На зустріч з організаторами ми пішли разом із подругою, думали запропонувати теми з фізики та зоології. Вони, дівчина та молодий чоловік, сказали, що влаштовують лекторій із кількох публічних заходів, а зібрані кошти підуть на допомогу дитячому будинку. Ми хотіли почути відповіді на кілька запитань, але цього так і не сталося. Організатори планують використати як майданчик один зі столичних бізнес-центрів. Комерційні наукпоп-лекторії зазвичай насилу виходять у нуль, тож їм важко оплачувати оренду. Тим більше в дорогому бізнес-центрі — для благодійних цілей план такий собі. Окрім випадку, коли благодійна діяльність — це профінансована піар-акція або ж спроба відмити гроші: постфактум можна записати будь-яку суму пожертв. Про свій попередній досвід організатори розповіли, що «проводили низку соціальних акцій», але ми так і не дізналися, яких саме. Щодо реклами лекторію чоловік сказав, що в них є «YouTube-канал із 500 тисячами підписників із різних регіонів». На друге пряме запитання про те, що це за канал, відповідь була така: «Ми не хочемо поки що конкретизувати, він пов’язаний із політикою».
Я подумав, що це медвечуківський «Український вибір», і зазначив, що не хотів би зв’язуватися з політичними партіями з незрозумілими цілями, на що організатори запевнили: «Ми лише активісти, не радикали і не укропи». Активісти Партії Шарія, як я наґуґлив пізніше. У Telegram-каналі «Киев #ЯШАРЮ» є анонс благодійного лекторію, який «раді анонсувати київська комірка Партії Шарія та київські активісти». Одна з дописувачок у той канал на тему лекторію — дівчина, з якою ми його обговорювали. Шарій іде в наукпоп! До того ж планує запустити «освітній портал» «ЯШАРЮ» зі знаннями від Тоні Роббінса, Стівена Кові та інших світових гуру «успішного успіху». Такий контент не має освітньої складової, зате привертає увагу користувачів. Цікаво, чи буде в Києві організовано «благодійний виступ» Роббінса, чиї гонорари сягають десятків тисяч доларів?
Читайте також: Комбінація Шарія: рейтинг із Youtube
Отже, Партія Шарія займається sciencewashing (від science — наука, whitewash — відбілювання, дослівно «відбілювання наукою»). Я назвав це за аналогією з greenwashing — відмиванням імені та репутації компанії завдяки участі в численних і найчастіше недорогих піар-акціях, пов’язаних з охороною довкілля. Термін увів 1986 року еколог Джей Вестервельд. За кілька років до того він відвідав Фіджі й у туалеті готелю побачив заклик кілька разів використовувати рушники заради захисту «бар’єрних рифів та рідкісних морських видів». Яскравий приклад — рекламна кампанія Chevron, у якій працівники нафтового гіганта рятували рідкісних тварин. В Україні в greenwashing помічена компанія «Миронівський хлібопродукт» (МХП), що розмістила в межах спецпроекту кілька статей у журналі The Village. Компанія з двозначною екологічною репутацією показала, як у їхньому офісі сортують сміття, використовують багаторазову тару, а енергія на виробництво надходить із відновлюваних джерел. Мета таких матеріалів — створити зв’язку «МХП = екологічність», і це типовий greenwashing.
Фінансування науково-популярних проектів — чудова нагода для політичної партії чи компанії із сумнівною репутацією відмитися наукою. В Україні цим користуються виробники алкоголю, обходячи таким чином доволі суворі обмеження на рекламу алкогольних виробів. У Росії такі традиції існують уже давно. Наукпоп спонсорують держкомпанії «Роснано» та «Росатом», венчурна РВК, телекомунікаційні «Мегафон» та Yota. І хоча організатори лекторіїв чи наукових ЗМІ наполягають на статусі «внє палітікі», за ними все одно тягнеться репутаційний шлейф спонсорів. Так сталося з фестивалем Geek Picnic, що потрапив одразу в два політичних скандали: 2017-го через партнерство з «Лабораторией Касперского», яку підозрюють у тісній співпраці з ФСБ, і 2018-го, коли його профінансувала міська адміністрація Москви в межах передвиборчої кампанії мера Сєрґєя Собяніна. До того ж організатори Geek Picnic два роки тому надали майданчик для Єґора Просвіріна, засновника російського націоналістичного ресурсу «Спутник и погром», який хизувався тим, що зібрав мільйон рублів на БТР для російських окупаційних військ на Донбасі.
Читайте також: Боротьба сенсацій
Якщо ви бажаєте виступити з лекцією, зверніть увагу на поведінку організаторів: якщо в них немає прихованої мети, окрім задекларованої, вони будуть відкриті з вами, розкажуть про фінансування заходу, про свої рекламні канали. Коли ж почуєте щось на кшталт «ми робимо різні соціальні проекти» без уточнення, отже, насправді організатори нічим не займаються або мають приховані цілі. У НГО повинні бути чіткі й прості місія, візія та мета, а також бачення розвитку хоча б на кілька років наперед. Можна, звісно, всього цього не робити. Та одного разу ваше ім’я з’явиться в піар-акції Шарія на його каналі. І тоді вже пояснювати щось буде запізно.