Ума палата

ut.net.ua
4 Вересня 2009, 00:00

 

Готуючи матеріал для документального фільму про сьогодення російських психіатричних лікарень, журналіст натрапляє на цікавий казус: колишній головний лікар однієї з провінційних клінік добровільно змінив білий халат ескулапа на піжаму пацієнта. Зробити цей кульбіт йому допомогли друзі та колеги – тепер на камеру вони діляться спогадами про бідолаху, який не витримав тягаря рутини й периферійної зашореності. Знайшовши поміж недужих близьку йому за поглядами людину, він без вагань переходить Рубікон, залишаючи відкритим питання про визначення нормальності й схибленості. 
 
Екранізація «Палати №6» будь-якому режисерові дає широке поле для експериментів, але, здається, Карен Шахназаров надто захопився кіношними фокусами, кожен із яких не новинка. Перенесення дії в наш час? Було. Імітація документальної оповіді та аматорської зйомки в художньому фільмі? Теж. Навіть появу в епізодах справжніх хворих уже не раз використовували і в кінематографі, і на театральній сцені. Звісно, правильно розрахувавши дозу, режисер міг отримати позитивний результат. Але ні – що занадто, не на користь.
У Чєхова Раґін починає з роздратування оточуючими, щоб наприкінці зануритися в справжнісінький кошмар, дорогою не помічаючи, як власні ідеалістичні розумування, наче кислота, роз’їдають його особистість. Натомість Шахназаров із клінічною прямотою нюансами нехтує: його Раґін (Владімір Ільін) однаково сірий, підтоптаний, самотній як на початку, так і у фіналі (лише на святкуванні Нового року зблисне надія – в όбразі жінки, яка запросить його на танець). Артистові особливо й напружуватися не доводиться – можливість розкривати характери героїв режисер унеможливив ще одним кунштюком: актори цитують, наче з аркуша, шматки класичного тексту, іноді настільки не потрапляючи в тональність, що починає відгонити якщо не Беккетом, то Йонеско напевне. Ще раз мав рацію Антон Павловіч: «Бессознательные процессы, происходящие в природе, ниже даже человеческой глупости, так как в глупости есть все-таки сознание и воля, в процесах же ровно ничего».
 
 

У кінотеатрах України з 3 вересня