Український інженер розробив капсулу, яка може врятувати всіх пасажирів літака при катастрофі

6 Листопада 2015, 10:33

Наприкінці жовтня в співтоваристві Street FX Motorsport & Graphics з’явилося відео з демонстрацією системи порятунку пасажирів при аварії літака.

Система порятунку пасажирів – капсула, що відстрілюється, – це винахід київського авіаційного інженера Володимира Татаренка.

Вона здатна забезпечити практично гарантоване спасіння всіх пасажирів та екіпажу при авіакатастрофі в повітрі, на злеті і при приземленні. Авіабудівник розповів як працює ця система, скільки грошей потрібно на її виробництво і як вона може вплинути на пасажирські перевезення в усьому світі.

Працюючи на Київському авіаційному заводі, інженер виїжджав у складі комісії на аварії антоновських літаків. «Постійно бачачи ці жахи, знаючи статистику по катастрофах, я прийшов до деяких висновків. У людей неправильні враження про аварії, адже причина 80% аварій – це людський фактор (екіпажу і тих, хто готує політ) », – розповідає винахідник.

Але при цьому конструктори літаків в усьому світі намагаються покращувати надійність самих літаків, так що людський фактор нікуди не дівається. Інженер вирішив знайти таке рішення, яке справлялося б з цією проблемою.

За даними Міжнародної організації цивільної авіації, близько 70% аварій відбувається на сталому горизонтальному польоті. Рішенням стала капсула, яка кріпиться до фюзеляжі і може при потребі відокремитися від літака за лічені секунди.

Концепт капсули з кріслами для пасажирів і екіпажу, який придумав Татаренко, може вискакувати з фюзеляжу літака через задній люк за 2-3 секунди. Спочатку з літака виштовхується маленький парашут, він витягує великий парашут, який вже витягує саму капсулу. Правда, вона може бути встановлена тільки на моделі літака, у яких в хвостовій частині є місце для люка, через який проходить капсула, тобто для Boeing або Airbus вона поки що не підходить.

Капсула кріпиться до фюзеляжу роз’ємними кріпленнями, всі з’єднання літака з капсулою (електричні, трубопровідні і т.д.) також можуть розмикатися (наприклад, силові кабелі – за допомогою рознімних муфт). Капсула спускається на системі парашутів, може приводнювалися на надувний пліт або ж приземлятися на амортизуючу платформу – це добре видно на відео.

Капсула летить зі швидкістю 8-9 м/с, в конструкції передбачений датчик, який визначає відстань до поверхні. Коли відстань скорочується, включаються порохові двигуни, вони гальмують контейнер – в результаті він приземляється з нульовою швидкістю, розповідає винахідник.

Така капсула, яка може встановлюватися в серійні моделі літаків – це перший етап винаходу. Другий – створення нових моделей літаків, оснащених такими капсулами спочатку. І якщо в першому випадку, коли капсула встановлюється в існуючу модель літака, він стає важчим, то в другому його маса не поміняється.

Винахідник каже, що ідея такої рятувальної капсули напрошувалася давно, але тільки відносно недавно з’явилися надлегкі і міцні матеріали, з яких її можна виробляти – вуглеволокно.

У Володимира Татаренко – діючі патенти на цей винахід. Загальний час, необхідний для реалізації першого етапу такого проекту – близько чотирьох років. Два роки на розробку і випробування, ще півтора-два роки на отримання сертифікатів льотної придатності ІКАО.

Але поки мало шансів, що винахід побачить світ. Татаренко звертався в Мінтранс, але там відповіли, що на цей проект немає грошей. Орієнтовна вартість першого етапу – капсули, яка може вбудовуватися у вже існуючі моделі літаків, – близько $1 млн.

Зазначимо, тема з капсулою актуалізувалася після катастрофи російського літака А321, у якій загинули 224 людини.