Великий медіа-переділ. Хто стоїть за новими власниками ЗМІ?

Політика
20 Червня 2013, 10:31

Останні не приховують, що для них медіа-актив є не профільним (основний бізнес – Фінбанк і низка готелів), а «іміджевим». Утім, на думку, що справа може й не обмежуватися двома згаданими бізнесменами середньої руки, наштовхує чітка тенденція до переділу медіа-ринку країни за рахунок виходу на нього нових, переважно невідомих, кінцевих власників. Стосується вона передусім інфор­маційно-аналітичного сегмента, що безпосередньо пов’язаний із формуванням громадської думки і має дуже велике значення напередодні та в період виборчих кампаній.

Навесні в Україні з’явився ще один потужний гравець – «Мультимедіа-інвест груп». Формальним власником є Ігор Гужва, колишній довголітній редактор газети «Сегодня», підконтрольної Рінату Ахметову. Утім, на думку експертів, агресивна кампанія з розширення медіа-активів групи свідчить про те, що екс-головний редактор навряд чи може мати значні фінансові ресурси, тож, вочевидь, є лише прикриттям для заможніших людей. Так, 14 травня ТОВ «Вісті мас-медіа», власником якого є «Мультимедіа-інвест груп», розпочало випуск щоденної газети «Вести». Наразі її безплатно роздають біля кожної станції метро. А вже за місяць стало відомо про придбання холдингом супутникового каналу UBR (гендиректором якого став сам Гужва). На сьогодні його цільова аудиторія – бізнесмени, мешканці міст обласного значення, але до кінця року менеджмент заявляє про наміри переформатування в новинний цілодобовий канал «Вести TV». У планах холдингу також запуск власної радіостанції «Вести FM».

У контексті активного переділу медіа-ринку, вочевидь, слід розглядати і події довкола телеканалу ТВі, в якого у квітні змінилися власник, керівництво та колектив. Знову ж таки новий формальний власник – дрібний американський бізнесмен родом із України Олександр Альтман, для котрого, як і для Vertex United, що днями придбала «Фокус», медіа-актив є непрофільним. Тим часом сторони конфлікту, як відомо, тоді публічно звинувачували одна одну в намірах продати ТВі або Вікторові Медведчуку, або одній з основних груп впливу в українському владному конгломераті.

Читайте також: Скандал довкола ТВі: інтриги в каламутній воді

Думки експертів розходяться, під кого збираються ці медіа-активи. Так, перед виходом газети «Вести» у ЗМІ була активно розтиражована інформація, що це проект Віктора Медведчука, запущений на ринок для пропаганди проросійських ідей: Митного союзу, відповідної зовнішньої політики тощо. При цьому у фінансуванні, за однією з версій, бере активну участь Газпром. За даними інших джерел Тижня, Ігоря Гужву нібито спонсорує Дмитро Фірташ. Цікаво, що обидві ці версії необов’язково виключають одна одну з огляду на історію газового олігарха та активність на російському фронті останнім часом Юрія Бойка, одного з представників так званої групи РУЕ. У такому разі може йтися і про взаємодію між Фірташем та Медведчуком в інтересах Кремля. Врешті, в біографії одесита Бориса Кауфмана, який днями став формальним власником видання «Фокус», є такий факт, як спонсорування свого часу СДПУ(о) Медведчука. Альтернативна версія пов’язує підвищену активність на ринку медіа зі структурами «Сім’ї». У випадку з «Фокусом» підґрунтям для таких припущень слугує інформація про те, що Кауфман підтримує тісні стосунки з Віктором Януковичем-молодшим. Підвищена активність «Сім’ї» в придбанні медіа-активів була помічена ще торік, і її наслідком стала поява двох щоденних видань, як-от «Взгляд» і «Капитал», котрі пов’язують із куратором сімейного блоку уряду Сергієм Арбузовим. Перший віце-прем’єр також часто фігурує у ЗМІ як людина, що встановила контроль над низкою каналів (Tonis, Business і «Перший національний», на якому нещодавно відбулися серйозні кадрові ротації).

Читайте також: Як Хорошковський і Фірташ «Інтер» розпасували

Таке пожвавлення структур, раніше не дотичних до медіа-ринку, на тлі прогнозів затягування кризи на ньому може пояснюватися лише одним: в Україні де-факто стартувала президентська кампанія. Схоже, ще до кінця поточного року слід очікувати активізації та навіть завершення переділу медіа-ринку, зокрема й за рахунок досить потужних активів, які все ще належать таким олігархам, як Ігор Коломойський, Віктор Пінчук, Петро Порошенко.