Алла Лазарева головна редакторка «The Ukrainian Week, Edition Francaise», керівниця напрямку іномовлення, власна кореспондентка «Тижня» у Парижі

Віталій Мельничук: “Нашим завданням в “санкційній грі” є не сама гра, а економічний ефект від неї”

Політика
12 Жовтня 2021, 20:00

Кілька днів тому Україна ухвалила кілька нових санкцій проти фізичних та юридичних осіб, переважно пов'язаних з російсько-українською війною на Сході та анексією Криму. Ці нововведення  прокоментував для Тижня народний депутат України першого скликання, кандидат економічних наук Віталій Мельничук.

“5 жовтня Президент України видав Указ, яким ввів у дію рішення Ради Національної безпеки та оборони від того ж дня «Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)”. Це рішення трошки відрізняється від попередніх тим, що воно досить об”ємне. Воно складається з двох частин. Перша частина, в якій вводяться санкції — персональні, спеціальні, економічні та інші обмеження, – має два додатки. Перший додаток містить перелік фізичних осіб, другий — юридичних. Друга частина рішення вносить зміни до попередньо прийнятих рішень, це –  доповнення до переліку фізичних або юридичних осіб, на які накладено санкції, -розповів Мельничук.

Читайте також:Санкції. Сліпа зона

Спочатку — про додаток номер один, якими накладаються санкції на фізичні особи. Мова — про кандидатів до Державної думи Росії під час останніх виборів. Там всі партії представлені, а також — члени виборчих комісій республіки Крим, – територіальних, окружних та інших. Йдеться про 88 осіб. Також у цьому списку — цілий ряд співробітників ФСБ, їх сім. Найцікавішим для мене виявився 95 фігурант списку: громадянин Чен Хен 1965 року народження, громадянин республіки Корея. Виявляється, він проживає в Київській області у Петропавлівській Борщагівці. Жодних пояснень, чим він завинив, немає.

Що можна сказати стосовно юридичних осіб, до яких застосовано санкції? Їх чотири: з Криму, з Комсомольська-на-Амурі, Татарстану і чомусь Сингапуру. Далі йдуть зміни до раніше ухвалених рішень: санкційний список розширюється. Зокрема, акціонерне товариство з Сєвєродвінська – центр судоремонтний “Звьоздочка”, прибалтійський судоремонтний завод “Янтарь” з Калінінграда, морський реєстр судоплавства в Україні з міста Одеси — без жодних пояснень… Останній додаток — десять фізичних осіб, всі — громадяни Росії."- додав Мельничук.

Стосовно економічної складової – це може проаналізувати додаток номер два. Там 4 підприємства: завод суднової світлотехніки “Маяк” із Севастополя, амурський судно-будівний завод з Комсомольська-на-Амурі, Казанський державний пороховий завод з Казані, і таємниче підприємство з Сигнапура. Якщо спробуватись якось загалом оцінити документ, виникають два спостереження. Перше – стосовно фізичних осіб. Тут зрозуміло – в списку ті, хто балотувався в Держдуму плюс ті, хто організовував процес, а також – кілька ФСБ-ів з інституту експертиз. Друге – щодо юридичних осіб. Чому ці, а не інші – не ясно. Та і список (в цьому Указі) маленький, не системний ні секторально, ні територіально. У преамбулі написано, що готувала СБУ, тому на наше питання "а чому ці", завжди скажуть що "не вашого собачого ума справа".

Читайте також:Чому ефективність європейських санкцій дуже важко виміряти

Проти кого бракує санкцій? Стосовно фізичних осіб, то це насамперед – «п’ята колона», тобто відкриті, таємні та напівтаємні агенти впливу Кремля. Прізвища частини з них широкій громадськості відомі, а «тим, кому положено» відома більшість із таємних чи напівтаємних. Стосовно юросіб. Нашим завданням в «санкційній грі» є не сама гра, а економічний (а з ним політичний та військовий) ефект. І тому санкції треба застосовувати насамперед до тих російських підприємств, з якими ми конкуруємо на своєму чи світових ринках. Як, наприклад, в оборонпромі. А також сьогодні це агросектор, виробництво міндобрив (на світових ринках). На нашому ринку вплив Росії суттєво зменшився. Сьогодні росімпорт – це 7-8% всього імпорту України (санкції таки діють). Тому залишись деякі точкові виробництва: деревобробка (деревоплити), виробництво меблів, деякі види побутової техніки, окремі позиції в машинобудуванні. Та загалом це дасть 1 максимум 2% імпорту. Правда, є одна потужна позиція, але вона вимагає роботи «сірої речовини». Це насамперед – мобільні оператори (Київстар, інші), росбанки, енергокомпанії… Але, але… Вони всі успішно діють, бо успішно «переписані» на неросійські компанії. Формально вони неросійські. А от щодо кінцевих беніфіціаріїв, тут питання. Думаю, що так все і залишилось. От тут би попрацювати із санкціями.

Ну, і знову ж таки, кожну окрему позиції санкцій треба реалізовувати на основі розрахунку економічного та іншого ефекту від її запровадження. У додаток до галузей. Варто подивитись і на харчпромисловість. Росія експортує нам більше, ніж ми. Дивно та факт. І ще одне, що мене завжди цікавило: а як відбувається звязок РФ із Придністров'єм? Поїзди, літаки, авто, військова техніка… Через Україну. Війна йде, а в Придністров'є без санкцій йдуть товари і думаю, зброя теж. Розраховуючи на санкції від ЄС та інших держав проти РФ, через війну на Донбасі та аннексію Криму, Україна мусить сама показувати приклад зрілої та мудрої санкційної політики.”

читати ще