Він назвав ці заходи непопулярними, але необхідними, пише «КоммерсантЪ-Украина».
«Інакше ми ризикуємо втратити всю мережу доріг», – поскаржився чиновник.
Він зазначив, що, наприклад, Мала Окружна необхідна столиці, але вона не вирішить проблему організації транзитних потоків, а проект траси Київ-Канів-Чигирин-Дніпропетровськ коштує досить дорого.
За його словами, ці проекти в майбутньому можна буде побудувати на умовах державно-приватного партнерства або за рахунок дешевого кредитного ресурсу, залученого у таких банків, як ЄБРР, МБРР і ЄІБ.
Як вважає експерт Центру політичного і економічного аналізу Вадим Слободянюк, зараз Укравтодору потрібно сконцентруватися на збереженні існуючих доріг – ситуація з ними близька до критичної.
«Галузь усі ці роки мала хронічне недофінансування, при цьому ресурс доріг вийшов за межі запланованих норм. Цього року проблему погіршили погодні умови – через те, що цієї зими температура часто переходила за нульову позначку, більшість доріг дійшли до плачевного стану», – заявив він.
Ями утворилися на 4,6 млн кв. м доріг (2012 року – на 2,2 млн кв. м).
Згідно з даними «Укравтодору», 97% українських доріг (всього у країні – 169 тис. км доріг) потребують капітального і поточного ремонту. При цьому, Україна займає 37-ме місце серед 40 європейських країн за співвідношенням довжини доріг (у км) до площі країни (у кв. км).
Відповідно до програми розвитку автодоріг до 2018 року, щорічно Держагентству потрібно 40-50 млрд грн. Але на ремонт, будівництво та реконструкцію 1,6 тис. км доріг цього року планується витратити лише 7,6 млрд грн. Ще 3,2 млрд грн будуть спрямовані на поточний ремонт та експлуатаційне утримання доріг загального користування. У сумі ці витрати ненабагато перевищують обсяг, необхідний «Укравтодору» для погашення відсотків за кредитами – 8,4 млрд грн. Всього на потреби відомства держава виділяє 15,9 млрд грн, ще 7,2 млрд грн було залучено від випуску облігацій, 3,1 млрд грн складають кредитні кошти. Тобто, вся дохідна і видаткова частина бюджету держагентства становить 26,3 млрд грн.
Заборгованість Укравтодору щороку зростає. 2012 року із 9,4 млрд грн держкоштів на виплату відсотків було направлено 5,7 млрд грн. Водночас побудованих і відремонтованих доріг стає все менше. Так, в період 2010-2013 років заплановано роботи на 4,94 тис. км. В той же час у 2006-2010 роках були виконані роботи на 12,6 тис. км доріг, у 2001-2005 роках – на 38,17 тис. км, в 1996-2000 роках – на 80,69 тис. км. Пік будівництва та ремонту припадав на період між 1986 і 1990 роками – 135,21 тис. км.
На думку Слободянюка, «Укравтодору» необхідно відмовитися від подальшого збільшення боргового навантаження, але, при цьому, знайти інші джерела доходів.
«Крім необхідності підвищення ефективності використання цільових коштів, одним із варіантів для «Укравтодору» може бути збільшення акцизних ставок на пальне, або ж, як мінімум, введення єдиної ставки акцизу на дизпаливо. Зараз ставка становить €46-98 за тонну, залежно від якості, але близько 70% палива розмитнюється за нижньою межею», – пояснює експерт.
Водночас, Прусенко заявив, що збільшення акцизів необхідно, але найближчим часом це питання навряд чи буде вирішене.