Губенко Дмитро редактор відділу "Світ"

Великі сподівання

ut.net.ua
4 Грудня 2009, 00:00

 

Першого грудня Лісабонський договір набрав чинності і Євро­­­пейський Союз формально став суб’єктом світової політики. Добігла кінця епопея, що розпочалася вісім років тому в бельгійському Лакені, де для розробки Конституційного договору ЄС було створено Європейський конвент на чолі з колишнім французьким президентом Жискаром д’Естеном. Написаний цим колективом документ був схвалений у жовтні 2004 року лідерами країн – членів ЄС, однак із його затвердженням на національному рівні виникли проблеми. У травні – червні 2005 року на референдумах із різницею в три дні євроконституцію відхилили громадяни Франції та Нідерландів, які доти (на відміну від Великої Британії чи Данії) не вирізнялися євро­скептицизмом.
 
Європейським лідерам знадобилося цілих два роки, щоб обміркувати цей провал. Влітку 2007-го вони відмовилися від самої ідеї євроконституції, а вже в грудні того ж року в Лісабоні ухвалили «договір реформ», до якого перекочували основні положення попереднього документа. Проблем із ратифікацією не очікували, адже в усіх країнах – членах ЄС, окрім Ірландії, процес цього разу вирішили не довіряти несвідомому населенню. І саме ірландці у червні 2008-го на референдумі «прокинули» Лісабонський договір. Новий основоположний документ Євросоюзу довелося буквально «проштовхувати» через повторний референдум в Ірландії, а також опір президентів Польщі та Чехії.
 
Але варто європейським лідерам прийняти перші рішення в межах нового договору, як тріумф єврооптимістів змінився занепокоєнням. Призначення на новостворені посади президента Євросоюзу й високого представника ЄС із закордонних справ та політики безпеки маловпливових і практично не відомих за межами своїх країн бельгійця Германа ван Ромпея та британки Кетрін Ештон продемонструвало, що великі держави зовсім не збираються ділитися з Євросоюзом своїми зовнішньополітичними повноваженнями. Саме тому Франція та Німеччина заблокували президентські амбіції зірки європейської політики, британського екс-прем’єра Тоні Блера.
 
А отже, очікувати, що Євросоюз тепер автоматично перетвориться на надпотугу, яка на рівних розмовлятиме зі США та Китаєм, не слід. Лісабонський договір натомість зробить ефективнішою систему управління Союзом: запровадить із 2014 року голосування з багатьох питань кваліфікованою більшістю в Раді ЄС, надасть більше прав Європейському та національним парламентам, роз’яснить умови та про­­цедуру виходу зі складу ЄС тощо (див. Тиждень, №41/2009). Наступного року має бути створено нову зовнішньополітичну європейську службу, але ще невідомо, яким чином вона співіснуватиме з національними дипломатичними службами країн – членів ЄС. Тому поки що в Києві зміниться лише вивіска на Представництві Європейської комісії в Україні та Білорусі, яке відтепер офіційно називатиметься Представництвом Європейського Союзу.