Владному проєкту Закону про перехідний період одночасно протиставили два альтернативні законопроєкти

Політика
1 Вересня 2021, 18:04

31 серпня 2021 року було одночасно зареєстровано два законопроєкти, що стосуються перехідного періоду. Один (5844-2) – запропонований депутатами від “Європейської солідарності” під назвою “про особливості державної політики перехідного періоду, інший (5844-1) – авторства Сергія Сивохо, Вікторії Гриб, Руслана Бортніка та ін. про “засади реінтеграції тимчасово непідконтрольних територій України”. 

Обидва закони позиціонують як альтернативні до владного проєкту «Про засади державної політики перехідного періоду» №5844 від 09 серпня 2021. Однак перший йому протиставляють, а другий базується на його положеннях з урахуванням попередніх редакцій. “Законопроєкт МінРеінтеграції написаний з точки зору переможців у війні. Давайте відповімо на питання: кого ми повинні перемагати? Своїх же громадян, які перебувають по той бік лінії зіткнення? Так ми все-таки за деокупацію або за реінтеграцію? Пора вже визначитися! », -прокоментував  законопроєкт Сергій Сивохо.

Як зазначено у законопроєкті 5844-1, поданому Вікторією Гриб, у цій редакції головним принципом є реінтеграція до українського соціально-правового поля спочатку громадян України з непідконтрольних території, а потім самої території. Пропонується також визначити державні заходи для процесу повернення контролю над будь-якими територіями, а не тільки окремих районів Донецької та Луганської областей, Автономної Республіки Крим та м. Севастополя. 

Також пропонують визначити критерії підслідності та амністії від кримінальних правопорушень громадянами на окупованих територіях та визнання здобутих компетентностей  та документів про освіту.

У законопроєкті йдеться й про заборону нарахування пені та/або штрафів на основну суму заборгованості за кредитними договорами та позиками людям, які зареєстровані та постійно проживають або переселилися на непідконтрольні території з дати тимчасової  втрати контролю над окремими територіями. Також заборгованість зі сплати податків, що виникла з дати тимчасової  втрати контролю над окремими територіями до дати  реінтеграції, визнається безнадійною та підлягає списанню.

Читайте також: Правозахисники не задоволені оновленим законопроєктом “Про державну політику перехідного періоду”

Поміж іншого, також відмовилися від “конфліктогенних” ідей урядового законопроекту щодо декомунізації, люстрації, фактичної заборони амністії, повної уніфікації законодавства в гуманітарній царині, гендерного виміру тощо”. Тут пропонують вирішувати ці питання вже після реінтеграції непідконтрольних територій через референдум та розширити можливу дію амністії у випадках кримінальних правопорушень. 

Інший законопроєкт, від депутатів “ЄС”, – про особливості державної політики перехідного періоду 5844-2 також від 31 серпня пропонує розмежування правових термінів, наприклад “перехідне правосуддя”, “конвалідація правочинів”, розмежовано поняття “окупаційні сили” та “окупаційні адміністрації” тощо. Пропонуються заходи для перехідного періоду, які необхідні для реінтеграції. Серед них – державна підтримка вивчення української мови та історії України, а також історії корінних народів та національних меншин та загалом заходи національно-патріотичного виховання.

Автори проєкту пропонують запровадити елементи  перехідного правосуддя, зокрема обмеження щодо обрання та призначення на посади громадян України, які були долучені до діяльності окупаційних сил. Ширше розглядаються ситуації, коли особа, перебуваючи у складі терористичної адміністрації вчинила кримінальне правопорушення, може бути звільнена від кримінальної відповідальності. Що важливо, обмежується право бути обраним на місцевих виборах тим, хто був у складі окупаційних сил.

Також пропонується ведення окремого реєстру проявів сексуального насильства, пов’язаного із збройною агресією Росії проти України.

На противагу іншому альтернативному законопроєкту, тут держава визнає чинними на території України документи про базову середню та повну загальну середню освіту, видані на тимчасово окупованих територіях окупаційними адміністраціями. Однак наукові ступені та вчені звання, присвоєні на тимчасово окупованих територіях, не визнаються та не можуть бути предметом атестації.