Стрічка Вайди змушує замислитися над тим, ким був герой, що він лишив по собі, яким зостанеться в пам’яті тих, хто любив його, і тих, хто дивився на нього здалеку. Як довго житиме його легенда?
Слово «продаж», що стоїть у назві, — це публічне розкриття своїх думок, почуттів, вражень: особистий рахунок сумління.
Мені пригадався той фільм Вайди, а власне його дуже символічна назва, коли я переглядав інтерв’ю майстра американської журналістики Чарлі Роуза з майстром американської — та що там американської — світової електронної торгівлі Джеффом Безосом, творцем найбільшої у світі її платформи amazon.com. Сила Чарлі Роуза полягає в досконалій підготовці до розмови та розумних запитаннях, що ведуть углиб розповідь запрошеного гостя. Сила Джеффа Безоса в його внутрішній гармонії, з якої випливають і ясність думки, і панування над нею. Чарлі заглиблюється, Джефф спокійний — і отак методично розгортається бесіда про те, як був створений феномен нашого часу Amazon.com і як його творять дотепер. Зі спілкування постає образ Джеффа Безоса як великого романтика доби інтернету, що повірив у неможливе й зробив зі своєї мрії недосяжний взірець для інших. Amazon зосереджується не на конкуренції з іншими компаніями за більший шматок «торта», а на якнайкращому задоволенні потреб клієнтів.
Читайте також: Людина без мармуру
Саме вони визначають обрій можливостей Amazon як бізнес-проекту. Не щоразу новіші технології (бо за рогом усе-таки завжди є ще більш просунуті), а лише користувач послуг, пропонованих фірмою Безоса, — єдиний та кінцевий адресат і водночас джерело відгуків про них. Стратегія, яка дала змогу Amazon.com досягти такого великого успіху за відносно короткий час, — це запровадження інновацій, бо вони «стимулюють економіку», як спокійно наголошує Безос, четверта за багатством людина у світі, чиї чисті статки оцінюють у $60 млрд. У квітні цього року за один четвер його капітал зріс на $6 млрд.
Коли Принстонський університет, альма-матер Джеффа Безоса, запросив його на церемонію вручення дипломів черговому випуску студентів, той у виступі згадав слова, які почув іще 12-річним хлопцем від улюбленого дядька: «Джеффе, коли-небудь ти зрозумієш, що важче бути добрим, ніж розумним».
Даючи настанови на майбутнє молодим випускникам, Безос казав далі: «Сьогодні я хочу поговорити з вами про відмінність між обдаруванням і вибором. Розум — це обдарування, а доброта — вибір. Обдарування легкі, зрештою, їх дано. А зробити вибір може бути важко. Якщо ви необережні, можна спокуситися своїми обдаруваннями, а якщо спокуситеся, це, напевне, зашкодить вашому виборові.
Завтра ваше життя — життя, яке ви самі творите з нуля, — почнеться в справжньому розумінні.
Як ви скористаєтеся своїми обдаруваннями? Який зробите вибір?
Чи буде вашим проводирем інерція, а чи ви підете за своїми захопленнями?
Триматиметеся догми, а чи станете оригінальними?
Оберете легке життя, а чи життя служіння і пригод?
Зігнетеся ви під ударами критики чи йтимете за своїми переконаннями?
Викручуватиметеся помилившись, а чи вибачитесь?
Убережете своє серце від відмови, а чи діятимете, коли закохаєтесь?
Уникатимете ризику, а чи будете трохи нерозважливі?
Коли доведеться тяжко, відступите чи будете нещадні?
Будете циніками, а чи будівниками?
Будете розумні за рахунок інших, а чи добрі?».
Зрештою я знайшов нитку, яка поєднує фільм «Усе на продаж» Вайди та ідею «продажу всього» через Amazon.com Джеффа Безоса. Його власна розповідь змушує замислитися над тим, ким він є, що лишить по собі, яким закарбується в пам’яті тих, хто любив його, і тих, хто дивився на нього здалеку. Як довго житиме його легенда?
Читайте також: Пан Анджей, Архітектор Уяви
Закінчуючи свій виступ у Принстонському університеті, Джефф Безос сказав: «Зрештою, ми — це той вибір, який робимо, тож будуйте собі велике життя». Коли я пишу ці слова, український інтернет гуде коментарями на тему податкових декларацій «політичної еліти». У контексті досягнень Джеффа Безоса та його послання я вже не знаю, сміятися чи плакати. Безперечно тільки одне: коли теперішні «українські лідери» отримували свої університетські дипломи (непотрібне закреслити), вони не мали шансу послухати слова, подібні до послання Джеффа Безоса, але вже бачили «Усе на продаж».