Порт – це двобічний рух вантажів, наземного транспорту та суден. Щоб забезпечити його належне функціонування, потрібно кілька десятків служб, починаючи від лоцманів, які проводять судно до стінки причалу, й закінчуючи митними брокерами, котрі оформлюють вантажі. Відповідає за роботу цієї махини капітан порту, який, за морським правом та «Зводом звичаїв» морського порту, – є цар і Бог на цій території.
Аби пояснити, як влаштований порт зсередини, ми взяли ДП «Одеський морський торговельний порт». На його території в 133,3 га розташовано вісім виробничо-перевантажувальних комплексів із переробки сухих вантажів, пасажирський комплекс, нафтовий та контейнерний термінали, комплекс із перевалювання рослинних олій і мастила. Контейнерний термінал, що розвивається найдинамічніше, розрахований на перевантаження понад 500 000 контейнерів на рік (TEU). На території Карантинного молу діє вільна (спеціальна) економічна зона «Порто-франко». 54 захищених причали загальною протяжністю більше 9000 м дозволяють приймати судна вантажопідйомністю до 100 тис. тонн, завдовжки до 300 м та осадкою до 13,0 м. Обслуговують комплекс близько 4 000 працівників.
Також на території порту працюють численні стивідорні та сюрвеєрські компанії |див. словничок|, морські агентства, оператори контейнерних ліній, експедиторські та фінансові компанії. Загальна чисельність комерційних партнерів ДП «ОМТП» – близько 100 компаній.
[929]
СЛОВНИЧОК
Стивідорна компанія – фірма, що володіє причалом у порту й виконує вантажні роботи (оператор порту).
Сюрвеєр – термін страхового бізнесу, позначає інспектора чи агента страхової компанії, який здійснює огляд майна, що приймають на страхування.