Показана компанією OpenAI нова мовна модель ChatGPT GPT-4o може стати «точкою входу» в інтернет і зробити непотрібним пошук Google.
Компанія OpenAI і далі приголомшує можливостями своїх продуктів. Назву ChatGPT знають і використовують люди, далекі від технологій, а термін «штучний інтелект», який було визнано словом 2023 року відразу декількома серйозними словниками, залишається основним трендом у розвитку інновацій уже другий рік поспіль.
Ще минулого тижня компанія повідомила про заплановану на понеділок, 13 травня, презентацію своїх продуктів. Водночас очільники найбільш відомого ШІ-розробника не особливо деталізували, що ж саме буде представлено під час події. Проте декілька поважних медіа з посиланням на власні джерела повідомили, що OpenAI готується показати конкурента Google. Інші були обережніші в порівняннях і писали про анонс нових функцій ChatGPT, здатних проводити пошук в інтернеті й цитувати джерела, та підкреслювали, що ці можливості зроблять популярний чатбот «потенційним конкурентом пошукових систем Google та інших».
Під час презентації ввечері в понеділок очільники OpenAI не казали про те, що їхня розробка створена для пошуку в інтернеті. Але можливості нової моделі ChatGPT GPT-4o де-факто зроблять пошук від Google раритетом. ChatGPT GPT-4o може повністю замінити собою ті функції, які сьогодні пропонує Google чи будь-який інший онлайн-пошук.
Цікаво, що презентація від OpenAI була проведена напередодні Google I/O — щорічної найбільшої конференції Google для розробників. Не виключено, що на ній техногігант дасть відповідь технологічним «вискочкам» з OpenAI та анонсує ШІ-функції для своєї пошукової системи, тим паче компанія давно це обіцяє зробити.
ChatGPT GPT-4o — універсальний віртуальний асистент від OpenAI
13 травня OpenAI показала свою нову флагманську генеративну модель ШІ, яка отримала назву GPT-4o. Літера «o» — це omni, що означає здатність моделі обробляти текст, мову та відео, тобто свідчить про універсальність продукту. GPT-4o планується розгортати «інтерактивно» в продуктах компанії для розробників і пересічних користувачів протягом наступних кількох тижнів.
Нова модель може спілкуватися з людиною не лише в текстовому форматі, а й голосом за допомогою аудіочату. Можна собі уявити Siri, щоб зрозуміти, як працює ChatGPT GPT-4o, але цей голосовий помічник від OpenAI є набагато розумнішим й таким, який здатен вести повноцінний діалог та навіть реагувати на інтонацію користувача. Навіть більше, під час спілкування з ChatGPT GPT-4o його можна перебивати, уточнювати запити й потреби користувача, а чатбот зможе все це розуміти та відреагувати так, як звичайна людина. Швидкість реакції на аудіозапити в 320 мілісекунд також порівняна зі швидкістю взаємодії людей.
В OpenAI запевняють, що нова модель володіє 50 мовами й важливо, що серед них є українська. Вона здатна відповідати на доволі складні, на перший погляд, запитання. Наприклад, можна показати знімок екрана й запитати, що не так у програмному коді, який відкритий на ньому. ChatGPT GPT-4o здатна відповісти на запитання «Яка модель сорочки на чоловікові на цьому фото?» чи попросити пояснити правила спортивної гри. Важливо, що все це можна здійснювати в голосовому діалозі, а не лише друкуючи підказки (промпти) у вікні ChatGPT.
Усі ці опції стали можливими після того, як OpenAI навчилася використовувати для навчання своєї мовної моделі не лише текст, а й відео, аудіо та зображення.
Відповіді тут і зараз: замість пошуку та Siri
Представлені можливості ChatGPT GPT-4o можуть перетворити цей чатбот на універсальний замінник великої кількості інших онлайн-сервісів. Насамперед мова йде про пошук — нова версія ChatGPT може шукати в режимі реального часу й пропонувати відповіді з посиланням на джерела. Інакше кажучи, ChatGPT GPT-4o зможе замінити собою Google та значно похитнути позиції цього техногіганта.
Проте зрозуміти, чи зможе чатбот стати конкурентом Google, можна буде лише після остаточного запуску новинки від OpenAI. У побудові пошуку важливою є актуальність результатів та їхня точність, хоча останнє є надзвичайно складновимірною категорією.
