Візит Ан-132D до Франції. Перші підсумки

Економіка
26 Червня 2017, 13:09

Українцям на салоні в Бурже пощастило. Новий літак авіакомпанії ДП "Антонов" був розміщений відразу навпроти журналістського намету. Це означає, що кожен, хто заходив до прес-центру або виходив з нього, мусив пройти повз нього. Помітність — гарантована. Але за всіма іншими критеріями стати предметом інтересу потенційних замовників на цьому величезному самміті авіавиробників не так  і легко.

Салон у Бурже збирає на своїй території, в 15 кілометрах від Парижа, все, що може літати, – цивільне та військове. До участі запрошуються підприємці з цілого світу. Цього року понад 2300 промисловців, великих та малих, привезли свої літаки та дрони, гелікоптери та космічні пускові станції. Вони прибули, в пошуках замовлень з Індії, Китаю, Бразилії, Канади, Росії, інших держав…

Традиційно, перші дні тижня зарезервовані під ділові переговори професіоналів, натомість у п’ятницю, суботу й неділю допускають до салону всіх бажаючих. Десятки тисяч осіб приходять подивитися на повітряні апарати та, насамперед, побачити демонстраційні польоти. Упродовж тижня до Бурже завітали понад 350  тис відвідувачів, з них 150 тис — фахівці авіагалузі.

Читайте також: Ан-132D успішно здійснив свій перший політ

Роботу салону завжди супроводжують повідомлення про гігантські контракти. Саме тут зазвичай змагаються за клієнтів Airbus та Boeing, віддзеркалюючи в такий спосіб конкуренцію між Європою та Сполученими Штатами. Цього року виграш здобув американський авіаконструктор. Упродовж чотирьох днів він зумів підписати угоди на продаж 571 нового літака, на суму $74,8 млрд. Airbus натомість мусив задовольнитися лише 14 чіткими замовленнями та 182 протоколами про попередню згоду на суму 39,7 мільярдів доларів.

Тиждень був також ознаменований презентацією нових літаків – останніх розробок галузі. Зіркою салону, без жодної можливої конкуренції, був американський  F35, – багатоцільовий винищувач виробництва американської фірми Lockheed Martin. Цей військовий літак має 15 метрів в довжину, а за витонченою формою нагадує лезо. Попри невеликий розмір, це – найдорожчий в історії повітроплавання літальний апарат. Розробка і придбання 2400 таких пристроїв коштуватиме армії США понад $400 млдр.

F35 належить до так званої “п”ятої генерації”. Він забитий під зав’язку електронікою, заявлений як “невидимий”, – себто невловимий для радарів. Апарат зустрів чимало проблем на шляху до завершеної версії, через що його поява на ринку затримувалася та не раз переносилася. Але віднедавна він був прийнятий на озброєння. 220 повітряних апаратів вже були поставлені клієнтам у США та 7 — до інших країн. Вперше літак експоновано саме в салоні в Бурже. Щодня здійснювалися демонстрації польотів: 8 хвилин акробатики в небі, понад злетними смугами, аби продемонструвати потенціал новинки. Відтак, щодня, о 15.30, коли в небо здіймався  F35, весь Салон завмирав, не зводячи з літака очей.

Читайте також: Розбалансування. Як реформувати ОПК

Поряд з такими титанами світової індустрії завод Антонова, звичайно, не є аж настільки помітним. Тим не менш, українське підприємство має кілька сильних позицій. Насамперед, це відоме ім’я, з яким пов’язані кілька рекордів, як, скажімо, найбліьший літак у світі — АН-255. Воно має хорошу репутацію в царині транспортних літаків, здатний приземлятися будь-де та в будь-яку пору року, – не лише в найкращих аеропортах, але й на не надто доглянутих злітних смугах в Африці.

Спираючись на цю репутацію, Антонов спроектував, впродовж двох років, свій новий літак АН-132D. Апарат має 24,5 метри завдовжки та 29 метрів у розмаху крил, він здатен перевозити в багажному відділенні до 9 тон вантажу. Він може використовуватися також для перевезення військового контингенту (до 75 осіб), здійснювати парашутний десант, перевозити медичне устаткування та навіть цистерни з водою, щоб гасити пожежі.

Літак здатний долати до 4900 км на максимальній висоті 8200 метрів, на швидкості 550 км на годину. Його розроблено за сприяння Саудівської Аравії, яка шляхом співпраці з українцями сподівається навчитися виготовляти власні літаки. Особливістю цього літака є те, що вперше він не містить жодної найменшої деталі, виготовленої в Росії. Апарат використовує канадські мотори фірми Pratt&Whitney, британські повітряні гвинти Dowty, американську авіоніку виробництва Honeywell, систему кондиціонерів від французької компанії Liebherr, а також кисневу систему від також французького виробника Zodiac.

«Цей літак є ніби символом сучасної України, – каже колега. – До старого, ще радянського апарату додано західні мотор та устаткування. І саме завдяки цьому він у небі”. Програма з вироблення  АН-132D дійсно мусила б ознаменувати відродження "Антонова", що відмовився від подальшої співпраці з Росією та намагається заявити себе незалежним виробником, спираючись на нові партнерства з Китаєм, Саудівською Аравією та західними підприємствами.

“Антонов” сподівається продати 260 апаратів у період до 2035 року. Перший літак має бути поставлений до Саудівської Аравії цього року. “Після 2016, що був роком виживання для українського виробника, 2017 є дійсно вирішальним для цієї кампанії”, – вважає Бруно Тревідік, журналіст, що спеціалізується на авіаційній тематиці в економічному щоденному часописі Les Echos. Цього року “Антонов” обіцяє злетіти на власних крилах.