Згідно з новим поділом, на Донеччині створено дев’ять районів. З них на вільній території краю залишилося п’ять (див. «Нове районування підконтрольної Донеччини»), ще чотири розташовані на тимчасово окупованій території (Кальміуський, Донецький, Шахтарський та Горлівський).
Цьогоріч місцеві вибори відбудуться не в усіх населених пунктах прифронтових регіонів. 30 липня 2020 року ЦВК звернулася до Донецької та Луганської військово-цивільних адміністрацій (ВЦА) для надання висновків щодо можливості підготовки та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року. ЦВК узяла до відома надану інформацію й установила, що неможливо провести відповідно до положень Виборчого кодексу України перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад Донецької та Луганської областей і відповідних сільських, селищних, міських голів. До переліку таких громад входить 10 сільських, селищних, міських територіальних громад Донеччини — у Бахмутському, Волноваському, Маріупольському й Покровському районах області. Керівництво ними здійснюється за допомогою ВЦА, але вони тепер є офіційно затвердженими частинами нових районів, де відбуватимуться вибори до райрад. Якщо відсутні представництва населених пунктів в облраді (яка просто не формується на теренах Донеччини й Луганщини), то саме районні ради є єдиним варіантом, де можуть бути застосовані виборчі права громадян, які живуть у прифронтових містах і селищах. Але й із цим не все так просто.
Читайте також: Політика і «гречка». Тенденції виборчих перегонів на Луганщині
«Будь-який мешканець населеного пункту, де не відбуваються місцеві вибори, може стати учасником перегонів для представництва в районній раді від партії, яка висуває кандидатів у цьому районі, — пояснює Максим Ткач, керівник Донецького регіонального офісу програми «U-LEAD із Європою». — Висування в районну раду не прив’язане до місця проживання, і успіх кандидата більше залежить від того, як ця людина побудує передвиборчу кампанію. Бо треба розуміти, що за новим принципом представництво в районній раді буде не територіальним, а партійним. Тобто люди, які живуть у населених пунктах, де скасовано місцеві вибори, не мають прямої можливості голосувати за партії та окремих кандидатів, але в них залишилося право активної участі у виборах районних рад». Справді, якщо пошукати, то серед кандидатів у депутати райрад у різних партіях можна знайти представників прифронтових населених пунктів, де не відбуваються місцеві вибори.
Наприклад, від «Європейської солідарності» в раду нового розширеного Бахмутського району балотується молодий учитель Леонід Макаров — місцевий активіст, відомий своїм землякам як ініціатор різноманітних новаторських проєктів. Однак мешканці населених пунктів Торецької міськради, де живе й працює Леонід, не беруть участі в цьому голосуванні. І нині складно спрогнозувати, чи не стане це одним із факторів, який перешкодить кандидатам із тих територій отримати потрібні бали для входження в ради, якщо вони не стоять у перших рядках партійного списку по своєму округу. Хоча зараз начебто й немає жорсткого взаємозв’язку між проживанням та вподобаннями електорату, проте шаблон звичних мажоритарних виборів, який досі залишається у свідомості громадян, підказує: у місцеві та районні ради голосуй за представників своєї території, бо це про конкретні проблеми, які треба буде вирішувати тут.
Читайте також: Нові люди, старі еліти. Чи вірять на Донбасі в зміну влади на місцях
Парадоксально, але досі невідомо, які саме питання взагалі будуть у компетентності райрад. Поки що люди послуговуються здогадками про повноваження як депутатів, так і самого нового утворення. Наразі невідомі шляхи наповнення цієї інституції коштами, а звідси — не зовсім зрозуміла й діяльність. Тому процес агітації в районні ради значно поступається в активності виборчим процесам в інші органи місцевого самоврядування. Партії зазвичай висувають тих самих осіб, які фігурують у місцевих перегонах, бо за законом у людей є право балотуватися в кілька рад. Це має вигляд, наче районні вибори більшість сприймає «про всяк випадок». Може, хтось думає, що саме районні ради вирішуватимуть земельні питання під час утворення ОТГ, тому існує певна зацікавленість у наявності представників. А нині фактично відбуваються кілька паралельних процесів, зокрема, ліквідація системи старих райрад та вибори в нові. Поки що всі закони, які стосуються нового районування, не приведені до ладу, і якщо це не відбудеться вчасно, ми спостерігатимемо незбалансованість та колапс.
«Можливо, районна рада матиме наглядові функції, але ми не знаємо про це достеменно, — зізнається секретар Новгородської селищної ради Торецької міськради Тетяна Красько. — Знаю, що виборчих комісій на місцях ми не формували, тільки подали по дільницях кількість виборців згідно з реєстрами. А зараз чую по телебаченню, що начебто прифронтові населені пункти голосуватимуть за депутатів райрад. Нічого не зрозуміло, а до виборів залишилось обмаль часу! А взагалі, ми не знаємо навіть, що буде з нами — керівництвом селищних рад, повноваження яких закінчуються після нових виборів. Хто, кого й за яким принципом призначатиме в межах ВЦА? А вже треба формувати новий бюджетний рік, вирішувати традиційні комунальні питання. Як передаватиметься комунальна власність в ОТГ без представництва влади в селищі? Я розумію, що повинна відбутись якась реорганізація, але ми нічого поки що не чули й не бачили якихось документів із цього приводу».
Читайте також: Чи стане успішним похід на вибори активістів і волонтерів Донеччини
Попри «сенсаційні» заяви деяких політиків по телебаченню (та навіть зазначення в наказах щодо перших виборів районних рад про наявність у складі округу дільниць населених пунктів, де не проходять місцеві вибори), районних депутатів у прифронтових містах та селищах не обиратимуть. Про це й написано в Постанові ЦВК «Про окремі питання організації та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року в Донецькій та Луганській областях» від 11 вересня 2020 року. У документі зазначено: «Установити, що міські, сільські, селищні територіальні виборчі комісії, вказані в пункті 1 цієї постанови, не утворюють на відповідних територіях дільничних виборчих комісій для організації та проведення виборів […] Бахмутської, Волноваської, Маріупольської, Покровської районних рад Донецької області». Згідно з цією постановою, територіальні виборчі комісії встановлюють підсумки голосування з виборів депутатів районних рад у межах територіальних виборчих округів незалежно від кількості виборчих дільниць у відповідному окрузі, на яких голосування не було організовано й проведено в день голосування відповідно до вимог Кодексу.