Експерти Центру політико-правових реформ відзначають, що в Україні наразі відсутня належна правова база, що регулює сферу адмінпослуг. Через законодавчий хаос (на сьогодні налічується близько 100 нормативних актів різного рівня) чиновники не лише ускладнюють процедуру їх надання, а й завищують плату за них.
Автор відзначає, що використовуючи своє право утворювати суб’єкти господарювання, органи влади формують посередницькі структури, які стають монополістами в наданні державних послуг.
За офіційними даними, їхня кількість перевищує 11 тис., значна частина з яких дублюють функції держорганів. За інформацією Єдиного державного реєстру юросіб та фізичних осіб-підприємців, 7608 з них входять до сфери управління міністерств, 3567 – до інших центральних органів виконавчої влади. Автор відзначає, що нерідко такі установи самостійно визначають розмір плати. Наприклад, самі розраховують розцінки за послуги БТІ й лише подають їх на затвердження облдержадміністраціям.
«Шанс заробити провокує появу нових дозволів, ліцензій, реєстрацій тощо», – зазначає експерт Центру політико-правових реформ Віктор Тимощук.
Так, за даними ГоловКРУ, у 2005–2006 роках водіїв зобов’язували купувати за 11 грн пластикові тримачі для талонів техогляду, тоді як їхня собівартість становила 90 коп. Загалом у такий спосіб МВС «заробило» понад 18 млн грн. За словами голови «Спілки водіїв» Сергія Овчиннікова, ця практика в МВС зберігається до сьогодні.
Детальніше читайте у статті «Паперові тенета» у №28 Тижня.