Відповідну думку нардеп висловив в ефірі Апостроф TV, а також – в колонці для "Української правди". "Поки ми знаходимося в стані гібридної війни з РФ, вони тимчасово позбавляються права обіймати посади, обирати і бути обраними", – зазначив депутат. Дунда додав, що в законопроєкті про легалізацію подвійного громадянства поданим ним з колегами на розгляд Верховній Раді, вже міститься подібна норма. "Ми з колегами пропонуємо на час окупації обмежити виборче право українських громадян, які додатково мають громадянство країни-агресора", – сказав він.
Дунда також зазначив, що в міжнародній практиці вже були подібні випадки і привів у приклад Латвію, яка в 90-х на рівні закону заборонила особам, які брали участь у діяльності Комуністичної партії після 1991, обиратися в органи влади. "Європейський Суд став на захист Латвійської державності, зазначивши у висновку, що рішення прийнятне в Латвії з урахуванням історико-політичного контексту", – нагадав депутат зі "Слуги народу".
Читайте також: Задеклароване громадянство: до держслужбовців з’явились нові вимоги
Також він звернув увагу, що близько 4 млн українських громадян мають громадянства інших держав, з них близько 2 млн мають паспорти країни-агресора. Дунда сподівається, що легалізувати подвійне громадянство вийде вже найближчим часом, з урахуванням того, що і президент Володимир Зеленський, і прем'єр Денис Шмигаль підтримують цю ініціативу.
У коментарі Тижню правозахисниця Валентина Теличенко сказала, що дуже важливо розділяти дві проблеми: перша – що робити з тими громадянами, які вже мають крім українського ще якесь громадянство, зокрема громадянство РФ; друга – умови надання права громадянам України мати ще якесь громадянство крім українського в майбутньому. "Ці дві проблеми хоч і пов’язані, але потребують кожна свого вирішення. РФ є агресором щодо України і це означає, що наявність російського громадянства в у громадян України становить додаткову загрозу національній безпеці. Якщо особа проживає на неконтрольованій території, то вона могтиме визначитися після деокупації яке громадянство вона хоче собі залишити. Якщо ж особа перемістилася на контрольовану українську територію, то вона повинна принаймні задекларувати до відповідного державного органу, що російське громадянство було їй надане поза її волею, і визначитися, бути їй з українським громадянством, чи якимось іншим", – зауважила Валентина Теличенко.
Правозахисниця не вважає правильним влаштовувати "амністію" тим громадянам України, які також уже мають і російське громадянство. "Відповідно і мови про право голосувати в Україні, займати посади на державній службі не може бути", – додала вона.
"Якщо ж говоримо про перспективу дозволити українцям набути іншого громадянства без втрати українського, то мені важливо, що РФ не повинна бути єдиною державою, чиє громадянство з українським не сумісне. А що робити з Білоруссю? Я б радше створила перелік дружніх держав, громадянство яких можна набувати без втрати українського, а не обмежувалася констатацію, що є країна-агресор і вона становить виняток, – зазначила Валентина Теличенко, підкресливши, що громадянство – це не лише право голосувати та обіймати посади в держорганах, – Це ще і захист особи з боку держави, яка надала громадянство, навіть поза її межами, це також право не бути виданим для кримінального переслідування з держави, яка надала громадянство, це також обов’язок громадянина стати на захист своєї держави, служити у війську. А це значить, що легковажити подвійним громадянство не можна".