Компанія Google, яка наразі володіє часткою пошукового ринку у понад 80 %, останній рік втрачає популярність не лише через зростання інтересу до Bing — пошуку, який інтегрував ChatGPT у свій інтерфейс, а й через бажання користувачів отримувати не перелік посилань як результат пошуку, а прямі відповіді на свої запитання. Ще 2023 року топменеджери Google не приховували, що молоді люди активніше вибирають тікток та ютюб, а не гугл, коли їм треба щось знайти в інтернеті.
Розуміючи ці тенденції, у Google також обіцяють додати у свій пошук елементи генеративного штучного інтелекту й змінити результати так, щоб краще відповідати запитам користувачів. Ще один нещодавній анонс Google про те, що компанія розглядає можливість запровадження плати за її пошук з використанням ШІ, можна сприймати як розуміння того, що Google шукає нові шляхи монетизації своїх сервісів та розуміє неминучу втрату якщо не частки ринку, то принаймні рекламних доходів.
Незадовго до презентації стало відомо, що Apple веде перемовини з OpenAI щодо угоди про інтеграцію ChatGPT з iPhone та Siri. У разі успіху Siri може стати дійсно корисним помічником для власників смартфонів Apple. Це рішення також опосередковано вплине на Google: наразі між Apple та Google діє угода, за якою Google залишається пошуком за замовчуванням на Apple-гаджетах, але вона актуальна лише до 2026 року. Якщо оновлений Siri у зв’язці з ChatGPT GPT-4o працюватиме краще, то цю угоду можуть і не продовжити. Результатом стане ще більша втрата компанією Google популярності як пошукового інструмента.
Український контекст: чи знатиме ChatGPT GPT-4o правду про війну в Україні?
Попри захват від того, що вміє розумний чатбот ChatGPT GPT-4o, у його масовому використанні залишаються ризики, які напряму стосуються України й російсько-української війни.
Поява персоналізованих чатботів у листопаді 2023 року могла стати початком більш глобальних проблем у поширенні фейків, проте поки що інструменти створення таких чатботів не стали достатньо популярними, щоб можна було казати про їхній вплив на медіасередовище.
Натомість сучасний інтернет уже переживає навалу штучно згенерованого контенту. Експерти з компанії NewsGuard указують на дуже швидке зростання кількості таких ресурсів, які маскуються під легітимні новинні. Гарантувати те, що ці ресурси не будуть використовуватися в навчанні мовних моделей, а їхній контент не пропонуватиметься користувачам під час пошуку в режимі реального часу, який обіцяє ChatGPT GPT-4o, не можна. Якщо ChatGPT GPT-4o «галюцинуватиме» (тобто пропонуватиме видумані факти), так само як його попередники, хвиля заборони ШІ-чатботів в окремих компаніях лише ширитиметься.
Натомість пересічному користувачу нічого не завадить почати діалог із чатботом у намаганні, наприклад, дізнатися правду про війну в Україні. І так само немає гарантії, що під час такого діалогу чатбот у режимі «запитання — відповідь» не дійде у своїх роздумах до російських наративів про «не все так однозначно» чи «Україну придумав Лєнін».
Правда, такий розвиток подій може не стати реальністю через нестримне бажання російської влади відгородитися від усього світу й побудувати захищений інтернет. Проте цей «чебурнет», найімовірніше, працюватиме лише в один бік й не завадить поширенню російської пропаганди на іноземну аудиторію.
Поширенню правди про війну в Україні заважають правила соцмереж й робота модераторів контенту цих платформ, адже сумні новини з України та не надто «веселі» фотографії не вписуються в саму концепцію цих сервісів, створених для розваг і взаємодії.
У який спосіб працюватиме зі складними темами ChatGPT GPT-4o та яку правду він пропонуватиме в цих випадках, наразі прогнозувати складно. Ми зможемо це побачити тоді, коли ChatGPT GPT-4o запрацює в повну силу. Хоча наративи, які пропонує нинішня версія ChatGPT, не залишають приводу для оптимізму. На запитання про винних у війні в Україні чатбот дає наступну відповідь:
«Деякі люди вважають, що Російська Федерація має великий вплив на конфлікт та підтримує повстанські рухи на сході України. Інші вважають, що внутрішні проблеми України, такі як корупція та політична нестабільність, також сприяли виникненню конфлікту».
Неготовність до появи контенту про війну й роботи з ним у соцмережах, яку українці спостерігають уже третій рік, дає змогу припустити, що подібні проблеми можуть виникнути також із відповідями навіть «дуже розумного» ChatGPT GPT-4o.