Усе, що треба знати про ГАЗОВИЙ МЕМОРАНДУМ

ut.net.ua
27 Березня 2009, 00:00

 

За підсумками конференції український уряд, Єврокомісія, Європейський банк реконструкції та розвитку, Світовий банк і Європейський інвестиційний банк підписали декларацію про модернізацію ГТС. Російська делегація з обуренням покинула конференцію
 
Яке політичне значення меморандуму?
 
Євросоюз дав зрозуміти Україні, що готовий виступити на її боці у разі, якщо дійде до банкрутства Нафтогазу, якому зараз належить газова труба в Європу. Проблема в тому, що більшість боргів підприємства скупили росіяни, а це робить реальним перехід нашої газотранспортної системи під контроль північного сусіда. Фактично ЄС виступив гарантом за кредитами, які Україна може залучити на модернізацію ГТС.
 
Що має зробити Україна?
 
ДП «Укртрансгаз» стане головним позичальником і має бути відокремлене від Нафтогазу, тобто стати самостійним підприємством. Поки кредити не буде сплачено, воно зобов’язане працювати з усіма сторонами на комерційній основі, а тарифи на транспортування газу мають містити інвестиційну складову. До того ж методологія формування тарифів повинна бути прозорою, що унеможливить, наприклад, співпрацю з Росією на окремих, утаємничених, умовах.
 
Що має зробити ЄС?
 
ЄС заявляє про свою зацікавленість у збільшенні пропускної спроможності ГТС на 60 млрд м3 на рік. Тільки в разі гарантованого викупу європейцями додаткових обсягів є сенс вкладати серйозні кошти в модернізацію ГТС. Окрім того, меморандум передбачає для ЄС можливість купівлі російського газу не лише на західному кордоні України, а й на східному. У разі придбання блакитного палива на російсько-українському кордоні його перекачку нашою ГТС мав би оплачувати вже ЄС, а не Росія. Однак меморандум таких зобов’язань не містить. ЄС погоджується вести консультації, розробляти спільні плани, надавати технічну допомогу і залишає за собою право надати у разі потреби інвестиції.
 
Хто має виділити гро­­­ші на модернізацію?
 
Меморандум надає уряду України право залучати інвесторів, проте не містить конкретних посилань або зобов’язань щодо фінансових установ ЄС. Кредиторами, а йдеться тільки про залучення кредитів, можуть бути будь-які міжнародні фінансові інституції. Вже відомо, що уряд веде перемовини з японськими фінансовими групами щодо їхньої участі в модернізації ГТС.
 
Які повноваження матимуть кредитори?
 
Укртрансгаз має гарантувати, що тарифи покрива­тимуть кредитні зобо­в’язання та відсотки за ними. Також вони отримують право контролю за використання наданих коштів.
 
 
Про яку суму йдеться?
 
Загальна сума потрібних інвестицій, про які йдеться сьогодні, коливається в межах $2,5–5 млрд.
 
Чим зумовлений демарш російської делегації?
 
Росіяни дотримуються думки, що меморандум не враховує їхніх інтересів та наявної співпраці між Росією та Україною. Через ГТС сьогодні транспортується 80% російського газу. Також у Москві вважають, що сума кредиту значно занижена і для модернізації ГТС потрібно щонайменше
$25–30 млрд.
 
Чи є ймовірність, що за неповернення кредитів газопровід може потрапити в чужі руки?
 
Меморандум не містить посилань щодо застави ГТС, проте є ризик, що в разі банкрутства Укртрансгазу власниками труби стануть іноземні кредитори. Деталі кредитних зобов’язань стануть відомі при укладанні конкретних угод.