Якщо гуляти спальними районами Одеси, то роздаткові матеріали від «Європейської Солідарності» та «Опозиційної платформи – За життя» ви не побачите і не візьмете до рук, їх просто немає. Натомість видання від «Слуги народу», «Нашого Краю» та партії «За майбутнє» масово поширюються. Ясна річ, безкоштовно. Про що там пишуть?
«Слуга народу»: Олег Філімонов, культура і бізнес
Найпростіше за все виявилось отримати газету партії «Слуга народу». На кожній зупинці стоять палатки, де всім охочим роздають газети та листівки. Наклад друкованого видання завялений 450 тисяч примірників, партія може собі дозволити роздавати їх щедрою рукою.
Половина газети (дві з чотирьох сторінок) присвячені Олегу Філімонову – ведучому популярної телепрограми «Джентльмен-шоу», кандидату в мери Одеси. На першій сторінці йде велике інтерв’ю Філімонова, більша частина якого присвячена біографії артиста, яку цілком можна назвати історією успіху людини, якій вдається все, до чого вона торкається (чи то викладацька діяльність, чи то бізнес, чи то кар’єра на телебаченні). Заперечувати творчі здобутки Олега Філімонова було б несправедливо. Він, на відміну від багатьох кандидатів «Слуги народу» був відомий в Одесі та поза її межами задовго до виходу на політичну арену. Однак про питання місцевого самоврядування Філімонов говорив дуже мало.
Читайте також: Бігуни. Хто у Миколаєві приєднався до нових брендів «За майбутнє» та «Пропозиція»
Власне, майбутній діяльності на посаді мера, присвячено ледве третина шпальти. Олег Філімонов говорить, що варто захистити історичний центр, підтримувати бізнес та розвивати культуру. Речі правильні й потрібні. Проблема в тому, що ці лозунги тими чи іншими словами проголошує кожна політична партія на кожних виборах. Фактично озвучуються проблеми, які потрібно вирішити і якими ніхто не займається десятиріччями. Однак плану та стратегії для їх вирішення ні в цьому, ні в інших випадках, немає. Принаймні, в публікації його не було.
Друга половина газети присвячена команді Олега Філімонова. У її складі громадські діячі, чинні депутати міськради, економісти, викладачі. У коротких описах кожен з них говорить про те, що хоче змінити та на чому зосередить увагу. Зокрема, ректор Одеського університету імені Мечникова Ігор Коваль говорить про проблеми освіти, а двократна чемпіонка Європи з шахів Наталя Жукова – про важливість розвитку спорту. Великий розділ присвячений культурному простору ЗеХаб – місцю для панельних дискусій, створених за підтримки «Слуги народу». Поки там виступають переважно представники пропрезидентської партії, проте політикою обмежуватись організатори не збираються. За їх словами, ЗеХаб має стати майданчиком для вирішення проблем Одеси та регіону.
«За майбутнє»: калейдоскоп кандидатів
Ще одним політичним об’єднанням, що включилось в боротьбу за Одесу, є партія «За майбутнє». Її пов’язують з олігархом Ігорем Коломойським. Політичний проект новий, але здається, партія налаштована рішуче. Принаймні велика кількість газет цієї сили активно поширюється серед одеситів. Сторінок в ній вдвічі менше, ніж у газеті «Слуг народу» й тираж складає сто тисяч примірників. Порівняно з майже півмільйонним тиражем «слуг» – це дуже мало, але набагато більше, ніж в багатьох друкованих видань Одещини, які в умовах діджиталізації та реформування ЗМІ якимось дивом продовжують працювати.
У публікаціях газети не робиться акцент на якомусь представнику. На першій шпальті є повідомлення, що на пост мера висувається лікар Сергій Калинчук, однак це фактично невелика цитата про намір балотуватися. Претендент на голову міськради нічим не вирізняється з десятки інших кандидатів. Більша частина першої сторінки присвячена інформації про діяльність партії та форуму, що відбувся за її сприяння. «За майбутнє» висунула кандидатів в депутати до 92-х рад Одеській області (як селищних з сільськими, так і міських). Також вона претендує посісти місця в семи районних радах, 35 територіальних громадах та обласній раді.
