Усвідомлена необхідність

ut.net.ua
9 Листопада 2007, 00:00
Автомобіль — це розкіш чи засіб пересування? Для типового представника українського середнього класу, який вирішивпридбати своє перше авто, ця покупка напевне не будерозкішшю і навряд чи замінить усі інші засоби пересування.Власна машина для нього в першу чергу означатимедодатковий ступінь свободи.
 
У пересічного українця, який вирішив ще до кінця нинішнього року здобути собі більше свободи, придбавши нове авто, наразі є непоганий вибір. Зрозуміло, що на відміну від топ-менеджерів, банкірів, підприємців та депутатів різних рівнів, громадянин із середнім достатком не зможе собі дозволити машину ціною в 50—80 тис. дол. або більше. Однак бурхливе зростання українського ринку відбувається аж ніяк не за рахунок лімузинів та позашляховиків преміум-класу. Підвищеному масовому попиту в Україні наразі відповідає цілком гідна масова пропозиція доступних за ціною машин.
 
З кожним роком цінова планка, яка умовно визначає автомобілі, що належать до «народних», потроху підвищується. Наразі «народна» категорія в Україні включає машини в ціновому діапазоні до 15 тис. дол., який, у свою чергу, поділяється на дві підкатегорії — до 10 тис. дол. і більше 10 тис.
 
Якщо рівень доходів дозволяє покупцю заощаджувати близько 3 тис. дол. щороку, то його вибір — це перша підкатегорія. Саме до неї належать «суто вітчизняні» авто — «Таврія», вчергове оголошено днями, та «Славута» (від 5 тис. дол.). Попри скептичне ставлення до останньої, властиве більшості автолюбителів, за сукупністю характеристик «Славута» не поступається, а в дечому і переважає так звану вазівську класику, яка продовжує користуватися попитом завдяки своїй низькій ціні (найпопулярніша Lada 2107 коштує від 6,5 тис. дол.), але поступово втрачає попит. І те, й інше, безперечно, є «варіантом для незаможних». Раціональнішим, але й витратнішим, є придбання нових російських авто — ВАЗ «Калини» (від 9 тис. дол.) та нової «Пріори» (від 10,5 тис. дол.), яка цього року прийшла на зміну 10-й ВАЗівській серії.
 
Однак справді народним для середнього класу є українсько-корейський Daewoo Lanos (або його модифікація Sens із двигуном мелітопольського виробництва). Проте найбільший споживчий недолік цієї машини полягає в тому, що вона настільки «приїлася», що сприймається в Україні просто як деталь пейзажу. Хочеться чогось цікавішого? Тоді варто придивитися до цінової підкатегорії в діапазоні 10—15 тис. дол., лідерами якої є Chevrolet Aveo (його збирають на ЗАЗі), Hyundai Gets, Hyundai Accent, або румунсько-французька (її розробка здійснювалася в Renault) «народна модель» Dacia Logan. У кожного є свої переваги й недоліки: якийсь дешевший, але гірше обладнаний; інший симпатичний зовні, але занадто вже розповсюджений; ще якийсь практичний, але дуже вже «сіренький» на вигляд.
 
Китайські йдуть!
Окреме і дуже цікаве питання — бурхлива експансія китайських авто на український ринок. Дві моделі, які, до речі, збираються в Україні, — Chery Amulet (від 9,8 тис. дол.) та Geely CK (від 8,7 тис. дол.) — цього року на повній швидкості увірвалися в сегмент бюджетних іномарок. Головна перевага «китайців» —їхні автомобілі, як правило, мають багатше оснащення, ніж аналогічні за ціною європейські або корейські моделі. Так, переважна більшість «бюджетних» авто в базовій комплектації ніби кажуть своєму власнику: «ти купив «машину для бідних». Натомість китайські моделі вже «в базі» мають гідропідсилювач керма, системи антиблокування гальм, подушки безпеки, сидіння з підігрівом, шкіряний салон, кондиціонер, електропривід вікон та інші елементи оснащення, які конкуренти пропонують за значно дорожчою ціною.
 
Однак виглядати багатшим — не означає бути багатшим. Найбільша проблема китайських авто — невисока якість матеріалів, проблеми з надійністю конструкції та низький рівень безпеки. Проте китайці активно працюють над вдосконаленням своїх автомобілів, дуже швидкими темпами покращуючи як дизайн, так і технологію виробництва. Тут вже вибір за покупцем: чи купувати надійне авто без особливих претензій, чи ризикувати, купуючи «неперевіреного китайця». Однак немає жодних сумнівів: шлях від простеньких «авто для бідних» до моделей світового рівня, який Японія пройшла за кілька десятиліть, Південна Корея — за півтора десятка років, Китай хоче «пробігти» менше ніж за десятиліття.
 
Чинник євро
Є ще один нюанс, який потенційний покупець має враховувати, купуючи авто в Україні. Йдеться про зростання курсу євро. Оскільки гривня в Україні «прив’язана» до долара, а значна кількість автоімпортерів номінує ціни на свої машини в євро, зростання євро автоматично зумовлює подорожчання цих моделей. Відповідно, машини, ціни на які зазначені в «доларовому еквіваленті», автоматично отримують конкурентну перевагу.
 
Однак дилери з «єврозони» починають вживати заходів у відповідь: це може бути або фіксація курсу євро на певному рівні в автосалонах, незалежно від його банківського курсу, або фіксація ціни у гривнях на те чи інше авто. Ці заходи можуть оформлюватися як маркетингові акції на певний період, і з наближенням сезону передріздвяних продажів кількість таких акцій зростатиме.
 
Зрозуміло, що давати якісь конкретні рекомендації з придбання нових авто — справа не дуже вдячна, адже в кожного свої вимоги, смаки і свій розмір гаманця. Однак безсумнівне лише одне: придбавши авто, отримуєш більше свободи. Це правда. Але не менша правда у відомій сентенції Ф. Енгельса: «Свобода —це усвідомлена необхідність». Власник авто, здобувши більше свободи, неминуче усвідомить і необхідність стояти в «тянучках» у години пік, витрачати все більше грошей на пальне, технічне обслуговування, страхування, стоянку або гараж та інше. Що поробиш — автомобільна свобода, як і будь-яка інша, має свою ціну. [368]
 
СТАТИСТИКА

Автомобільний хіт-парад
Рейтинг найпопулярніших  моделей за І півряччя 2007 року, дані ІАГ "Автоконсалтинг"

Місце

А-клас
довжина до3,9; ширина до 1,6 м

В-клас
довжина до 3.9 м; ширина до 1,7м

С-клас
довжина до 4,3 м;ширина до 1,8м

D-клас
довжина до 4,6 м

Е-клас
довжина быльше 4,6 м

F-клас
довжина більше 5м
Позашляховики
1 Daewoo Matiz Chevrolet Aveo Daewoo Lanos Volkswagen Passat Toyota Camry Mersedes 5 класу Hyundai Tucson
2 Kia Picanto ЗАЗ "Славутич" Daewoo Sens Honda Accord ГАЗ 31105 Lexus LS Toyota LandCruiser Prado
3 Chery QQ Lada 1118 Lada 2107 Opel Vectra Skoda Superb BMW 7 серії Suzuki Grand Vstara