Як повідомляв Тиждень Верховна Рада ухвалила в цілому законопроект N6601 «Про вибори депутатів Верховної ради Автономної республіки Крим, місцевих рад і сільських, селищних, міських голів».
Цей закон передбачає, зокрема, висунення виняткове партіями кандидатів в мери і міські ради, неможливість участі в місцевих виборах політичних блоків, часовий ценз (1 рік) для реєстрації на місцях партійних осередків, що мають право висувати своїх кандидатів на місцевих виборах.
Інститут Горшенина провів експертне опитування про той, кому вигідний цей закон і які його наслідки.
Політолог Володимир Цыбулько вважає, що цей закон покликаний зберегти в українській політиці існуючий стан речей.
«Закон вигідний парламентським партіям, які мають хорошу інфраструктуру, – аж до районних організацій. Фактично, цей закон адресний. Він працює не за певні партії – він працює проти. Проти Тігіпка, проти Яценюка. Фактично він консервує політичний ландшафт», – сказав Цибулько.
Науковий директор Школи політичної аналітики, професор НаУКМА Олексій Гарань вважає, що політиками був вибраний неправильний вектор вдосконалення закону про вибори.
«Потрібно було удосконалювати пропорційну систему і йти на відкриті списки. Замість цього почали посилювати мажоритарний компонент. Якщо дивитися абстрактно – у цьому нічого поганого немає. Можливо, на місцевих виборах якраз і потрібна була б змішана система», – вважає Гарань.
Проте, на його думку у нинішніх умовах «мажоритарщики» знаходитимуться під тиском адміністративного ресурсу.
«У цьому немає сумнівів. Про політичну спрямованість говорять, власне, усі інші положення цього закону. Два найбільш одіозних – про те, що мерів можуть висувати тільки партії, що місцеві організації партій мають бути зареєстровані за рік до виборів. Що показово – перед другим читанням закону «регіонали» погралися в плюралізм – Ефремов сказав: так, мінятимемо ці положення. Насправді – нічого не змінили», – сказав експерт
Глава Комітету виборців України Олександр Черненко упевнений, що найбільша проблема цього закону в тому, що в ньому, непередбачено положення про самовисування кандидатів.
«Якщо хтось хоче стати мером або депутатом обласної, районної, міської ради, у нього є право бути номінованим на участь у виборах тільки політичними партіями. Насправді Конституція України чітко говорить, що кожен громадянин має право обирати і бути обраним. У даному випадку якщо хтось з громадян України хоче балотуватися, але не хоче бути висуненим від політичної партії, його, так зване, пасивне виборче право цим законом порушується».
Також проблемою, на думку Черненка, є те, що у місцевих виборах можуть брати участь навіть не усі партії, а тільки ті які зареєстровані за рік до виборів.
«Це теж істотно звужує права громадян тому що якби така норма в законі була прийнята за рік до виборів або раніше – але коли це береться за чотири місяці до виборів, зрозуміло, що мотиви суто політичні: щоб прибрати конкурентів ініціатора цього закону ще на етапі реєстрації», – вважає глава КВУ.
Народний депутат України від Партії Регіонів Володимир Олийник вважає, що цей закон не суперечить Конституції України.
«У статті№38 чітко прописано право обирати і бути обраним, але законодавець має право встановити саму процедуру. Тобто, якщо ти маєш бажання бути депутатом, ти можеш звернутися до будь-якої політичної сили. І сьогодні йде інтенсивний пошук фактичних авторитетів, тобто людей, які щось вже зробили, яких виборці вже знають», – сказав Олийник.
Також народний депутат відмітив: «Будь-який закон недосконалий. Перший крок ми зробили. Далі буде практика, яка обов’язково виявить великі розбіжності з теорією, яку заклали в законі; будуть ще якісь зміни. Але найголовніше – ми вибрали правильний вектор: це політична структуризація суспільства».
Керівник українського бюро Фонду Конрада Аденауэра Ніко Ланге, кажучи про закон, відмітив: «З точки зору Європейського Союзу і з точки зору Венеціанської Комісії це погані традиції в Україні – кожного разу до виборів міняти законодавство. Це, мені здається, принципова проблема. Майже кожні вибори в Україні, починаючи з 1991 року, зроблені під іншим законодавством. Зараз нові партії, деякі з цих нових партій, в принципі, виключені з виборного процесу. Якщо ми подивимося історію українських виборів – легко помітити, що, наприклад, 10 років тому головні ролі грали взагалі інші партії, чим сьогодні. Я хочу сказати, що в українській партійній системі є дуже велика динаміка і мені здається, було б правильно, якби цю динаміку можна було враховувати у виборній системі. Якщо ми бачимо тенденції, як люди голосували останніми роками, то, мені здається, це проблема: заборонити в принципі підхід нових партій. Дуже авторитетна Венеціанська комісія і Рада Європи вже давно радили Україні за короткий час до виборів не міняти законодавство».
У свою чергу, експерт Інституту Горшенина Володимир Застава зауважив, що окрім обмеження виборчих прав громадян, ухвалений закон відсікає від повноцінної участі в майбутніх виборах регіональні політичні еліти, які будуть вимушені або відмовлятися від участі в майбутній виборчій кампанії, або домовлятися з великими всеукраїнськими партіями.
Також експерт вважає, що проведення місцевих виборів згідно з ухваленим законом може істотно спотворити волевиявлення громадян.
«Істотне обмеження участі ряду політичних сил і політиків, або ж їх повне недопущення до участі в майбутніх виборах, сприяє концентрації влади на місцях в руках діючої парламентської коаліції, і, в першу чергу, в руках Партії регіонів. На майбутніх виборах буде відсутня політична конкуренція», – заявив Володимир Застава. Також експерт відмітив, що ухвалений закон вигідний Юлії Тимошенко.
«У справжніх умовах багато опозиційних сил, що бажають взяти участь в майбутніх виборах, фактично будуть вимушено висуватися від партії Юлії Тимошенко – Батькивщина. Це стосується як нових опозиційних політиків, так і партнерів Тимошенко, що входять в БЮТ. З усіх існуючих опозиційних партій саме Батькивщина має одну з самих розгалужених мереж зареєстрованих партійних осередків, які згідно з новим законом матимуть можливість висувати своїх кандидатів для участі у виборах. Таким чином, Тимошенко намагатиметься зміцниться як основний опозиціонер діючої влади і розчинити в Батькивщине багатьох зі своїх конкурентів по опозиційному табору».