Венеціанська комісія та ОБСЄ рекомендують розраховувати прохідний бар’єр відповідно до кількості голосів виборців, які беруть участь у виборах, як це застосовується в міжнародній практиці. Йдеться про кількість виборців, які голосують на виборах, а не загальній кількості виборців у країні.
Крім того, у попередньому звіті зазначається, що часті зміни виборчої системи (як це відбувається Україні) не сприяють стабільності виборчого законодавства та системи.
Вибір цієї системи Венеціанська Комісія покладає на Україну, проте рекомендує, щоб таке рішення було прийнято та погоджено шляхом широкого обговорення в парламенті за участю всіх політичних сил.
Оскільки законопроект вводить систему (змішану), яка вже використовувалась у виборах 1998 та 2002 року, він повинен враховувати недоліки цих виборів, визначені національними та міжнародними експертами. Зміна системи при цьому не повинна підривати впевненість виборців, політичних партій та громадянського суспільства у прозорості виборчого процесу, йдеться у документі.
За попереднім звітом Венеціанської Комісії та ОБСЄ, новий виборчий законопроект стосується лише регулювання парламентських виборів і таким чином не виконує вимоги Парламентської Асамблеї Ради Європи 1755 (параграф 7.1.1.) від 10 жовтня 2010 року та рекомендації ОБСЄ та Венеціанської Комісії. Згідно з цими рекомендаціями, правила щодо всіх виборів мають бути кодифіковані в одному документі – Виборчому Кодексі, таким чином, щоб до всіх виборів застосовувались однакові процедури.
Крім того, відзначається у документі, статті законопроекту місцями занадто деталізовані та складно сформульовані, що може створити складності з їх розумінням та застосуванням виборчими комісіями.
У попередньому звіті зазначається ряд недоліків, зокрема, відсутність чітких критеріїв та строків визначення меж виборчих округів, а також відсутність ясності в питанні про можливість оскарження результатів виборів в суді.
Разом з тим, проект показує спробу удосконалити чинний закон «Про вибори народних депутатів України».
Серед позитивів проекту було відзначено необмежений доступ ЗМІ до всіх публічних заходів, пов’язаних з виборами, до засідань виборчих комісій та до приміщень виборчих дільниць в день виборів.
Змінами на краще було названо також норму про те, що голови, заступники голови та секретарі окружних виборчих комісій мають пройти обов’язкові навчання в Центральній виборчій уомісії до вступу на посаду. А також те, що члени комісії, які не згодні з рішенням комісії, мають два дні на подачу письмових коментарів, які мають бути включені до протоколу.
Позитивною зміною Комісія також вважає норму про, те що виборців до списків можуть додавати лише за попереднім рішенням суду.
Нагадаємо, 13 вересня Міністерство юстиції отримало попередній неофіційний висновок Венеціанської комісії щодо проекту Закону України «Про вибори народних депутатів України».
Як зауважив міністр Олександр Лавринович, виходячи з практики, очікується, що офіційний висновок буде дуже близький за змістом до попереднього документу, переданого в Україну Венеціанською комісією.