Читайте також: Як змагаються кандидати у маленьких ОТГ
Цілий розворот газети присвячений кандидатам «За майбутнє» в Одеській області. Серед них – чинні депутати міської ради, лікарі, журналісти, юристи. Вони озвучують свої наміри, які змотивували їх піти на місцеві вибори. Ті, хто в політиці вперше, говорять «взагалі по взагалям» про важливість розвитку медицини, розвиток комунального господарства, безпеки на місцях. Ті, хто досвідченіший, озвучують свої досягнення за минулі роки й плани на розвиток. Так депутатка Одеської міськради VIII скликання Лілія Рогачко звітує про свою роботу на окрузі в Малиновському районі. А віцепрезидент Морської палати України Іван Ніякий окреслює конкретні цілі на кшталт створення прозорого центру адмінпослуг для моряків та переїзду Адміністрації морських портів України з Києва до Одеси.
Загалом, у своїй програмі, яка опублікована на останніх сторінках газети, «За Майбутнє» зосереджена на регіональних проблемах Одеси. Серед передвиборчих обіцянок є як і загальні на кшталт «Одні правила та один закон для всіх», та конкретні – мораторій на забудову прибережної зони, будівництво нових автошляхів тощо.
«Наш край»: проти чинної влади, але поступається їй рейтингом
«Тепер Євген Червоненко йде в мери міста!» Саме так гучно з першої шпальти зустрічає читачів інформація газети «Наш Край» Тираж видання складає 50 тисяч примірників, але сторінок тут найбільше – аж вісім. Половина з них присвячені екснардепу та ексміністру Євгену Червоненку, кандидату в мери від партії «Наш край». Він за час своєї політичної діяльності був і Міністром транспорту і зв’язку, головою Запорізької облдержадміністрації, але в останні роки свою політичну діяльність пов’язав з Одесою.
Читайте також: Як працює політична реклама на Івано-Франківщині
В 2019 році Червоненко намагався пройти за мажоритарним округом одного з районів Одеси до Верховної Ради. Його передвиборча кампанія запам’яталась активними виступами перед виборцями та продукцією з секс-шопів. Під час одного з виступів Євгена Червоненка над сценою літав дрон з прикріпленим фалоімітітатором. «Небесне тіло», судячи з реакції відвідувачів, виявилось цікавішим, ніж промови кандидата в нардепи. Чи через це, чи через популярність кандидата від «Слуги народу», Червоненко цю передвиборчу гонку програв.
В газеті два інтерв’ю Євгена Червоненка. Одне на розворот, інше – на шпальту. У першому, розлогому, політик нещадно критикує владу, називаючи очільника міста не господарником, а господарем, що дбає про свої інтереси. У другому інтерв’ю протиставляє корінних одеситів тим, хто приїхав звідкілясь і купивши житло вже вважає себе одеситом. Мовляв перші дбають про місто, а іншим до нього байдуже. Виникає риторичне питання, хто ж тоді понатикував кондиціонери на видноті на історичних фасадах? Або, принаймні, звідки в новоприбулих одеситів стільки грошей, щоб викупити все житло в центрі.
Не обійшлося без аналітики. На останній сторінці газети опубліковані результати соцопитування, яке провів центр «Громадська думка». За всіма законами жанру для таких видань, Червоненко мав би бути на першому місці, але ні. Перше місце з результатом 35, 5%відведено чинному меру Геннадію Труханову, а друге – 11,3% Олегу Філімонову. А Червоненко задовольняється третім місцем з результатами 10, 2% Власне, з цього складається висновок що екс-нардеп і не розраховує посісти крісло одеського мера. А от пройти до міськради – цілком. Принаймні, на це натякає інструкція «Як правильно заповнювати бюлетень?» з іменами кандидатів «Нашого краю».