необхідних умов для втілення мирного плану Президента Порошенка. З огляду на це ЄС закликає Російську Федерацію підтримати мирний план і вжити дієвих заходів для припинення постійного притоку в Україну бойовиків, незаконної зброї і обладнання через російсько-український кордон, а також застосувати свій вплив на сепаратистів і змусити їх припинити насильство і скласти зброю, а також продовжити виведення і утриматися від поновного зосередження військ біля українського кордону і скасувати мандат Ради Федерації на застосування сили на території України. Рада також закликає Російську Федерацію скористатися своїм впливом і забезпечити негайне звільнення спостерігачів ОБСЄ та інших викрадених осіб, яких утримують заручниками озброєні сепаратисти.

  1. Рада нагадує, що Європейська комісія, ЄСЗС і держави-члени проводять підготовчу роботу з можливих цілеспрямованих заходів, згідно березневих вимог Ради Європи, з тим, щоб уможливити наступні кроки, якщо це буде необхідно з огляду на події на сході України.
  2. Рада підтверджує рішуче засудження і невизнання незаконної анексії Криму і Севастополя. Рада вітає зусилля, докладені для застосування юридичних наслідків незаконної анексії Криму. Рада прийняла рішення заборонити ввезення в Європейський Союз товарів з Криму чи Севастополя, за винятком тих, які мають виданий Урядом України сертифікат походження, або надання прямого чи непрямого фінансування чи фінансової допомоги, страхування чи перестрахування, пов’язаного з імпортом таких товарів. Рада закликає ЄСЗС і Європейську комісію продовжувати слідкувати за ситуацією і, за необхідності, пропонувати подальші заходи. Рада звертається до країн – членів ООН із закликом розглянути можливість застосування подібних заходів, відповідно до Резолюції Генеральної Асамблеї ООН 68/262.
  3. Європейський Союз також занепокоєний швидким погіршенням ситуації з дотриманням прав людини і гуманітарної ситуації на сході України і в Криму, про що свідчать останні доповіді Управління верховного комісара ООН з прав людини, зокрема, випадками тортур, убивств і зникнень журналістів та активістів. Європейський Союз схвалює розслідування, що їх проводить українська влада, і сподівається, що вони виявлять винних у таких діях. Рада закликає усі задіяні сторони докласти усіх зусиль для захисту мирного населення і в тому числі дозволити гуманітарним організаціям (особливо медичним працівникам) виконувати свою роботу, керуючись принципами нейтралітету, незаангажованості і недопущення дискримінації.
  4. ЄС заохочує українську владу продовжувати реформаторські зусилля, у тому числі в напрямку конституційної реформи і децентралізації влади, захисту прав національних меншин, реформи судової системи, боротьби з корупцією і покращення бізнес-клімату. Ці зусилля слід активізувати шляхом всенародного загальнонаціонального діалогу. Рада схвально ставиться до постійного активного залучення Ради Європи та інших міжнародних організацій до допомоги українській владі з метою забезпечити відповідність цих реформ європейським стандартам. ЄС підтвердила своє зобов’язання підтримати процес стабілізації економіки України шляхом двох значних пакетів фінансової допомоги від Європейської комісії на загальну суму €750 млн в рамках контракту на державне будівництво і макрофінансової допомоги згідно умов, визначених Меморандумом про розуміння. У цьому контексті Рада очікує проведення координаційної зустрічі на високому рівні донорів України, яку буде проведено в Брюсселі 8 липня.
  5. Рада з нетерпінням очікує на підписання решти положень Угоди про асоціацію, включно з Угодою про створення глибокої і всеосяжної зони вільної торгівлі, протягом цього тижня. Європейський Союз переконаний, що Угода стане стимулом для політичних і економічних перетворень, забезпечивши модернізацію, зміцнення верховенства права і економічне зростання. ЄС підтверджує свою підтримку України при переході до тимчасового застосування Угоди і її ефективного втілення.

Рада нагадує про намір Комісії взяти участь і в політичних консультаціях з Україною і Російською Федерацією щодо аспектів втілення Угоди, щоб розвіяти побоювання щодо її можливих наслідків. Погрози Росії застосувати торговельні заходи проти країн, які підпишуть Угоди про асоціацію і ЗВТ, Рада вважає невиправданими.

  1. Рада погоджується організувати місію Спільної безпеки і оборони, щоб допомогти Україні в галузі реформування сектору цивільної безпеки, в тому числі правопорядку і верховенства права. У цьому світлі Рада приймає Концепцію кризового менеджменту, запропоновану Верховним представником у відповідь на її висновки від 12 травня. На підставі цього оперативним плануванням можна займатися з перспективою прийняття рішення на подальших етапах під час наступної зустрічі і початку застосування влітку. Рада нагадує про важливість координації і узгодження з іншими зусиллями ЄС, з роботою ОБСЄ, з іншими міжнародними гравцями.
  2. ЄС позитивно оцінює роботу, виконану ОБСЄ і її Спеціальною місією спостереження. ЄС продовжуватиме підтримку Місії і сподівається на продовження її мандату.
  3. Рада з прикрістю констатує, що обговорення умов постачання газу з Російської Федерації до України в рамках тристоронніх газових перемовин, організованих і проведених за сприяння Європейської комісії, ні до чого не привели, а постачання газу в Україну було переведено на умови передоплати, а згодом припинено. Рада закликає обидві сторони якомога швидше прийти до згоди і підтримує зусилля Комісії зі сприяння пошуку компромісного рішення. Згода важлива для стабілізації економіки України і для гарантії безпеки постачання і транзиту природного газу до і через територію України на основі прозорого режиму. У цьому контексті Рада підкреслює важливість продовження реформування енергетичного сектору України.
  4. Рада ще раз нагадує про зобов’язання ЄС розширювати безпосередні контакти між громадянами Європейського Союзу і України, у тому числі шляхом лібералізації візового режиму в безпечному і врегульованому середовищі, за умови дотримання всіх вимог, згідно з погодженими умовами в рамках Плану дій щодо лібералізації візового режиму. У цьому контексті вона позитивно оцінює четвертий звіт Комісії від 27 травня 2014 року щодо ходу виконання плану дій з лібералізації візового режиму Україною. Рада підтримує висловлену в цьому аналізі точку зору, що Україна виконала всі стандартні вимоги першої фази Плану дій щодо лібералізації візового режиму, і вирішує почати оцінювання критеріїв у рамках другої фази. Вона наголошує на потребі повного і ефективного запровадження всіх критеріїв протягом другої фази.

Рада сподівається на щонайшвидше ознайомлення з оцінкою, яку Комісія дасть можливому впливу майбутньої лібералізації візового режиму з Україною на міграційні процеси і безпеку Європейського Союзу – у всякому разі, це буде першочерговим завданням протягом другої фази Плану дій з лібералізації візового режиму. Рада пропонує Комісії продовжувати підтримку України в запровадженні Плану дій з лібералізації візового режиму, а також звітуватися про його імплементацію, в тому числі про можливі наслідки для міграційної ситуації і безпеки, з перспективою прийняття рішень щодо виконання всіх критеріїв Плану дій з лібералізації візового режиму.