Україні потрібно запровадження інституту урядового уповноваженого з питань протидії російській агресії та ліквідації її наслідків. Про це пише правознавець-міжнародник Володимир Василенко в матеріалі, опублікованому в черговому числі "Українського тижня".
"З огляду на великий і складний у правовому плані комплекс проблем, які виникли внаслідок російської збройної агресії, захист національних інтересів України має здійснюватися на соліднішій інституційній основі й системніше. Ефективним інструментом для комплексного вирішення згаданих проблем має стати запровадження інституту урядового уповноваженого з питань протидії російській агресії та ліквідації її наслідків", – вважає експерт.
На думку Володимира Василенка, до компетенції цього органа мають бути зараховані такі питання:
– координація роботи центральних органів виконавчої влади України зі збору, аналізу та узагальнення юридичних доказів учинення акту агресії;
– удосконалення та розширення нормативної бази реалізації міжнародно-правової відповідальності Російської Федерації як держави-агресора способом унесення змін і доповнень до ухвалених постанов Кабміну та законів України, а також розроблення нових рамкових законів «Про відшкодування шкоди, заподіяної Україні агресією Російської Федерації» та «Про кримінальне покарання фізичних осіб за злочин агресії, злочини проти людяності та воєнні злочини, скоєні під час агресії РФ проти України»;
– координація роботи центральних органів державної влади України щодо визначення обсягу матеріальної та нематеріальної шкоди, заподіяної Україні агресією Російської Федерації;
– підготування консолідованої претензії України як держави, що постраждала від агресії, до Російської Федерації як держави-агресора;
– підготування пропозицій щодо заходів на міжнародному рівні для реалізації міжнародно-правової відповідальності Росії як держави-агресора;
– здійснення координації та методичного забезпечення діяльності органів виконавчої влади щодо відшкодування збитків, заподіяних Україні, її суб’єктам господарювання та громадянам унаслідок учинення акту агресії, зокрема за допомогою звернення до судів України, Європейського суду з прав людини, міжнародних судових органів, судових органів іноземних держав;
– розроблення пропозицій щодо санкцій проти Російської Федерації як держави-агресора в межах відповідних міжнародних організацій та координація заходів, спрямованих на практичну реалізацію таких пропозицій;
– взаємодія із правоохоронними органами з метою та в межах порушення кримінальних проваджень проти фізичних та юридичних осіб у зв’язку зі скоєнням злочину агресії та заподіяною внаслідок цього шкодою;
– координація заходів із метою притягнення судовими органами іноземних держав та міжнародними судовими органами до індивідуальної кримінальної відповідальності осіб, винних у плануванні та скоєнні злочину агресії та пов’язаних із ним злочинів;
– підготування пропозицій щодо заходів із метою відновлення суверенітету України над її тимчасово окупованими територіями;
– підготування пропозицій щодо заходів у відповідь на недружні дії Росії у сфері економічних відносин та у двосторонніх торговельних відносинах, інші недружні дії РФ, що не пов’язані або пов’язані опосередковано з агресією проти України, як у сфері двосторонніх відносин, так і в межах відповідних міжнародних економічних організацій, та координація заходів, спрямованих на практичну реалізацію таких пропозицій;
– забезпечення міжвідомчої координації та взаємодії з міжнародними організаціями з метою протидії антиукраїнській пропаганді РФ та формування позитивного образу України в міжнародному інформаційному просторі.
Пропонований підхід, на думку Володимира Василенка, відповідає визнаним у міжнародному праві та міжнародній практиці моделям реалізації міжнародно-правової відповідальності держав-правопорушників. Він має сприяти підвищенню ефективності захисту національних інтересів України.
Повний текст матеріалу читайте у черговому числі "Українського тижня".